Bildeutdrag fra den franske tegneserieromanen «Le Transperceneige», som «Snowpiercer» baserer seg på

Mot alle odds! Joon-ho Bongs Snowpiercer brøyter seg vei inn i den norske kinohøsten

Toget ankommer stasjonen – endelig. Distributøren ActionFilm vender tilbake, og sørger for norsk kinodistribusjon av Berlinale-favoritten Snowpiercer

I april kunne Montages rapportere at Star Media Entertainment, som på det daværende tidspunkt satt på kinorettighetene til Snowpiercer, sannsynligvis ikke kom til å sette opp filmen på kino – av ulike årsaker. Derfor så det lenge ut til å bli festivalenes og filmklubbenes oppgave å sikre et norsk filmpublikum muligheten til å se Bong Joon-hos postapokalyptiske science fiction-eventyret på det store lerretet.

Konflikten mellom Bong og Harvey ‘Scissorhands’ Weinstein, vedrørende filmens final cut (som kom til en endelig avklaring under årets Berlinale), og det faktum at filmen i lengre tid har vært tilgjengelig på DVD og Blu-ray, bla. i Frankrike, har forsinket filmens reise ut i verden. Likevel brøyter Snowpiercer seg inn i den norske kinohøsten, og bak distribusjonsspakene finner vi altså ActionFilm, som forteller at de fikk tilbudet om å overta rettighetene etter at Svensk Filmindustri (SF) mistet interessen.

Chris Evans gjør seg klar til høyhastighets-opprør i «Snowpiercer»
Chris Evans gjør seg klar til høyhastighets-opprør i «Snowpiercer»

NNår vi presiserer at filmen i lengre tid har vært tilgjengelig på DVD og Blu-Ray, og spør om ActionFilm planlegger noe spesielt i anledning kinolanseringen, forklarer Ingrid Sølverud til Montages:

Denne typen film er spesielt utsatt, og vi vil gjøre alt vi kan for å selge den inn til publikum, men vi må ha med oss kinoene for å nå ut. Vi håper den vil nå sitt publikum og at også andre vil oppdage dens kvaliteter – fordi den er unik! Vi er veldig glade for å kunne vise Snowpiercer på det store lerretet, som et alternativ til mer tradisjonelle sjangerfilmer.

Montages fikk sett Snowpiercer under både Berlinalen og Kosmorama (les vår omtale her og hør vår Filmfrelst-episode her), og ble begeistret og fascinert av Bongs kunstneriske vri på det som i sitt vesen er en high concept–actionfilm. Filmweb sitt synopsis av filmen lyder som følger:

2031. Jorden har frosset etter et feilslått forsøk på å berge ozonlaget. De gjenlevende befolker et transkontinentalt høyhastighetstog, klasseskilt som var det en ekstremutgave av Titanic. De rikeste lever i sus og dus, mens de fattige tyranniseres bakerst i toget, hvor Curtis planlegger en revolusjon. For å lykkes må han lede opprørerne til evighetsmaskinens skaper Wilford.

Filmentusiaster, kjenn deres besøkelsestid! Snowpiercer blir å se på norske kinoer fra og med 10. oktober.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 2 kommentarer

  1. Christian M sier:

    Kjøpte den koreanske blu-rayen som kom i juli. Er det bare jeg som synes den er en SMULE oppskytt etter all opphausingen fra enkelte kanter (f.eks AICN og Montages)? Altså den er GOD, men fantastisk? Naa. Digget historien, digget hvordan hver togvogn reflekterer en del av samfunnet, digget designet, foto er fantastisk, lyddesign, alt det er fantastisk JA.. men noe er det som skurrer og det er engelske skuespillerene – det er noe som er OFF med prestasjonene deres.. Synes alt virket naturlig med de koreanske, men med f.eks. Chris Evans og Jamie Bell virket det til tider rart eller unaturlig. Og hva i all verden var tanken bak valget de gjorde med karakteren til Tilda Swinton? Skulle det være morsomt? Det var det ikke. Det føltes ut som en revyscene-Hege-Schøyen-karakter med falske tenner og overdrevet skuespill (som jeg ikke kan fordra), som faktisk tok meg ut av filmen. Filmen hadde vært et mesterverk hvis den hadde kuttet ut de engelske skuespillerene og kun vært sør-koreansk. Og tatt filmen mer seriøst (kuttet ned på “satiren” a la Swinton eller hva det var for noe). Men da hadde vel ikke filmen blitt finansiert. Glad den blir satt opp på kino, det fortjener den uansett!

    • Inga Bērziņa sier:

      Det var nettopp slik jeg oppfattet karakteren Tilda Swinton, som en satire. Det ligger en åpenbar religionskritikk i denne filmen, og sånn sett er det ingen merkelig sammenheng mellom religionskritikk og satire. Det er satire man ofte tyr til når fornuftige argumenter ikke når fram til alle lag i samfunnet, eller når temaet blir for opphetet. (Er det på sin plass å huske på nå at det er en fransk film?) Samtidig viser filmen at religioner alltid oppstår i en historisk sosiopolitisk kontekst, og at både politiske, sosiale og religiøse prosesser i samfunnet er tett knyttet sammen. Jeg ville ha sagt at det er en fantastisk film for sjangeren.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>