Filmfotografen Jack Cardiff har gått bort

Kathleen Byron i Black Narcissus
Black Narcissus, fotografert av Jack Cardiff.

Den legendariske britiske filmfotografen Jack Cardiff er død, 94 år gammel. Cardiffs karriere innenfor film strakk seg over hele 90 år, fra starten som barneskuespiller i stumfilmen My Son, My Son i 1918, videre i assistentposisjoner på diverse britiske filmer på 20- og 30-tallet, før han så tidlig som i 1935, 21 år gammel, ble kameraoperatør. Samtidig lærte han seg teknologien bak fargefilm som Technicolor stod bak, og allerede i 1946 debuterte han som spillefilmfotograf – på Michael Powells klassiker A Matter of Life and Death.

Samarbeidet med Michael Powell ledet deretter til to andre fantastiske filmer de lagde sammen; Black Narcissus (1947) og The Red Shoes (1948). For førstnevnte film vant Cardiff velfortjent sin første Oscar. (Den andre var en æres-Oscar utdelt i 2001.) BBC skriver: «In fact much of his work was inspired by impressionist painters – he said the lighting and colour palette of Black Narcissus «was inspired by Vermeer».»

Jack CardiffUtover i karrieren samarbeidet Cardiff blant annet med storheter som Sir Laurence Olivier, Marilyn Monroe, Orson Welles, John Huston, Humphrey Bogart, Katharine Hepburn — listen er lang. Han jobbet i Norge da han fotograferte The Vikings (1958), med Kirk Douglas, omtrent på samme tid som han gjorde sine første prosjekter som regissør. Utover på 60-tallet regisserte Jack Cardiff en rekke spillefilmer, merkverdig nok en god del exploitation-ting, noe som Ain’t It Cool News bemerker i sin nekrolog:

His directorial work [..] veered into the exploitation arena in the late ‘60s and ‘70s. I fondly remember the first time I saw the trailer for THE GIRL ON THE MOTORCYCLE (under the US title NAKED UNDER LEATHER) [IMDb]. […] It’s awesome. If you can track it down you’ll get one of the best Alain Delon flicks and Marianne Faithfull is crazy hot in it.

Det innholdsrike, lange livet til Jack Cardiff er vel verdt et studie – og for de interesserte finnes det store mengder stoff å dykke ned i; og da mener jeg ikke bare de over 70 spillefilmene han fotograferte. Hos British Film Institute (BFI) har de for eksempel en hel seksjon på sine nettsider viet til artikler og informasjon om Cardiff. Nettmagasinet Senses of Cinema har også en lengre sak om ham, og på denne siden finner dere info om dokumentarfilmen Persistence of Vision, som handler om Jack Cardiff. Selvbiografien til Cardiff, Magic Hour, er dessuten til salgs hos Play.com for ca. 120 kroner.

Til slutt, noen videoer. Dette første klippet inneholder et veldig fint lite dokumentarklipp, der en aldrende Cardiff snakker om sin forkjærlighet for malerier, og hvordan opplevelsen av å få se et maleri for første gang var medvirkende til at han ble fascinert av filmfoto senere:

Så, en lang, mesterlig kameratagning av Cardiff – hentet fra Alfred Hitchcocks mindre kjente film Under Capricorn, fra 1949:

Helt sist, to flotte Cardiff-scener – et lite minutt fra The Red Shoes, og en sekvens fra The Vikings: