Sight & Sound og Cahiers du Cinéma har kåret sine 2015-favoritter

Desember er like rundt hjørnet, og tradisjon tro begynner de første topplistene å krype frem. Blant årets første kåringer finner vi Sight & Sound og Cahiers du Cinéma sine bidrag, som toppes av henholdsvis Hou Hsiao-Hsiens The Assassin og Nanni Morettis Mia madre.

Det britiske filmmagasinet kan som vanlig presentere en kåring basert på topp 5-lister fra i alt 168 kritikere, og det er derfor lite overraskende å at topplisten er såpass auteur-preget (her finner du fjorårets liste). Øverst på listen finner vi blant annet George Millers Mad Max: Fury Road, Todd HaynesCarol og nevnte The Assassin. Hakk i hel følger Miguel GomesArabian Nights, Apichatpong Weerasethakuls Cemetery Of Splendour og Paul Thomas Andersons Inherent Vice.

I likhet med Sight & Sound viser franskmennene hos Cahiers du Cinéma sin kjærlighet til både Miller, Gomes Weerasethakul og Andersons filmer, men stiller tradisjon tro med en noe smalere og mer oppsiktsvekkende liste, som denne gang består av blant annet Larry Clarks The Smell of Us og Lisandro Alonsos Jauja.

Sight & Sound:

1. The Assassin
2. Carol
3. Mad Max: Fury Road
4. Arabian Nights
5. Cemetery Of Splendour
6. No Home Movies
7. 45 Years
8. Son Of Saul
9. Amy
9. Inherent Vice
11. Anomalisa
11. It Follows
13. Phoenix
14. Girlhood
14. Hard To Be A God
14. Inside Out
14. Tangerine
14. Taxi Tehran
19. Horse Money
19. The Look Of Silence

Cahiers du Cinéma:

1. Mia Madre
2. Cemetery of Splendor
3. In the Shadow of Women
4. The Smell of Us
5. Mad Max: Fury Road
6. Jauja
7. Inherent Vice
8. Arabian Nights
9. The Summer of Sangaile
10. Journey to the Shore

At Sight & Sound har valgt å inkludere Pedro Costas Horse Money er underlig, med tanke på at tidsskriftet skjenket filmen en tredjeplass på fjorårets liste. Ellers er det gledelig å se at de britiske kritikerne har omfavnet David Robert Mitchells mesterlige suburbia-horror, It Follows.

Startskuddet for topplistesesongen er herved avfyrt. Hva er deres tanker om topplistene til Sight & Sound og Cahiers du Cinéma? Fyr løs i kommentarfeltet. The Assassin får norsk kinopremiere den 29. januar neste år. Mia madre er kinoaktuell i disse dager.   

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 5 kommentarer

  1. Noen ganger slutter jeg å tro at jorda er rund: «Mia madre»?!? Den svakeste filmen jeg så i årets hovedkonkurranse i Cannes.

  2. Thomas sier:

    Cemetery of Splendour, Victoria (ikke perfekt, men god nok til å nevnes), Inherent Vice (lar tvilen komme den til gode), best av alle: Bitter Lake. Lager for internett. Beste filmen til vår tids beste dokumentarfilmskaper. Rart den ikke er å se på listene.
    Skuffelser: Jauja, A Girl Walks… (husker ikke tittelen, orker ikke å sjekke, men dere vet hvilken jeg mener)
    Så er det alle jeg ikke har sett, som vanlig. Ikke et stort filmår.

  3. Bjørngeir sier:

    Gøy at The Assassin kommer på kino her, gleder meg til den. Har ikke sett så fryktelig mye film i år, eller i hvert fall ikke film fra i år, men av de jeg har sett er Inherent Vice den soleklart beste. Likte veldig godt Jauja og Mad Max også. Spent på den Arabian Nights, Tabu var veldig bra. Men den kommer vel neppe på kino i Norge (?)

    • Truls Foss sier:

      Tviler på at Arabian Nights blir å se på norske kinoer – lengden tatt i betraktning (380 minutter) – om ikke Cinemateket/Cinematekene snapper den opp. Synes å huske den ble vist under Bergen internasjonale filmfestival tidligere i år. Har heller ikke fått sett The Assassin, som jeg gleder meg noe voldsomt til å se.

  4. André sier:

    For en pretensiøs liste Cahiers har i år. Enig med det som skrives over: Mia madre var en skikkelig bløt film, totalt uinteressant på alle områder. Ikke smart, ikke morsom, ikke original. Fatter ikke at den fikk norsk kinodistribusjon.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>