Den danske debutfilmen R til Rotterdam

En av de sentrale visningsarenaene for nytt internasjonalt filmtalent finner vi på International Film Festival Rotterdam (27. jan -- 7. feb ’10); den viktigste festivalen for filmer i møtepunktet mellom det eksperimentelle og det tradisjonelle. Konkurranseprogammet deres er myntet på debutanter eller andregangsfilmskapere, og filmene som i år kjemper om tre priser på €15.00o hver er nylig blitt offentliggjort. Blant titlene finner vi den danske spillefilmen R, regissert av Michael Noer og Tobias Lindholm. Førstnevnte har de siste årene markert seg som en ung, fremadstormende dokumentarfilmskaper, og R er støttet av DFIs New Danish Screen. Handlingen beskrives slik, hos DFI:

This hard-hitting drama, an anthropological study of life in a Danish prison, portrays R who has been sentenced to prison for violence. He’s insistent on staying out of harm’s way and in doing so he is faced with the challenge of navigating through prisonl culture with its notions of honour, hidden agendas and contracts.

Gøteborg internasjonale filmfestival i 2008 hadde jeg gleden av å høre et foredrag med Michael Noer, som på den tiden var entusiastisk opptatt av å markedsføre Danmarks første interaktive web-serie. Serien heter DOXWISE, og konseptet var å gi fem ungdommer hvert sitt kamera og la dem filme sin egen virkelighet slik de ville. Opptakene ble deretter klippet av Noer og hans team, og distribuert i korte episoder på MySpace. (Her er første sesong. Andre sesong blir distribuert hos avisen Politiken.) Seriens ærlige, nakne stil fikk mye oppmerksomhet i Danmark -- og ledet blant annet til dette TV-intervjuet med Noer og en av deltagerne:

Noer har et intuitivt medietekke som kan minne om Lars von Trier, bare i helt motsatt retning: Der von Trier appellerer til pressen med sin uforutsigbare offentlige oppførsel, merker man at Noer har den umiskjennelige danske kvaliteten ved bare å være streetsmart og synlig i måten han håndterer prosjektene på utad. Under foredraget i Gøteborg snakket han visjonært om bruken av nettet som medforteller og aktiv publikumskontakt i hans prosjekter, og allerede da slo det meg at dette var en filmskaper med noe på hjertet.

I hans to kinodokumentarer siden da, Vesterbro (2008) og De vilde hjerter (2009), har regissøren oppsøkt karakterer på kanten av livet; den første forteller om det dramatiske forholdet til et ungt kjærestepar (se bakomfilm) og den andre er beretningen om 12 unge menn på mopedtur til Polen for siste steg i en manndomsprøve. Her er de to trailerne:

Når festivalen i Rotterdam går av stabelen ved førstkommende månedsskifte skal vi følge tett med på hva slags til nå ukjente filmperler som dukker opp på radaren. Forhåpentligvis er en av dem R, som kan være varsel om at det kommende danske filmtiåret vil by på en rekke nye stemmer ved siden av veteranene fra dogmebølgen som særlig preget 00-tallet.