Nytt nummer av filmtidskriftet Z er ute på gata. Vi ba ansvarlig redaktør Ingrid Rommetveit presentere utgaven som denne gangen tar tempraturen på verdensfilmen, og oppdaterer deg på det viktigste som skjer i filmverdenen i dag. Bladet gis ut i samarbeid med filmdistributør Arthaus.
I tillegg til sakene under, får du blant annet intervju med Gus van Sant, fokus på indisk film og Jonathan Rosenbaum; en av verdens fremstre filmkritikere, sine tanker rundt filmkulturens utvikling. Med andre ord et must for alle filminteresserte – og mye godt lesestoff for sommeren! Bladet er i salg på Narvesen, på mange kinoer landet rundt og er også en del av en større filmkampanje på Platekompaniet i juni. Du kan også tegne abonnement på bladet ved å klikke deg hit.
Her er et par smakebiter:
Mine aftener i paradis, av Christian Braad Thomsen
”Med nøjagtigt ti års mellomrum har jeg haft fire aldeles skelsættende filmopplevelser, nemlig ved indgangen til 1950’erne, 1960’erne, 1970’erne og 1980’erne. Det ville næppe være interessant, hvis ikke det, som var en stor personlig oplevelse, samtidig satte sine dybe spor i både filmkunsten og den politiske erkendelse, i første omgang den nationale og siden den internationale”
Christian Braad Thomsen er en liten institusjon i seg selv. Et enmanns kraftverk som har åndet, levd og brent for film i over 40 år. Vi ba Thomsen skrive en tekst om de avgjørende øyeblikkene i en filmelskers liv; de øyeblikkene som gjør at enkelte velger å vie livet sitt til filmen, slik Thomsen har gjort. Vi spurte også om han fortsatt har disse øyeblikkene, etter så mange timer og år i kinosalen, og hva det er i dagens film som gjør at han fortsattt gidder å følge med.
Rå og raffinert – Mexico i skjæringspunktet mellom film og virkelighet, av Julie Ova
Det går en rød tråd fra Elskede kjøtere (2001) av Alejandro Gonzales Inarittu til Los Bastardos (2009) av Amat Escalante. En blodrød tråd. Begge filmene definerer på ulikt vis sin samtid. De er også eksempler på hvorfor Mexico nå seiler opp som en av verdens mest interessante filmnasjoner.
I rommet mellom to scener – et møte med Sara Johnsen, av Marius Lyngar
”Det har vært deilig å lage film nummer 2. Det har vært overskudd og energi i prosessen, og jeg synes det vises i filmen. Allikevel er jeg pisseredd det meste av tiden. Mest av alt er jeg lammet av mistro til meg selv og å miste gleden ved å arbeide. Derfor er det best å være i gang med noe nytt før premieren”.
I dette intervjuet snakker Sara Johnsen både om arbeidet med Upperdog, om hvordan det er å jobbe kreativt innenfor et kommersielt og byråkratisk system som prøver å presse kreativiteten inn i ordnede og kalkulerte former, og om hvilke filmer som inspirerer henne selv til å lage film. Hvordan ser samtidsfilmen ut fra hennes ståsted?
I midten av det hele – intervju med James Schamus, av Ulrik Eriksen
”Det er bare de usunne aktørene som forsvinner i disse nedgangstidene. Vi som representerer de mer holdbare selskapene vil overleve. Bank i bordet!”
Vi har møtt James Schamus, sjefen for Focus Features, og Ang Lees manusforfatter og produsent siden det tidlige 90-tallet. Selskapethans er kanskje det mest toneangivende av dem alle, med alternative hiter som Snikende Tiger, Skjult drage og Brokeback Mountain på merittlista. Vi får høre hva Schamus tenker om det å operere i utkanten av det kommersielle filmsystemet i USA.
Filmens verdenskart
Vi har gjort et forsøk på å ta temperaturen på verdensfilmen akkurat nå. Vi har laget et filmens verdenskart, som skal gi en indikasjon på hvordan tilstanden er i filmen i de ulike landene av verden. Vi har bedt en rekke filmfolk som følger ekstra godt med på den internasjonale filmen om å rangere verdenes filmnasjoner, og spurt hvilke land de føler er spesielt interessante akkurat nå.