- Montages - https://montages.no -

Montages.no

Distributører og produsenter satser på sosiale medier!

Av Eirik Smidesang Slåen , 11. august 2009 i Artikler

ddbyrsw18
Fra Arild Østin Ommundsens Rottenetter

Norske distributører og produsenter later endelig til å ha fått øynene opp for mulighetene som ligger i de sosiale mediekanalene. Høst-aktuelle Vegas [1] (der jeg selv deltar i arbeidet) og Upperdog [2] er iherdig tilstede på Twitter, Facebook og YouTube. Allikevel er det ingen av disse som har tatt det like langt som det Paradox og Nordisk gjør med sin Rottenetter [3]. Her har man nemlig valgt å lage et såkalt ARG-spill; et Alternate Reality Game.

Ok, så er det kanskje ikke så grensesprengende  – slike spill har jo faktisk eksistert i mer enn ti år; med blant annet Artificial Intelligence [4] og Microsoft med spesielt minneverdige utgaver tilbake til rundt tusenårsskiftet. Men de fortjener uansett både ros og oppmerksomhet for at de nå gjør noe nytt i det ellers bedrøvelige markedsføringsuniverset. Vi vet alle at plakater på en trikk ikke lenger er nok, og det er rett og slett spennende at de som sitter med pengesekken også etterhvert forstår dette.

– Vi hadde lyst til å ta med publikum inn i handlingen til Rottenetter, forteller Paradox-produsent Stein Kvae. – Filmen har temaer og dilemmaer som engasjerer og er evig aktuelle, noe som gjør den godt egnet til et spill som dette. På samme måte som filmens hovedkarakter samler informasjon for å avsløre et bedrag må også publikum løse oppgaver og koder for å komme videre i spillet. Kodene fins ute i den virkelige verden, på nettsider, mobilen, kinoplakater, Facebook, media osv, og deltakerne av spillet må forholde seg til hverandre.

Pressemeldingen forteller videre – Dilemmaene i spillet er knyttet opp mot handlingen i filmen, hvor hovedpersonen Jonny (spilt av Christian Rubeck) drives til å gå svært langt for å nå toppen i Stavangers oljeinfiserte finansmiljø. Han går inn i en verden, der alt og alle kan kjøpes for penger – og vil bli den beste, smarteste og rikeste. Hvor langt er publikum villig til å gå for å vinne spillets premie på en kvart million kroner? Kombinert med muligheten til å få se eksklusive klipp fra filmen og møte filmens karakterer skal drive spillerne videre.

Fra Gunnar Vikenes <em>Vegas</em>
Fra Gunnar Vikenes Vegas

Så hva slags effekt vil en slik satsing ha på lanseringsplanene til andre norske filmer? Hva vil den tydelige tilstedeværelsen til Vegas og Upperdog i sosiale medier ha å si?

De konservative der ute vil trekke på skuldrene, peke på Max Manus [5] sin tradisjonelle plakat/trailer/medieomtale-kampanje. Kynikerne vil nevne Yatzy [6]s dårlige besøkstall, trass solid satsing på sosiale medier, mens andre vil si at lille Norge uansett ikke har nok innbyggere til slike satsinger. Gjør filmene det dårlig, vil dette inntrykket bare sementeres, og fordommene vil langt på vei bekreftes.

Vel, da har vi bommet allerede i startfasen. For dette handler om mer enn besøkstall, spesielt i en bransje som uansett er statlig støttet og som bør regne suksess ut fra mer enn billettinntekter. Med tilstedeværelse i de nye kanalene har norsk film endelig muligheten til å spille ball med ungdom på deres egne hjemmebane, og bare kreativteten hindrer de ansvarlige i å få bra ting ut av det.

Konkluderer vi med at dette er bortkastet så tidlig i prosessen vil vi videre gå glipp av muligheten til å gjøre denne målgruppen enda mer bevisst norsk film. Og skal norsk film ha håp om å få større relevans hos sitt publikum, er vi nødt til å våge diskusjonen som kommer når ungdom ser trailere på YouTube eller på Facebook. Tørre å teste materialet vårt på det som strengt tatt vel er de fleste distributører og produsenters fryktede bortebane. En økt interesse, relevans og innsikt i norsk film vil videre uten tvil føre til bedre besøkstall, spesielt kanskje nettopp for ungdomsfilmen, hvis publikumsoppslutning svinger veldig fra film til film.

Ok, så vil ikke 3 millioner nordmenn spille Rottenetter-ARG, slik Spielberg & co i sin tid opplevde at The Beast [7] gjorde. De vil heller ikke greie å manifistere en så massiv hype som det The Dark Knight fikk til med sin standardsettende utgave [8], men dette er uten tvil starten på noe nytt her hjemme på berget.

Fra Sara Johnsens <em>Upperdog</em>
Fra Sara Johnsens Upperdog

Paradox og Nordisk har da også satset stort på sitt interaktive spill, og invitert Hyper Interaktiv [9] til å utforme det hele. De har mottatt en rekke nasjonale og internasjonale utmerkelser for sine prosjekter, blant annet ærespris fra juryen i World Summit Award [10] og The One Show Interactive [11]. Du kan teste ut spillet ved å klikke deg hit [12], mens du kan finne ut mer av de interaktive sidene ved Vegas og Upperdog ved å klikke deg her [1] og her [2].


Artikkel skrevet ut fra Montages: https://montages.no

Lenke til artikkel: https://montages.no/2009/08/endelig-satses-det-interaktivt/

Lenker i denne artikkelen:

[1] Vegas: http://www.vegasfilm.no/

[2] Upperdog: http://upperdog.no/

[3] Rottenetter: http://www.filmweb.no/kino/article175443.ece

[4] Artificial Intelligence: http://www.imdb.com/title/tt0212720/

[5] Max Manus: http://www.filmweb.no/kino/article153420.ece

[6] Yatzy: http://www.filmweb.no/kino/article166562.ece

[7] The Beast: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Beast_(game)

[8] standardsettende utgave: http://batman.wikibruce.com/Home

[9] Hyper Interaktiv: http://www.hyperinteraktiv.no/

[10] World Summit Award: http://www.wsis-award.org/index.wbp

[11] The One Show Interactive: http://www.oneclub.org/

[12] klikke deg hit: http://rottenetter.no/

Copyright © 2009 Montages.no. All rights reserved.