The Auteurs – Spotify for kvalitetsfilm

Nettsamfunnet The Auteurs kan være Guds gave til filmelskere. Da siden ble lansert i fjor, profilerte de seg som «et cinematek på nett», hvor man kan oppdage, diskutere og se film. Nå i høst kan man for alvor si at lovnaden har blitt sann – også for norske brukere. Jeg har brukt The Auteurs i snart et år, og i løpet av det siste hålvåret har jeg oppdaget hvor stort potensiale siden har. I denne artikkelen vil jeg se på hvilket behov siden kan fylle, og jeg snakker med tre norske aktører om deres erfaringer fra å ha brukt The Auteurs – som henholdsvis distributør, filmskaper og publikum.

Men først: Hvorfor kaller jeg The Auteurs «Spotify for kvalitetsfilm» i denne sakens overskrift? I månedsvis har det i tabloid- og teknologipressen blitt mast om at det svenske selskapet Voddler utvikler en tjeneste som vil bli «Spotify for film». Men tjenesten er langt fra klar, og film bør dessuten behandles annerledes enn musikk. Her kommer The Auteurs inn. Dette er den første seriøst gode nettbaserte leverandør som besvarer filminteressertes behov: De tar film på alvor. (Akkurat som Montages.) Og The Auteurs er bygget for å gi publikum et helt samfunn rundt filmopplevelsen, noe Spotify ennå ikke har fått til for musikk (dog der er biblioteket viktigst). Filmelskere ønsker og behøver først og fremst tilgang på de gode filmene, og et sted å diskutere dem. Trenger vi Eddie Murphys samlede verker i et «Spotify for film»?

La oss se litt større på det. Det er november 2009: Finnes det i Norge gode muligheter til å se film over nett på en lovlig måte? TV-serier og film selges ikke i iTunes. De som ikke har lurt på det før, dette spørsmålet dukker opp i alle opphetede debatter om ulovlig fildeling, så la meg gjenta: Hvorfor finnes det ingen gode tjenester som lar forbrukerne betale for å se film på nett? Det vanskelig å tro. Men én tjeneste som fungerer uavhengig av dataplattform, med fornuftig prissystem og godt utvalg: Finnes ikke. Forbrukerne har bedt om det, bransjen har ikke levert. (La oss ikke gå inn på problemene med Filmarkivet her, det krever en egen artikkel.)

Etter min mening er The Auteurs det første seriøse eksempel på at dette behovet kan dekkes for norske brukere. I begynnelsen hadde siden hovedsaklig verdi som nettsamfunn, på grunn av at altfor få filmer var tilgjengelige for kjøp i Norge. Men i mai slapp Martin Scorseses The Film Foundation en rekke restaurerte verdensfilmklassikere gratis for brukerne av The Auteurs, og tidlig i høst oppdaget jeg at enda flere ferske filmer hadde blitt tilgjengelige for norske brukere. De fleste av disse var titler fra den norske distributøren Arthaus, så jeg spurte filmkonsulent Øistein Refseth hva slags planer de har for anvendelse av The Auteurs.

Sommerhuset

«Vi har foreløpig lite erfaring med å bruke The Auteurs, men har alltid vært veldig positive til siden. Det er et nisjeprodukt som retter seg helt konkret mot en målgruppe,» forteller han. For Arthaus har det vært spesielt betryggende at siden satser på kvalitet i alle ledd. «Vi har akkurat inngått en avtale med dem, for å tilgjengeliggjøre en del av filmene våre der,» sier Refseth. «Spesielt morsomt er det at vi legger ut våre norske titler Sommerhuset og Vinterland for hele verden, mens Thomas Hylland Eriksen og historien om origamijenta blir tilgjengelig i Europa. Sistnevnte er out-of-print på DVD, så dette blir eneste stedet å se den. For oss er det viktig at filmene våre er tilgjengelige for folk – særlig på et nisjested som The Auteurs.»

I forbindelse med denne artikkelen kjøpte jeg en visning av Sommerhuset på The Auteurs, og hadde gleden av å gjenoppleve filmen på min 24-tommers dataskjerm i overraskende god kvalitet. Filmens regissør, Ole Giæver, forteller til Montages at han er henrykt over at hans 45 minutter lange novellefilm kan oppdages av et publikum fra hele verden. «Det viktigste for meg er at filmen er tilgjengelig for flest mulig. Noen i Latin-Amerika hadde sett Sommerhuset på The Auteurs, og det gledet meg stort.» Men Giæver medgir at han foretrekker at filmene han lager blir sett på kino først. «Hvis man liker filmen, vil man kanskje prøve å få sett den på DVD for en bedre opplevelse. Men det er bedre at filmen blir sett i litt dårlig kvalitet på nett enn ikke i det hele tatt. Det er bare dumt å bli sur for at folk velger å se filmene dine på nett fremfor kino eller dvd, for det er en helt håpløs kamp. Jeg tror heller man må prøve å gjøre nettjenestene så bra som mulig,» sier Giæver.

«Aura» (2005, Belinsky)
«Aura» (2005, Belinsky)

The Auteurs har også slått an hos de foreløpig ganske få norske brukerne. Student Jannicke Stendal Hansen er en Montages-leser bosatt i København, og for henne har nettsamfunnet blitt en fast kilde til gode filmopplevelser. «Førsteinntrykket av The Auteurs var veldig godt. Jeg likte det grafiske og syntes det var en god idé at de har noen gratis filmer, som Martin Scorsese til og med har valgt ut. De har en smart modell: 1 film for 5 euro, 4 filmer i måneden for 10 euro og ubegrenset mengde film for 18 euro i måneden. Da jeg meldte meg inn i The Auteurs tenkte jeg at det betydde at jeg ikke ville komme til å gå like mye i Cinemateket, og jaggu har jeg ikke vært der en eneste gang siden. Jeg betaler 18 euro, og får se alt jeg vil når jeg vil,» forteller hun fornøyd.

Vil denne måten å se film på kunne konkurrere med kinoene? Neppe. «Jeg elsker kinoopplevelsen, så jeg betaler heller 100 kr for å se en film på kino enn å se den gratis på nett. Nettdistribusjon er først og fremst bra for de filmene vi ellers ikke ville hatt tilgang til,» mener Ole Giæver. Men utvalget på norske kinoer blir dessverre dårligere (og dyrere). Og det siste tiåret har posisjonen til de fleste av landets filmklubber blitt svekket, særlig av DVDens inntog. Det er ikke til å komme bort fra at de fleste kulturelle nisjeoppdagelser nå skjer på nett. Så kan The Auteurs bli vårt nye felles verdenscinematek? Sannsynligvis. Jeg har i alle fall oppdaget og opplevd både sørkoreanske The Housemaid (1960) og tyrkiske Dry Summer (1964) gjennom The Auteurs. Hvilken norsk kino, filmklubb eller videobutikk ville kunne by meg på det samme?

«Dry Summer» (1964, Erksan)
«Dry Summer» (1964, Erksan)

«Foreløpig er det ingenting som tyder på at video-on-demand (VOD) kommer til å ta av,» sier Øistein Refseth. «Arthaus kommer ikke til å bli rike på å tilgjengeliggjøre filmene på The Auteurs eller andre VOD-steder. Men en del av visjonen til Arthaus er å øke interessen og kunnskapen om (kvalitets)film generelt og derfor er vi ekstra positive til et sted som The Auteurs, som gjør dette gjennom blogger, festivalreportasjer og tilgjengeliggjøring av film som ellers bare blir vist på festivaler.» Her referer Refseth til nettsamfunnets grundige bloggsatsning Notebook og den glimrende festivalkalenderen. «Det er dessuten en god bonus at filmene blir tilgjengelige for alle med bredbånd,» legger han til. «Uansett hvor de befinner seg i landet og hvilke operativsystem de har. Vi håper at VOD-tjenester blir bedre og mer populære snart, og at folk kan laste ned filmene til datamaskinen i full DVD eller HD-kvalitet. Dessverre er det ikke lett å gjøre «alt» tilgjengelig nå, fordi rettighetsavtaler kan være kompliserte saker. Dette er i alle fall en god begynnelse.»

Distributøren har til nå tilgjengeliggjort et titalls titler for norske brukere av The Auteurs, blant annet kritiker- og publikumsfavorittene Klassen, The Wrestler, Caché, Tilbake og This is England. Refseth reflekterer også litt rundt fremtiden: «Om The Auteurs får en trofast brukergruppe i Norge som viser interesse, kan det bli aktuelt å kjøre spesielle lanseringer av helt nye filmer der, knytte opp mot andre filmer av samme regissør osv. Siden dette er helt nytt for oss er vi bare nødt til å se hvordan dette fungerer i tida som kommer og lære av erfaringer.»

«This is England» (2006, Meadows)
«This is England» (2006, Meadows)

Ole Giæver har foreløpig ikke rukket å danne seg et stort inntrykk av siden, som han oppdaget i forbindelse med at Arthaus la ut Sommerhuset der. «All ære til Arthaus for å ha vært raske på avtrekkeren. Jeg synes det ser fint ut, og jeg liker at man har en egen profil hvor man kan se personlig rating og filmer man er fan av. Da kan gode filmer spre seg raskt. Men jeg synes det burde vært frivillig hva man ønsker å betale for hver film man ser, og få reklame etc. deretter. Kanskje man kunne velge mellom «free», «2 euro» og «5 euro»?»

Jannicke Stendal Hansen er langt på vei enig med Giæver. «Jeg foretrekker vel antageligvis å se film på kino eller DVD, men nett blir greiest for meg av to anledninger; lav pris og at jeg kan se film akkurat når jeg vil. Sist gang jeg var på kino kosta det meg 120 DKK å se Inglourious Basterds. Det synes jeg blir rimelig drøyt, selv om jeg nå i ettertid tenker at akkurat den filmen var verdt hver eneste krone.» Men for de med stor apetitt på film spørs det om biblioteket på The Auteurs holder tritt i lengden. «For en som har sett voldsomt mye film er det kanskje mye gammelt nytt der, men for meg som oppdaget filmkunstens gleder da jeg jobbet i en videobutikk med stort sett bare VHS, så har jeg fortsatt veldig mye usett,» forteller hun. «Når jeg føler at jeg har sett alle de filmene jeg vil se kommer jeg nok til å melde meg ut, men for øyeblikket har jeg mange av de 241 filmene tilgjengelig for Europa igjen å se.»

«Mannen uten minne» (2002, Aki Kaurismäki)
«Mannen uten minne» (2002, Aki Kaurismäki)

Med en i utgangspunktet noe skeptisk innstilling, har erfaringene fra mine måneder på The Auteurs overbevist meg om at dette er formen fremtidens filmbibliotek vil ta. Om det The Auteurs eller noen andre som bryter gjennom vil gjenstå å se. Men dette er her i det minste nå, og vil åpenbart utvikles videre. Forhåpentligvis kommer flere norske distributører til å inngå avtaler med sider som dette, slik at mest mulig film blir tilgjengelig. For lesere som registrerer seg hos The Auteurs etter å ha lest denne artikkelen, så kan det være en fin start å finne andre nordmenn som jeg følger på The Auteurs. Blant medlemmene er Montages-kolleger Eirik, Trond og Åsmund, og to av de som intervjues i denne saken: Øistein og Jannicke.

Så, hva tenker dere? Kan The Auteurs bli «Spotify for film», som mange ser frem mot? Er kvaliteten og utvalget godt nok? Er ca. 150 kroner (€18) for ubegrenset månedlig tilgang på film en akseptabel pris?