I 1978 – inneklemt mellom Taxi Driver og Raging Bull – utkom Martin Scorsese-dokumentaren «ingen» har sett, fordi det ikke har latt seg gjøre: American Boy.
I en leilighet sitter Scorsese med venner i uformell og tilsynelatende uskriptet samtale, mens et håndholdt kamera fanger den vennskaplige, men intense atmosfæren som skapes med det fascinerende mennesket Steven Prince i kameraets fokus.
Hvem, spør du kanskje? Steven Prince var på 70-tallet road-manager for Neil Diamond, god venn av Martin Scorsese, gjorde en sterkt minneverdig rolle som våpenselger i Taxi Driver (var også med i New York, New York), vært kraftig på kjøret som heroinjunkie, drept et menneske og levd et liv det er verdt å høre en brøkdel av historiene fra. Og han kan fortelle. I retrospektiv viser også American Boy hvilken innflytelse personen Steven Prince gjennom American Boy har hatt på amerikansk film. Samtidig som Scorseses film har forblitt usett for folk flest, har slitte videokopier gått fra hånd til hånd i amerikanske filmskaperkretser. Quentin Tarantino har brukt Princes selvopplevde historie til å lage en av de mest ikoniske scenene i Pulp Fiction; der John Travolta stikker en adrenalinsprøyte i hjertet på Uma Thurman som våkner momentant til liv etter en overdose. Og Richard Linklater har visualisert en enda drøyere Steven Prince-historie i den animerte Waking Life, hvor Prince selv gjør stemmen.
Martin Scorseses American Boy: A Profile of: Steven Prince er nettopp hva undertittelen understreker; et ærlig profilportrett av den amerikanske gutten Steven Prince. Filmen åpner med nostalgiske barndomsbilder mens vi hører Neil Young synge Time Fades Away, før vi slår oss ned i sofaen sammen med Prince, Scorsese og andre venner som «henger der». Stemningen er avslappet, og kamera usynlig til stede for å observere og lytte til Steven Princes historier og anekdoter filmet gjennom én lang kveld, klippet ned til en snau time. Og det som i utgangspunktet kan høres ut som et smått navlebeskuende og uinteressant prosjekt, eller noe som kun har dokumentarisk verdi fordi Scorsese kan skimtes i bildekanten med jevne mellomrom, utvikles isteden til et rivende menneskeportrett krydret med en serie fantastiske historier, formidlet med karismatisk innlevelse, engasjement, humor og følelser. Historiene spenner fra det personlig rørende, til det usannsynlig dramatiske, alltid like trollbindende fortalt, og med en genuin oppriktighet og menneskelighet over hvert sekund. Dette er i skala og fasong så langt vekk fra Gangs of New York, The Aviator og The Departed det er mulig å komme i Scorseses rikholdige filmografi. Men etterpå forstår vi godt hvorfor Scorseses ønsket å rette kamera mot Steven Prince en hel kveld, mens vi forstår litt mindre hvorfor denne filmen er blitt holdt bortgjemt siden 70-tallet, og tretti år senere har ikke engang Steven Prince fått sin egen side på Wikipedia…
Men kanskje skjer det noe nå. Tidligere i sommer lanserte nemlig filmskaper Tommy Pallotta «oppfølgeren» til Scorseses dokumentar, American Prince, og nærmest umiddelbart etter første festivalvisning, tok Pallotta selv initiativ til å slippe filmen gratis på nett ved hjelp av BitTorrent-fildeling. Dermed er American Prince, i motsetning til sin forløper som aldri er blitt sluppet på video eller DVD, legalt tilgjengeliggjort for alle som vil se den. Forhåpentligvis, og ganske sikkert, vil det også gi ringvirkninger for Scorseses film som på grunn av samme teknologi nå er fullt mulig å se i ulike kanaler på internett. Interessant er det også at Tommy Pallotta har klippet inn sekvenser fra American Boy hentet fra piratkopier, uten å ha kjøpt rettighetene. Pallotta forklarer i intervju med torrentfreak.com:
Yes we used material from BitTorrent and YouTube for American Prince and no, we did not license them. I did receive the Master copy of American Boy from Steven Prince himself, but we found a copy via BitTorrent that was better than that copy, so we used that! Plus, there is some confusion as to who actually owns the rights to American Boy. Part of the motivation of this film was to get a proper release for Scorsese’s American Boy. I felt this film would help uncover who has the rights and hopefully get it in front of a larger audience.
Tommy Pallotta, som har vært produsent på Richard Linklater-filmene Waking Life og A Scanner Darkly (ingen småfilmer dette), sender i samme intervju en halvtent brannfakkel inn i den pågående debatten om filmdistribusjon i fildelingens tidsalder, og den frittalende filmskaperen viser en interessant holdning:
I think it is great, especially for filmmakers of niche movies. My movies tend to get limited releases and are more of the cult film status, so the initial release is often overlooked or simply the movie is unavailable in many areas. For me as a filmmaker it is most important that the work I make get seen. I feel for many people and places, downloading is the only way they will get to see my movies. Waking Life is a movie that I produced that is a pretty interesting example of that. It seems more popular today that when it came out in 2001. I think BitTorrent and steaming sites like YouTube are completely responsible for that phenomena. Since I use BitTorrent, I wanted to give back to the community, that was part of the motivation is releasing American Prince via BitTorrent.
Nå står unge Pallotta på ingen måte alene om å bruke internett som distribusjonskanal for ny og smal film. Og det absolutt viktigste jeg vil understreke med denne saken, er filmens kvalitet og hvordan den kaster nytt lys over en film som er enda bedre og viktigere. Det anbefales sterkt å oppsøke Martin Scorseses første film, som du vil finne uten altfor store anstrengelser på de samme kanalene som distribuerer Pallotas film, og deretter se American Prince. For der American Boy står for seg selv som en glødende god dokumentar, og i tillegg et filmhistorisk dokument, er American Prince et slags «DVD-ekstramateriale» som i retrospektiv bruker nåtidens kunnskap til å utdype og forklare Scorseses sterkt fascinerende historie om mennesket Steven Prince. Som for øvrig har beholdt sin entusiastiske talegave, og er en fryd å lytte til også i 2009-utgave. Fortsatt utrolig interessant, men se for all del disse filmene i kronologisk rekkefølge. Dette er faktisk en oppdagelse, og all ære til Tommy Pallotta for hva han har gjort. Både for egen film, og for American Boy.
American Prince kan lastes ned i sin helhet på filmens offisielle nettsider.