Finske trailere: Iron Sky og Mummitrollet og kometjakten

Det skjer ting i Finland! Våre naboer i øst holder vanligvis ikke så sterk profil i den nordiske filmfloraen. Få finske filmer kommer til norske kinoer (Apriltårer var et sjeldent unntak), og det er ytterst sjelden snakk om hva som spirer og gror på Helsinki-scenen. Man kan bare anta at Kaurismäki-brødrene og Renny Harlin ikke står alene, men så lenge aktiviteten er lav blir også oppmerksomheten mot Finland svekket. Men i dag kan vi altså by på hele to ferske finske trailere -- for filmer som garantert vil skape interesse hos et bredt publikum, og komme på norske kinoer.

Den første filmen er Iron Sky, en futuristisk sci-fi om nazister som har søkt tilflukt på månen. Regissør Timo Vuorensola (Twitter) skapte et nettfenomen med debuten Star Wreck for noen år siden, og vender nå tilbake med samme formel -- participatory filmmaking, altså at fansen får bidra til den endelige filmen. Gjennom nettstedet Wreck a Movie inviteres alle interesserte til å komme med innspill og ideer på filmen mens den lages. (Hør mer om dette i Filmfrelst #2.) Nettsiden er også tatt i bruk av Kommandør Treholt & Ninjatroppen, den kommende norske kinofilmen vi huser en blogg for her på Montages. Uansett, Iron Sky har vært i produksjon lenge nå, så i forbindelse med filmfestivalen i Cannes valgte Vuorensola og kompani å presentere et ferskt klipp fra filmen -- en ny teaser trailer:

Samtidig med dette, i den helt andre enden av skalaen, rapporterte Aftenposten i dag fra Cannes om den finske storsatsingen på Mummitrollet og kometjakten, den nye kinofilmen om figurene fra Tove Janssons høyt elskede universt i Mummidalen. Dette blir også Nordens første stereoskopiske 3D-film. Når man ser traileren nedenunder kan det virke litt merkelig at filmen skal vises i 3D; hverken animasjonsuttrykket eller iscenesettelsen virker skapt for en tredimensjonal kinoopplevelse. Derimot ser filmen både drømmende og nesten litt 70-talls ut. Det er kun finsk dialog i klippet, men man skjønner jo tegninga:

Kan disse filmene bære bud om at finsk film er på vei inn i en ny vår?