Kortklipt, 31/7

Månedens siste utgave av Kortklipt havner denne gangen på en fredag, så da kan jeg vel så gjerne promotere de fem utvalgte linkene som helgelesning. Så, altså, helgelesning. Denne sommeren har jeg merket et mønster i måten jeg har sett film på -- det har gått i klassikere. Særlig klassikere jeg har vært litt skamfull over at jeg aldri har fått sett tidligere. En av dem er The Red Shoes (1948), et av mesterverkene til den britiske filmskaperduoen Michael Powell & Emeric Pressburger. En vidunderlig film, som også er emne for det første av mine linketips:

The Red Shoes

1. Seeing red: restoring The Red Shoes. Martin Scorsese grunnla stiftelsen Film Foundation i 1990, og har gjennom denne brukt sin posisjon til å skaffe midler for restaurering og relansering av en rekke uerstattelige filmklassikere fra rundt om i verden. Ved årets filmfestival i Cannes ble The Red Shoes, som er en av Scorseses favorittfilmer, presentert i flunkende nyoppusset utgave. (Allerede tilgjengelig på DVD!) Det omfattende restaureringsarbeidet er glimrende beskrevet og forklart i Ian Christies artikkel i den nyeste utgaven av Sight & Sound:

[W]hat is the significance of such restorations -- technical, commercial, promotional or even cultural? At one level, there is no mystery: a film that’s 60 years old, made in the now obsolete three-strip Technicolor process, needs restoration if it is to continue to be seen in anything like its original quality. In this case, the original elements survived, but the three camera negatives were far from pristine. Apart from having shrunk to varying degrees, they had a wide range of chemical and embedded blemishes, many cracks in the emulsion and a covering of mould.«]

*****

The Auteurs

2. Introducing The Auteurs Daily. Hvis du anser deg selv som cinefil, og ennå ikke har utforsket nettsiden The Auteurs, da anbefaler jeg deg varmt å gjøre nettopp det. I flere år har bloggeren David Hudson i mine øyne vært en av nettets viktigste filmrelaterte skribenter. Gjennom en spalte kalt The Daily har han først hos GreenCine.com, deretter hos IFC.com, ført en omfattende filtrering av nettets mangslungne filmstoff til glede for nysgjerrige lesere. Da jeg møtte Hudson på Berlinalen for noen år siden viste han seg i tillegg å være en usedvanlig generøs og imøtekommende person, som inspirererte meg til å gå igang med Kortklipt -- først hos Rushblogg, og deretter her på Montages. Hudson har nå relansert The Daily hos The Auteurs, og det er bare å fange inn RSSen med en gang. Han forklarer den nye modellen i sin første sak der.

So. Where were we? […] One of the problems with the Daily for the past while now is that it’d become bloated and ungainly; too much quotage, too much overlap (particularly in the roundups of reviews for entries on individual films) and just plain too much for a busy cinephile to wade through and then distinguish between the need-to-know and the nice-to-know. The 140-character limit is a wonderful disciplinarian.«]

*****

The Informant!-plakat

3. Tøff plakat! Siden de to foregående punktene inviterer til lesning og websurfing, tenkte jeg å inkludere også noe visuelt, som en kul ny filmplakat. The Informant! er Steven Soderberghs nye film, med norsk kinopremiere 2. oktober. Plakaten over inneholder åpenbare pek til Hitchcock og hans legendariske posterdesigner Saul Bass. Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva slags film dette egentlig er. Traileren gir inntrykk av at den er en komisk variant av The Insider. Noen som gleder seg?

Everyone in this country is a victim of corporate crime by the time they finish breakfast.«]

*****

4. ‘Like Being in Another World’: Vinessa Shaw on the 10th Anniversary of Eyes Wide Shut. Denne sommeren er det 10 år siden Stanley Kubricks siste film, Eyes Wide Shut, hadde premiere. På filmsiden Movieline har de markert dette gjennom et litt uventet intervjuobjekt; skuespillerinnen Vinessa Shaw. Men saken er herlig å lese, med opplevelsen av å jobbe for Kubrick som ung og uetablert skuespiller gjenfortalt med en type entusiasme som smitter over på leseren i løpet av intervjuet:

I heard all these stories about him being a recluse or offbeat; there was this rumor that he was difficult to work with. I found it was quite the contrary. He was so warm and embracing of me, and he really had a nurturing quality when he was directing me. I guess I was kind of scared meeting him — I expected him to be this terror. But he was actually a big teddy bear. I really felt like that! He gave me big hugs. He was very warm.«]

*****

5. Denne utgavens videotips er en scene fra Upperdog, den nye filmen til Sara Johnsen, som har norsk kinopremiere 28. august. Scenen er lagt ut av distributøren på YouTube, der den er titulert som «Per i Afghanistan». Utover det vil jeg ikke si mer enn at dere bør sjekke den ut: