Prosjektet «Scope100» søker norske filmentusiaster

Filmdistributøren Arthaus meldte denne uken at de er norsk partner i det europeiske filmformidlingsprosjektet Scope100, som går ut på at filminteresserte over hele landet inviteres til å bidra med sine innspill til hva som blir distributørens neste sommerfilm.

Ideen bak prosjektet er å skape engasjement rundt nyskapende europeisk film, samt teste ut nye strategier for innkjøp og distribusjon. Fra og med desember til januar vil 100 utvalgte publikummere kunne se ti nye europeiske filmer via Festival Scope sin streamingtjeneste, og få anledning til å diskutere titlene med andre cineaster i et lukket forum. Deretter vil alle stemme på sin favoritt.

Arthaus skriver at de 100 utvalgte publikummerne i Norge kan være «filmkritikere, bloggere, kulturjournalister, studenter, eller noe helt annet»; det eneste kravet er en lidenskap for film. Hvilke titler som er aktuelle, er hemmelig inntil videre, men vi må anta at det dreier seg om relativt profilerte festivalfilmer uten norsk distribusjon. Scope100 er initiert av Kreativt Europa, og i tillegg til Arthaus i Norge, deltar ulike distributører fra henholdsvis Belgia, Østerrike, Polen, Tjekkia og Ungarn.

Hvis du er interessert i å delta, må søknaden sendes innen 15. november. Søknadsskjema finner du på Arthaus’ hjemmesider. Filmen som sikres norsk kinodistribusjon blir kåret i løpet av vinteren.