Venezia deler ut sine priser: Lebanon, Soul Kitchen

Filmfestivalen i Venezia ble i går avsluttet med prisseremonien, men tross sterk svensk deltagelse ble det ingen offisielle priser til nordiske land. (Dog gikk den uavhengige prisen Future Film Festival Digital Award til Metropia av Tarik Saleh, animasjonsfilmen som bl.a. er co-produsert av Eric Vogel og Tordenfilm.)

Festivalens gjeveste pris, Gulløven, gikk til den israelske filmen Lebanon, regissert av debutanten Samuel Maoz. Filmen fikk mye omtale tidlig under festivalen for sitt premiss: Fire soldater inni én tanks på vei inn i krigen mellom Israel og Libanon i 1982. Filmens handling foregår utelukkende inni tanksen, og Varietys anmelder Derek Elley skrev positivt om det hele: «»Lebanon» is the boldest and best of the recent mini-wave of Israeli pics («Beaufort,» «Waltz With Bashir») set during conflicts between the two countries.» (Se også anmeldelsen hos Screen.) I et intervju med Reuters sa en av filmens skuespillere: «This is not a movie that makes you think ‘I’ve just been to a movie’. This is a movie that makes you feel like you’ve been to war.» Her er traileren:

De offisielle prisene forøvrig foredelte seg jevnt mellom filmene (se den komplette listen). Sølvløven, for beste regi, gikk til den iranske kunstneren og regissøren Shirin Neshat for Women Without Men. (Her er Varietys anmeldelse.) Juryens spesialpris gikk til komedien Soul Kitchen av Fatih Akın, noe som er gledelig å høre ettersom regissøren med denne filmen tok en avstikker fra de to seriøse dramaene (Mot veggen, Den andre siden) han har hatt mye suksess med de siste årene. Det har blitt uttrykt skepsis mot Soul Kitchen på et tidligere tidspunkt -- men både juryprisen og de glødende anmeldelsene fra Variety og Screen bør fjerne enhver følelse av at Akın er på avveie. Gleder meg til å se denne, forhåpentligvis på norske kinoer!

De tre skuespillerprisene gikk henholdsvis til Colin Firth, for hovedrollen i motedesigner Tom Fords regidebut A Single Man, Ksenia Rappoport for hennes rolle i Giuseppe Capotondis La Doppia ora og Marcello Mastroianni Award for Best Young Actor or Actress gikk til Jasmine Trinca for Michele Placidos Il grande sogno. Noe sier meg at Firths rolleprestasjon er av det kaliber som kan tiltrekke seg Oscar-oppmerksomhet til vinteren, dersom filmen får nord-amerikansk kinodistribusjon før året er omme. Her er traileren:

Det ble som vanlig også delt ut en rekke uavhengige priser i Venezia, hvor bl.a. den prestisjetunge FIPRESCI-prisen gikk til den østerrikske filmen Lourdes av Jessica Hausner.

Alt i alt virker det som om årets utgave av filmfestivalen i Venezia var en stor forbedring fra i fjor. VGs filmjournalist Jon Selås er en av få som rapporterer hjem til Norge fra denne festivalen, og her er hans sluttkommentar -- krydret med skrivefeil og et par filmanbefalinger.