Rogue One: A Star Wars Story bytter komponist – Alexandre Desplat er ute!

For filmmusikk-fans kunne dette fort vært en god aprilspøk, men det er altså sant – Hollywood Reporter melder nå at komponist Alexandre Desplat ikke lenger er tilknyttet antologifilmen Rogue One.

Gareth Edwards‘ etterlengtede spinoff-film i Star Wars-universet bar tidlig bud om en litt annerledes og forfriskende innfallsvinkel til fiksjonsuniverset – mer jordnært, psykologisk nyansert og gritty. Men Disney er Disney, og i sommer ble det klart at filmen måtte gjennom flere nye runder med opptak fordi tonen angivelig var for brutal og ga for mye inntrykk av å være en “krigsfilm”. Selskapet ønsket å mildne uttrykket for å gjøre nedslagsfeltet enda bredere – nå under overoppsyn av manusforfatter og regissør Tony Gilroy. Allerede her lå det urovekkende signaler.

I natt ble det altså klart at komponisten også byttes ut. For Alexandre Desplat var det en drøm å kunne jobbe med Star Wars, ettersom John Williams‘ originalmusikk var en av hans største inspirasjoner. Han skal angivelig ha begynt komposisjonsprosessen i juni og skulle etter planen ha spilt inn musikken nå i september. Men på grunn av toneskiftet og de nye innspillingsrundene, samt logistikken rundt hans egen tilgjengelighet, har man måttet starte på nytt – og naturligvis henvendt seg til Disneys huskomponist Michael Giacchino i stedet.

For undertegnede (som verken er noen stor fan av Desplat eller Giacchino), blir det litt som å erstatte ketchup med sennep på frokostblandingen; med andre ord ikke et spesielt givende valg. Men med mer objektive øyne er det lett å se at begge komponistene har fulgt i Williams’ fotspor tidligere – Desplat med sin Harry Potter-musikk, og Giacchino med sin musikk til Jurassic Park-universet (dataspillet The Lost World: Jurassic Park og spillefilmen Jurassic World). Det er dermed ikke spesielt vanskelig å forstå logikken bak valgene og skiftet.

Det er allikevel bekymringsverdig at det skjer så mange endringer på tampen av filmens produksjonsprosess: Utrykket “dummes” ned, Edwards’ originale visjon blir kompromittert, Tony Gilroy – en brukbar manusforfatter, men middelmådig regissør – kommer inn og nærmest tar over regiansvaret og musikken får sannsynligvis en helt annen, mer strømlinjeformet valør. Kanskje er det på tide å justere noen av forventningene våre?

Rogue One: A Star Wars Story har verdenspremiere 14. desember i år.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Jesper sier:

    Kjedelig når er regissør tørr å gjøre noe annet med et eksisterende univers, men studioet feiger ut.

    For meg var det egentlig krigsfilmeelementet som trigget meg mest da jeg først hørte om filmen. Mulig dette er en de filmene som hadde blitt bedre før studioet satt ned foten. REF. Fantasic 4, 2015 (Ikke at sluttresultatet var bra, men masse studiorot med den)

    Desplat er forøvrig utrolig flink til å komme med nye ideer og stort sett aldri lage det samme. Noe jeg ikke tror om Giacchino. Som jeg vil anta vil ende opp med noen toner vi kjenner til fra universet, men ellers veldig generisk og lite fantasifult

    Håper filmen klarer å løsrive seg fra resten av filmene, det er jo det en Spin-off skal??? Men etter EPVII så er det sjanser for at Kathleen Kennedy vet hva hun driver med.

  2. Frode Løes Hvatum sier:

    Enig med Jesper. Vanskelig å vite om det tjener filmen eller om det skader den. Man må nesten bare vente, og se gitt.
    Så lenge det uansett ikke er John Williams som lager musikken så har jeg ingen klare preferanser egentlig.

  3. Even G. Benestad sier:

    Det var trist å høre om dette. Jeg gledet meg veldig til denne filmen nettopp fordi regissøren ville lage en mørkere fortelling. The Force Awakens var en gøy tur, men noe mesterverk som sitter fast i kroppen er den ikke. Universet trenger noen dytt. A New Hope var det og særlig The Empire Strikes Back som virkelig er en dyster affære…

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>