Miranda July returnerer med The Future

Kunstner, filmskaper og skuespiller Miranda July tok Cannes, verden og norske kinogjengere med storm da hun i 2005 brakdebuterte med Me and You and Everyone We Know. Filmens fine karaktertegninger og bittersøte, poetiske stil fanget et lite, men interessert publikum og July ble omtalt som en av uavhengig amerikansk films mest spennende filmnavn. Siden da har det gått fem år, og selv om hun holder høy kunstnerisk aktivitet med både bokutgivelser og separatutstillinger har hennes neste spillefilm latt vente på seg.

Men filmen har vært i utvikling over lang tid, opprinnelig med tittelen Satisfaction, og en stund var den norske skuespilleren Anders Danielsen Lie aktuell for den mannlige hovedrollen. (Miranda July castet ham etter å ha sett Reprise.) Produksjonen ble deretter utsatt flere ganger, og av årsaker ukjent for Montages ble det dessverre ikke noe av Danielsen Lie sin deltagelse. Nå rapporterer IndieWire at Miranda Julys nye film heter The Future – og sannelig er den allerede ferdig filmet! Den mannlige hovedrollen spilles av Hamish Linklater og handlingen i The Future oppsummeres slik av The Playlist:

Sophie (July) and Jason (Linklater), a 30-something couple, live together in their happy, dreamy, hipster-like and poetic world. One day when wandering in a Crafts Bazaar, they buy the portrait of a little girl made by her own father. For reasons almost beyond her own comprehension Sophie begins to stalk and follow the man, polar opposite to her taste, and the deeper her involvement becomes, the more her and Jason’s lives are turned upside down.

July og Linklater i «The Future»

På mange måter rimer dette i stor grad med hvordan historien i Me and You and Everyone We Know kunne ha fortsatt, i en eventuell oppfølger. Det er lett å se for seg July i rollen som en hipster-like ung kvinne med et uforklarlig forfølgelsesbehov. I saken til IndieWire har da også July selv uttalt seg om noe av filosofien i prosjektets tematikk: «We haunt ourselves, Googling our own name, perpetually clicking on search – because if we’re always searching then we never have to notice that we’ve found it, we’re there, this is really it.»

Salgsagenten The Match Factory har signert på å representere filmen, og er i gang med å knytte til seg internasjonale distributører på markedet i Cannes. Filmen er antatt å få premiere på en av høstens prestisjetunge filmfestivaler, før den rulles ut på vanlige kinoer rundt om i verden til vinteren.