Lytt til første klipp fra Ennio Morricones musikk for Tarantinos The Hateful Eight!

Endelig kan vi høre første lydglimt fra Ennio Morricones etterlengtede musikk til Quentin Tarantinos The Hateful Eight.

Det var en big deal da Ennio Morricone i sommer ble annonsert som komponist for Tarantinos straks premiereklare westernfilm The Hateful Eight. Ikke bare fordi Tarantino sjelden bruker originalmusikk i filmene sine, men også fordi det var et samarbeid som både Tarantino og fansen har etterlyst i flere år.

Det var imidlertid ikke en problemfri prosess. I en nylig Q&A – med Christopher Nolan (!) som samtalepartner – utdyper Tarantino om de musikalske utfordringene. Morricone ble sendt et manus som han (og kona!) likte svært godt, men på det tidspunktet var komponisten ikke klar over at filmen allerede var ferdig innspilt. Dermed ville den korte tidsfristen kollidere med Guiseppe Tornatores nyeste prosjekt.

Som en slags «trøst» lovte Morricone å skrive et hovedtema, og at Tarantino ellers fikk lov til å bruke mye av originalmusikken hans fra The Thing (ifølge Morricone forble mye av musikken til John Carpenters film ubrukt) – en film som er en tydelig inspirasjon for The Hateful Eight. Noen uker senere viste det seg imidlertid at Morricone allikevel hadde anledning til å skrive mer musikk, og endte derfor opp med å skrive rundt 25 minutter nytt materiale. Øvrig musikk er hentet fra The Thing og Morricones The Exorcist II: The Heretic (1977). (Og antageligvis vil vi også få høre et eklektisk knippe andre musikkspor, i god Tarantino-ånd.)

Det nye Morricone-sporet som nå er sluppet er hentet fra vognsekvensen i starten av filmen, og bygger seg opp på Bolero-aktig vis mot sitt klimaks. Det er et rytmisk drevet spor på rundt 7 minutter med en motivisk melodilinje, og ligner egentlig mer på Wojciech Kilars Dracula (1992) enn den gjør noe fra Sergio Leone. Men når de anspente strykerne og de staccato mannsrøstene bryter inn rundt 4 minutter, blir det umiskjennelig Morricone.

Vi gleder oss til å høre resten om kun få uker! Nedenfor kan dere spille av sporet, enten på Spotify eller YouTube:

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 4 kommentarer

  1. Ginge Anvik sier:

    Fantastisk! Dette blir fett!

  2. Oppdatering: Hele soundtracket, med all den nye musikken fra Morricone, er nå sluppet på Spotify.

  3. Even G. Benestad sier:

    Når man ser på filmografien til Morricone, og ikke minst alle sjangere han har jobbet med er det ingen tvil om at mannen har fikset det meste. Han har til og med laget ren synthmusikk til underbudsjeterte sci-fi prosjekter. Han er ikke alltid like god, og enkelte ganger blir han for monoton i mine ører. Et eksempel på dette er etter min mening Wolf(1994). Det er en middels film som faktisk blir enda svakere av musikken. Morricone er på sitt beste når melodiene får ta plass. Det blir stort. Noe de gjør i hans arbeider med Sergio Leone, men også Sergio Corbucci. Debuten til Dario Argento har også et tema som sitter igjen år etter at man har sett filmen. Tarantino brukte det i Death Proof. The Hatefull Eight skuffer meg litt. Det er Morricone på trygg grunn. Jeg hadde ikke nødvendigvis trodd Tarantino ville ønsket et avtrykk av Leone, men at de to sammen ville finne noe helt for seg selv hadde jeg ventet. Jeg synes det er velkjent Morricone uten videre iver. Trolig kler det bildene, men ikke det er ikke jubel for min del. Faktisk mistet jeg noe av energien til å se filmen.

    • Jeg er langt på vei enig med deg, Even. Det mest minneverdige med H8 er vognsekvens-musikken (i artikkelen over). Ellers er det mye insisterende minimalisme, Kilar-style, som ikke gir meg så mye. Men jeg både håper og tror det funker bra i filmen (og nysgjerrig på THE THING-bruken også).

      Har alltid foretrukket Morricone i mer melodisk modus, spesielt når han er melankolsk eller bittersøt.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>