- Montages - https://montages.no -

Montages.no

Tid for å digge Tarantino igjen?

Av Karsten Meinich , 2. april 2009 i Artikler

Diane Kruger i rollen som Bridget von Hammersmark

Diane Kruger i rollen som Bridget von Hammersmark

«I said; God damn! God daaammn!!» – Mia Wallace reagerer på effekten av kokain i en ikonisk scene fra Pulp Fiction [1]. Filmen som fremfor noe fikk verden hekta på Quentin Tarantino [2]. Jeg har vært der og tilbake, men de siste årene har jeg mistet det. Tarantino har ikke lenger vært fremme i filmbevisstheten min. Hva skjedde? Jeg savner å digge Tarantino. Men nå er det kanskje tid for å si det igjen: «God damn

Første tegn kom i fjor. Tarantino var klar med manuset til sin nye film, og sa at han hadde til hensikt å vise den på Cannes-festivalen. At det var planen. Hvor mange regissører kan nonsjalant annonsere noe slikt som den største selvfølge? Ikke mange. Og troll i ord; Inglourious Basterds [3], exploitation-krigsfilmen han har drømt om å lage i årevis, ble i dag bekreftet for visning [4] i hovedkonkurransen nettopp på årets utgave av verdens viktigste filmfestival.

Og nå, som en gudbenådet tilfeldighet, har magasinet Vanity Fair [5] i sitt mai-nummer en fersk bildeserie fra settet til Inglourious Basterds. Bildegalleriet er online [6], og inneholder totalt syv bilder. I tillegg til portrettet av Bridget von Hammersmark (Diane Kruger [7]) som vi har limt inn over, får vi her for første gang se det franske stjerneskuddet Mélaine Laurent [8] i karakter som en av filmens viktigste figurer: Shosanna Dreyfus – en ung kvinne som etter at nazistene har slaktet hennes familie rømmer til Paris og starter en kino.

Tarantino og gjengen

Quentin Tarantino med sine sentrale rollefigurer i Inglourious Basterds.

Jeg har høye forventninger Inglourious Basterds, på tross av at traileren [9] var litt skuffende. Disse nye bildene fra Vanity Fair viser konturene av et kostyme- og sminkeunivers som jeg har en følelse av at vil gi denne filmen særegne periodekvaliteter. Det er tidsriktig, men ikke helt… autentisk. Og den «autensiteten» jeg måler i mot har jeg i hovedsak fra tidligere 2. verdenskrigsfilmer. Men Inglourious Basterds, slik jeg forstår det, vil ikke etterstrebe sannhetsgehalt – isteden virker den som en fantasiskildring som foregår inni epoken. Det er som om Tarantino og hans kostymedesigner Anna B. Sheppard [10] (Pianisten) går for et slags parallellunivers – nesten, men ikke helt. Og jeg liker det – selv om det kanskje vil vise seg å være ganske annerledes når filmen er klar.

Så, jeg mener det er tid for å digge Tarantino igjen. Eller har det kanskje aldri vært noe avbrekk?


Artikkel skrevet ut fra Montages: https://montages.no

Lenke til artikkel: https://montages.no/2009/04/tid-for-a-digge-tarantino-igjen/

Lenker i denne artikkelen:

[1] Pulp Fiction: http://montages.no/film/pulp-fiction/

[2] Quentin Tarantino: http://montages.no/filmfolk/quentin-tarantino

[3] Inglourious Basterds: http://montages.no/film/inglourious-basterds/

[4] bekreftet for visning: http://hurl.no/xL

[5] Vanity Fair: http://www.vanityfair.com/

[6] er online: http://www.vanityfair.com/culture/features/2009/05/inglourious-basterds-portfolio200905

[7] Diane Kruger: http://montages.no/filmfolk/diane-kruger

[8] Mélaine Laurent: http://www.imdb.com/name/nm0491259/

[9] traileren: http://www.apple.com/trailers/weinstein/inglouriousbasterds/

[10] Anna B. Sheppard: http://montages.no/filmfolk/anna-b-sheppard

Copyright © 2009 Montages.no. All rights reserved.