Topp 10-lister for 2017 fra Cahiers du Cinéma og Sight & Sound

Desember er her, og tradisjonen tro begynner de første topplistene med årets beste filmer å krype frem. Blant de første kåringene finner vi som vanlig listene fra tidsskriftene Sight & Sound og Cahiers du Cinéma, og ikke utypisk er dette to eklektiske utvalg. Felles for begge er at David Lynchs Twin Peaks: The Return har kvalifisert som film.

Topplistene fra legendariske Cahiers du Cinéma er nesten uten unntak en kåring der en salig blanding kontrære favoritter og forbløffende mainstream-valg finner sin plass, ofte kombinert med idiosynkratiske og retoriske “grep” på listen – gjerne for å fremme et kulturpolitisk eller estetisk poeng. Her er 2017-utgaven:

Topp 10 fra 2017, Cahiers du Cinéma

1. Twin Peaks: The Return (David Lynch)
2. Jeannette: The Childhood of Joan of Arc (Bruno Dumont)
3. Certain Women (Kelly Reichardt)
4. Get Out (Jordan Peele)
5. The Day After (Hong Sang-soo)
6. Lover For a Day (Philippe Garrel)
7. Good Time (Josh and Benny Safdie)
8. Split (M. Night Shyamalan)
9. Jackie (Pablo Larraín)
10. Billy Lynn’s Long Halftime Walk (Ang Lee)

Med unntak av at Bruno Dumont har laget sin absolutt verste film med den amatørmessige musikalen Jeanette (som Montages’ utsendte medlemmer så i Cannes), så er det ikke mange filmer på Cahiers’ liste i år vi rykker aktivt på nesen av. Som et mainstream-valg er eksempelvis Shyamalans Split et ypperlig eksempel på en av årets fremste filmer, som antageligvis ikke vil få anerkjennelse mange steder i løpet av Oscar-sesongen.

I motsetning til den mer lukkede, redaksjonelle prosessen hos Cahiers du Cinéma, henter britiske Sight & Sound inn stemmer fra 188 internasjonale kritikere til sin årsliste – noe som gjør den litt mindre overraskende, men også festivalorientert. På begge listene finner vi titler som kanskje aldri vil få regulær kinolansering i Norge, og på grunn av ulike premierdatoer i forskjellige land, er enkelte filmer (som hos Cahiers) fra forrige Oscar-sesong representert.

Topp 10 fra 2017, Sight & Sound

1. Get Out (Jordan Peele)
2. Twin Peaks: The Return (David Lynch)
3. Call Me by Your Name (Luca Guadagnino)
4. Zama (Lucrecia Martel)
5. Western (Valeska Grisebach)
6. Faces Places (Agnès Varda og JR)
7. Good Time (Josh and Benny Safdie)
8. Loveless (Andrey Zvyagintsev)
9. Dunkirk (Christopher Nolan)
9. The Florida Project (Sean Baker)

*

Startskuddet for topplistesesongen har altså gått, og det inkluderer John Waters‘ toppliste – alltid morsom lesning, hos Artforum. Hva tenker dere om topplistene til Cahiers du Cinéma og Sight & Sound? Fyr løs i kommentarfeltet. 

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 5 kommentarer

  1. Even Rolbakk sier:

    Jeg kan ikke fatte at Get Out har plassert seg så høyt (1 og 4) på disse listene. Filmen har absolutt mange kvaliteter, men personlig synes jeg at den er svakere enn flere av de siste årenes horrorfilmer som it follows, the withch, the babadook. Av årets horrorfilmer synes jeg både raw og it comes at night både er mer ambisiøse, orginale og vellykket enn Get Out. På tross av at Get Out klarer å fange tidsånden i USA iht raseproblematikk, så fremstår filmen lite nyskapende innenfor sjangeren når det kommer til form og uttrykk. Filmen følger slavisk sjangerfilmens normer og låner kjente motiver fra andre sjangerklassikere som the stepfordwives. For meg fremstår filmen som en forholdsvis ordinær og konvensjonell sjangerøvelse uten de store overraskelsene. Nå kan man ikke (og skal ikke) alltid kreve at en film er nyskapende, original ol., men jeg synes at filmen har fått ufortjent mye skryt iforhold til hvor ordinær jeg oppfatter den. Jeg klarer rett og slett ikke så se at den er et slikt fyrtårn i sjangeren som den blir fremholdt som. Fotoarbeidet og musikken er helt på det gjennomsnittlige i amerikansk filmproduksjon. Skuespillet er solid, men her også på linje med den gjengse produksjon i USA. Jeg synes heller ikke at humoren er særlig raffinert, og filmen klarer ikke (etter mitt syn) å fremskaffe en følelse av paranoia som andre lignende filmer så godt har gjort før den.

    For å skifte tema; jeg håper Montages kommer til å skrive noe om TP the return. Er veldig nysgjerrig på hva som er redaksjonens oppfatning.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>