Det er ingen hemmelighet at flere av oss i Montages-staben allerede har rukket å bli veldig glad i regissør Noah Baumbach, og for noen uker skrev vi forventningsfullt om hans neste film: Greenberg. Nå er traileren her, og den viser på mange måter en Baumbach som vandrer i kjent terreng. Og dermed kan vi som elsket både The Squid and the Whale og den oversette Margot at the Wedding, glede oss til enda mer svart komedie, presis dialog og skjeve karakterportretter i dysfunksjonelle forhold. Enten de er familiære eller seksuelle. Her er Baumbach på hjemmebane, og dette er tematikk han beviselig berører med utsøkt fingerspissfølelse.
Baumbach har denne gang fått hjelp av sin bedre halvdel, Jennifer Jason Leigh, både som skuespiller og manusforfatter (hun spilte også en rolle i Margot at the Wedding), mens en utpreget komedieskuespiller som Ben Stilller er valgt til hovedrollen. Et friskt valg, akkurat som Baumbach gjorde da han castet Jack Black til en tilsvarende rolle (mann i midtlivskrise) i Margot at the Wedding. Ben Stiller er imidlertid en skuespiller av større register, og traileren gir oss grunn til å tro at Stiller har funnet balansen. Rollelisten for øvrig krydres av Rhys Ifans, og indie-darlingene Greta Gerwig (Hannah Takes the Stairs) og Mark Duplass (Humpday).
Plottet omhandler tittelpersonen Greenberg (Stiller) som står overfor et veiskille i livet. Han er uten jobb og uten ambisjoner, og flytter derfor fra New York til Los Angeles for å bo gratis med sin yngre og mer vellykkede bror. Her kommer han også i kontakt med en gammel venn og tidligere bandkompis, Ivan (Ifans), bare for å oppdage at gammelt vennskap ikke nødvendigvis betyr at de har like mye til felles i dag. Gradvis forflyttes oppmerksomheten isteden over på brorens personlige assistent, den aspirerende sangeren Florence (Gerwig), og et forhold av den romantiske sorten utvikles.
Resten er ganske sikkert en historie om mellommenneskelige pinligheter og nervøse sammenbrudd med intellektuelle mennesker fra øvre amerikanske middelklasse. Gjerne selvopplevd fra Baumbachs side, og derfor uhyggelig presist og med bitende humor. Traileren peker også i samme retning -- det er skarpt, konsist og uhyre poengtert; en bittersøt realisme alá Noah Baumbach. Ja, takk!
Amerikansk kinopremiere er i mars neste år (limited release), og dette er traileren: