Urovekkende trailer til Steven Spielbergs SVK

I går ble en ny trailer til Steven Spielbergs Disney-produserte Roald Dahl-adaptasjon SVK (engelsk tittel: The BFG) sluppet – og den virker ikke spesielt lovende.

Premisset virket skreddersydd for Steven Spielbergs følsomhet omkring barnlig persepsjon og eventyrlyst: en adaptasjon av Roald Dahls folkekjære bok om vennskapsforholdet mellom den store, vennlige kjempen og unge Sophie. Den første traileren var en blandet affære, delvis utvasket av glatt CGI. Denne nye traileren fremstår heller ikke særlig betryggende, dessverre.

Vi får se mer av kjempen og hans verden, men det er lite som tyder på stofflighet og fysisk tilstedeværelse. Filmen virker svøpt i den samme glorete CGI-vuggen som har preget Disneys filmer de siste årene, med lite troverdig motion capture som heller mot uncanny valley, vektløse rollefigurer, kitschy neonfarger og halvhjertede tilnærmelser til eventyrlandskapene i Avatar (2009) og Life of Pi (2012). Spesielt de andre kjempene virker knapt å være på TV-nivå. Hvilket må sies å være svært skuffende, med tanke på hvor banebrytende det new zealandske effektselskapet WETA Digital er og har vært de siste to tiårene.

Det finnes imidlertid et par lyspunkter. Nærbildet av den store, vennlige kjempen (i Mark Rylances stemmedrakt) vitner om brukbar motion capture i scener uten for mye bevegelser. Janusz Kaminskis melkehvite motlys gjennom vindussprosser er på plass. «Spielberg faces» dukker opp i et glimt eller to. 60-tallsversjonen(?) av London er nydelig fargelagt og konseptualisert, selv om det er langt fra den briljante produksjonsdesignen i undervurderte Hook (1991). Det er dessuten usikkert hvor mye som faktisk er produksjonsdesign og hvor mye som er CGI. Jeg har også stor tro på John Williams‘ musikk, selv om vi ikke hører noe av den i traileren (musikken er hentet fra Ilan Eshkeris Stardust).

Vi har imidlertid blitt lurt av Spielberg-trailere tidligere, senest med Bridge of Spies. Resultatet har ofte vært betydelig bedre enn hva man har fått inntrykk av på forhånd, og med min beste godvilje håper jeg Disney har valgt ut de mest «Disney-aktige» panoramabildene i traileren, mens filmen som helhet viser seg å ha betydelig mer tyngde, tilstedeværelse og flust av spielbergianske varemerker.

SVK har norsk kinopremiere 5. august 2016.

*

*