Se den gruvakre traileren til Ridley Scotts Alien: Covenant

Bare få timer etter at nordmenn flest hadde lagt seg ribbemette på julaften, var det andre ting som presset seg ut av kroppen et annet sted i universet: I natt ble første trailer til Ridley Scotts myteomspunne Prometheus-oppfølger Alien: Covenant endelig sluppet.

For artikkelforfatteren er dette utvilsomt årets mest etterlengtede trailer. Ikke bare som blodfan av Alien-serien, men også som en dedikert forsvarer av Ridley Scotts Prometheus (2012). Vi har fått små informasjonsdrypp de siste månedene, særlig at filmen er en krysning av uttrykket i Prometheus og de mer action- og spenningsorienterte aspektene ved Alien-filmene, men ingenting håndfast.

Traileren som ble sluppet i natt ser ut til å bekrefte disse signalene. Det kan virke som om den hopper en del i tid – første og siste del ser ut til å omhandle flukten fra trusselen ombord på skipet Covenant, mens midtpartiet omhandler utforskningen av den fremmede planeten med det samme golde, islandske fjell-landskapet vi så i åpningen av Prometheus.

Også det sterile, moderne skipskontoret som vi husker fra Meredith Vickers’ romkapsel i 2012-filmen replikeres her i androiden Walters (Michael Fassbender) tumleplass. Det er imidlertid ingen glimt av Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) eller Fassbenders David – det er ennå uvisst hvordan disse historiene bindes sammen.

Mest gåsehudfremkallende er imidlertid alle referansene til de tidligere Alien-filmene; det kan virke som om Scott har tatt fansens innvendinger mot Prometheus på alvor, og gjeninnført både xenomorfen (i en herlig seksuelt, ladet sekvens mot slutten av traileren) og klaustrofobiske fluktforsøk i mørke, blinkende korridorer. Her er både flakkende lyskilder, gråhvite fargekomposisjoner og ‘truckers in space’ – tonelagt av norske Aurora Aksnes’ versjon av «Nature Boy» på lydsporet som urovekkende kontrast. Det er forøvrig Jed Kurzel (The Babadook, Slow West) som har fått det ærefryktige oppdraget i å skrive filmens originalmusikk.

Dette virker svært lovende – både som stilistisk hybrid av de to Alien-universene, men også som et eksempel på Scotts energiske historiefortelling i en alder av 79 år. La oss krysse fingrene for at filmen er like bra som traileren antyder. Alien: Covenant har norgespremiere 19. mai 2017, og blir trolig åpningsfilm i Cannes.

*

 alien1 alien2 alien3 alien4 alien5 alien7

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 14 kommentarer

  1. lars klevberg sier:

    (Mild spoiler warning ).

    Jeg tror nok det er David vi ser sitte i stolen i det Kubrickíske kontoret med landskapet utenfor. Jeg tror det er Walter som kommer gående inn og vi ser et av møtene de har gjennom filmen. Det verserer jo en del spennende teorier rundt de to, og særlig en kan muligens stemme. David har jo vært på denne planeten i flere år, så blikket som gis er interessant nok.

    De nye Alienene stifter vi bekjentskap med, men hva det er på slutten vet jeg ikke, men tok meg litt tid før jeg så de åpenbare lange armene og fingrene på den skapningen i dusjen. Og så tror jeg det er David vi ser i bakgrunnen der Billy Crudups karakter står foran egget.

  2. lars klevberg sier:

    Forsåvidt en forferdelig intens åpningsscene på en trailer, og en etterlengtet film!

  3. Robin Johansson sier:

    Syntes traileren var helt OK, men med Scott’s historikk (mye elendig film de siste 20 årene) er jeg ikke akkurat optimistisk.

    • Nå er jeg selvsagt totalt partisk i min Scott-dyrking, og innrømmer gjerne at jeg har noen Scott-favoritter de siste 20 årene som få andre har, deriblant PROMETHEUS, EXODUS: GODS AND KINGS, HANNIBAL og ROBIN HOOD, men noen av verkene i den aktuelle perioden er vel nå ansett som ubestridte mesterverk: KINGDOM OF HEAVEN (dir.cut), GLADIATOR og BLACK HAWK DOWN.

    • Robin Johansson sier:

      Utenom Gladiator er jeg ikke helt enig i at de andre er ansett som “ubestridte mesterverk”. Alle filmer har jo sine haters, men det er iallefall alt for mange delte meninger om Black Hawk Down til at den er opplest og vedtatt. Syntes personlig at Kingdom of Heaven er nokså døll, men er klar over at mange vurderer den høyt. Holder dog med deg i at Prometheus er bedre enn sitt rykte.

      Nei for meg er Scott trygt plassert på B-laget. A-laget må være reservert til de med langt høyere batting average (Tarantino, Nolan etc).

    • Ja, her må vi nok være enig om å være uenige. For meg er det kun én regissør som overgår Scott (og det er selvsagt Spielberg).

    • Dag Sødtholt sier:

      The Counsellor er meget interessant og har mange forsvarere (jeg mener det er dir.cut jeg har sett), American Gangster uhyre solid og realistisk (også den er bedre i dir.cut.), Body of Lies er en engasjerende action-film, The Matchstick Men meget vittig, A Good Year en sjarmerende “feriefilm” med avslappede rolleprestasjoner. Vanskelig å si at dette er elendige filmer uten videre.

    • Lars Klevberg sier:

      Ridley Scott på B laget?

      Scott kan når som helst plasseres i samme ordelag som Kubrick, Spielberg, Welles, Kurozawa, Hitchcock m.m

      Men skal si meg enig at dessverre er en del filmer som leveres medium stekt. Føler Scott har akselerert tempoet litt mye de siste årene, ikke ukjent for aldrende filmskapere, (41 år når han var ferdig med Alien tror jeg) men vi snakker om en regissør med en fortellerteknikk og en visualitet som få andre kan matche.

      Hvor de fleste andre store regissører former sine sci fi epos for å treffe flest mulig og i så tilfelle unnviker mange av de kritiske røster velger Scott og ytterligere å være kompromissløs i sin tilnærming til Alien universet han har laget.

      Enig i at de siste filmene har lidd under hva jeg tror er et for raskt produksjonstempo, men Covenant ble på et tidspunkt utsatt et år fordi manuset ikke satt (så da lagde han kjapt Martian, som er hinsides nok i seg selv)

      Vi må glede oss over at vi har en regissør i Scott sitt kaliber som velger å utforske og levere sci fi horror med eksistensielle spørsmål uten klare svar, og samtidig fange det i en pop kulturistisk sfære er noe vi skal være takknemlig for!

    • Morten Olsen sier:

      Enig her. OK trailer. Jeg synes nok at den kanskje bommer litt med lydsporet, men tenker de forsøker å vri seg litt vekk fra forrige film, selv om jeg synes Prometheus hadde en langt sterke trailer. Filmen Prometheus var derimot en av de store skuffelsene det å, og Adam Savage fra Mythbusters veldig enkelt og greit forklarte hvorfor feilet som historiefortelling.

      Jeg mener vi kanskje ser litt av det samme her, som f.eks. med denne myggscenen, som føles som en overforklarende unødig -mer forsker enn karakterbygging!- greie som ikke bidrar noe til historien. I verste fall ødelegger det for mystikken. Noe av grunnen til at vi frykter Aliens, er at det er skapninger vi ikke vet hva er. Frykten for døden er det ukjente. Problemet til Ridley Scott er at han overforklarer, med årene har han fått mer makt og omgitt seg med “Ja folk”, og dermed gått litt i den samme fella som andre regissører fra hans tid. Det som gjorde Scott, Coppola & Spielberg til gode regissører, var konflikten de måtte ha med budsjett, muligheter, produsenter, teknikk, klipp osv. osv. Det er jo f.eks. interessant at Coppola ikke er fornøyd med Gudfaren, fordi han opplevde innspillingen som et helvette. Men resultatet taler jo for seg selv.

  4. Robin Johansson sier:

    The Counselor har 5.3/10 (!) på imdb og 35% på RT. A Good Year har 6.9/10 og 26% på tilsvarende. Begge kommersielle flopper.

    Dette er ikke filmer mange har samlet seg rundt. Det samme gjelder eksempelvis medicore affærer som Body of Lies. Det vil alltid finnes noen som hevder at filmene er misforståtte, men man kan ikke påstå at de har mange forsvarere.

    Poenget mitt er heller ikke at Scott bare lager elendige filmer, det er heller at han sjeldent er over middelmådighet. Jeg forventer iallefall en MYE høyere treffprosent av regisørrene jeg har på mitt A-lag.

    • Robin Johansson sier:

      For moro skyld, her er min vurdering av Scott. Selvsagt meget nyansert og utdypende…

      The Duellists: God
      Alien: Udødelig klassiker 1
      Blade Runner: Udødelig klassiker 2
      Legend: God (men datert)
      Someone to Watch Over Me: Elendig
      Black Rain: Middelmådig
      Thelma & Louise: God/Klassiker
      1492: Conquest of Paradise: Elendig
      White Squall: Middelmådig
      G.I. Jane: Elendig
      Gladiator: Klassiker
      Hannibal: Elendig
      Black Hawk Down: God
      Matchstick Men: Middelmådig
      Kingdom of Heaven: Middelmådig
      A Good Year: Elendig
      American Gangster: God/Middelmådig
      Body of Lies: Middelmådig
      Robin Hood: Elendig
      Prometheus: God/Middelmådig
      The Counselor: Elendig
      Exodus: Gods and Kings: Elendig
      The Martian: Ikke sett.

    • Gudbedre, Robin, vi lever på forskjellige planeter. :D

  5. «En hel podkastepisode til å minnes en håndfull av Ridley Scotts mindre sette filmer.»

    En 6 år gammel podkastprat, men ikke noe mindre aktuell, tatt samtalen her i tråden i betraktning: http://montag.es/FAz

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>