Trailer

«It’s true… all of it» – Star Wars-renessansen tar form i traileren til The Force Awakens

«The Force is calling to you… just let it in.»

Som om ikke det var nok med de to glimrende teaserne til Star Wars: Episode VII – The Force Awakens (1 og 2), ble det i natt sluppet en såkalt “endelig” trailer til filmen som markerer gjenfødelsen av Lucasfilm og spillefilmserien fra Star Wars-universet.

Og klippet er et slags mesterskap i markedsføring – traileren lykkes svært godt med kombinasjonen av å spille på eksisterende nostalgi for en fortelling som allerede består av seks spillefilmer, samtidig som den opprettholder fokuset fra teaserne på ferske fjes og nye historier. Resultatet blir, vel, nesten litt rørende.

Basert på mottagelsen av begge teaserne og denne siste traileren, tyder alt på at regissør J.J. Abrams og produsent Kathleen Kennedy har klart å gjennomføre en revitalisering av Star Wars-serien som skaper enorm interesse hos både den allerede dedikerte tilhengerskaren og det vanlige kinopublikummet. Man får følelsen av at filmserien både tar et steg tilbake og et langt steg frem; visualiteten har hentet opp igjen teksturene og den analoge kvaliteten fra originaltrilogien, samtidig som rollebesetningen og motivene ikke lener seg for mye på nostalgi – om vi ser bort fra fokuset på Han Solo (med en herlig tilstedeværende Harrison Ford).

Eksempelvis er Mark Hamills Luke Skywalker helt fraværende både i traileren og på plakaten (limt inn nederst i saken), mens Leia viser seg i kun ett bilde. Et foreløpig fravær, må man kanskje si, for hvordan fortellingen faktisk fremtrer i filmen blir det bare spekulasjon å diskutere. (Men bruk gjerne kommentarfeltet til teorier!)

Fra åpningen av traileren, der Rey (Daisy Ridley) søker etter verdigjenstander inni vraket av en Star Destroyer.
Fra åpningen av traileren, der Rey (Daisy Ridley) søker etter verdigjenstander inni vraket av en Star Destroyer.

I sentrum for traileren står Rey, rollefiguren til Daisy Ridley, som i en serie bilder introduseres som en skrapjeger på ørkenplaneten Jakku, mens vi hører henne resignert på lydsporet: «I am no one». Som er et sikkert tegn på at hun er someone, og mange har spekulert i at Rey kan være avkommet til Han og Leia. Bildene i trailerens første sekvens, der Rey leter etter verdigjenstander inne i vraket av en Star Destroyer, er gode eksempler på hvordan J.J. Abrams, fotograf Daniel Mindel og produksjonsdesignere Darren Gilford og Rick Carter har skapt et fysisk og håndfast filmunivers for The Force Awakens, fremfor de digitale miljøene George Lucas insisterte på for prequel-trilogien.

Gjennom å fortsatt holde tilbake på plottavsløringer, effektiviserer traileren fremdriften nok til å ha tid til både storslagne actiontablåer og en serie rolige øyeblikk. Særlig er det virkningsfullt med den korte scenen der Rey og Finn (John Boyega) spør Han Solo om alle de historiene de har hørt, og Harrison Fords voldsomt nostalgifremkallende røst sier: «It’s true… all of it…» og noen bilder senere som voice-over: «The Dark Side… The Jedi… they’re real». Her forstår vi at de drøyt 30 årene som har passert mellom The Return of the Jedi (1983) og The Force Awakens (2015) ikke bare er et popkulturelt tidsrom som filmskaperne kommenterer, men som også er tre lange tiår innad i fiksjonsuniverset, som har skapt myter og en distanse til fortiden for “den unge generasjonen” som Rey og Finn er en del av. At Abrams & Co. spiller på dette, både narrativt og i markedsføringen, er et fortellergrep som skaper interesse og spenning.

På musikk-siden i traileren klinger først noen diskrete pianoharmonier før vi etter hvert glir over i en langsom og etterhvert også koral versjon av kjernetemaet «Han Solo and the Princess» fra The Empire Strikes Back – et meningsfylt valg ettersom det samme temaet har en lidende, tragisk valør i karbonfrysningsscenen i samme film. Dette vokser i tilstedeværelse og avløses etter hvert av originaltrilogiens gjennomgående tema for «The Force» – også det et relevant valg ettersom det dommedagsaktige angår de fleste i Star Wars-universet. Per dags dato forteller ryktene at trailermusikken og -arrangementene ikke er skrevet av John Williams selv, men uhyre effektivt er det uansett.

Alt i alt – en glimrende trailer, og som om ikke forventningene allerede var høye, så er de ladet med Kraften nå. Premieredatoen 16. desember er to måneder unna, og traileren kan i mellomtiden gå på repeat enten via Apple Trailers eller i YouTube-vinduet nedenfor:

«The Force Awakens» «The Force Awakens» «The Force Awakens» «The Force Awakens»

*

«Star Wars: Episode VII – The Force Awakens» – plakat

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 14 kommentarer

  1. Lot meg særlig begeistre av musikkbruk og arrangement i traileren, så hvis det ikke er John Williams som har laget det, er det en god CV til hvem-det-nå-er for fremtidige Star Wars-filmer, om ikke Williams selv kan gjøre det.

    Men klart, selv om det er flott og imponerende med en modernisering av gamle melodier, vil noe av det aller mest spennende være å få høre hva mesteren selv har kokt sammen av nytt musikkmateriale til The Force Awakens!

    • Det er ennå ikke bekreftet om Williams komponerte/arrangerte musikken til denne traileren (han lagde jo en egen snutt til første teaser). Men det er en del i orkestreringen og andre omstendigheter som tyder på at han ikke var involvert denne gangen.

      I likhet med deg gleder jeg meg imidlertid hemningsløst til Williams’ musikk (vel så mye som til selve filmen) og hvordan han sjonglerer gamle temaer med ny musikk. Han har jo en litt annen stil i dag enn da han gjorde originaltrilogien (eller prequelene, for den saks skyld).

  2. Det er med disse store lanseringene at min faste “no-trailer”-regel mister mye av sin effekt. Er nesten umulig å unngå samtalene i sosiale medier, overskriftene i filmmagasiner og aviser, og som butikkansatt i Playcom, blir det vel utallige kunder som vil lesse av seg sine inntrykk og tanker om traileren fra nå til premieren. Ønsk meg lykke til.

    • Lykke til! Jeg respekterer en no-trailer-policy med beundring i øynene, men har for lengst gitt opp. Og nesten alltid er dette sannheten: god trailer=god film.

    • Det er nok helt sant, Karsten. Skal innrømme at jeg så den første traileren for Mad Max: Fury Road 829716+ ganger i forkant av premieren tidligere i år, men sett bort ifra den er det ikke mer enn en håndfull trailere jeg velger å se (da gjerne for filmer som Jupiter Ascending, Seventh Son, etc. for å vurdere om en kinovisit er verdt det).

      Når det kommer til storfilmer som Star Wars, eller mindre perler som The Lobster, Louder Than Bombs osv. skal de ses på kino uansett, så ingen grunn til å riskere å få noe av opplevelsen avslørt på forhånd. Mister selvsagt litt av hypen, men i de fleste tilfeller ser det ut til å forsterke filmopplevelsen. Crimson Peak for eks. En av årets mest etterlengtede filmer for min del, og den ga meg alt jeg ville ha, men har hørt i etterkant at traileren solgte en helt annen film, og da spesielt i negative omtaler av filmen.

      Det er en hard kamp, men har vært trailerfri i ca. ett år nå (med unntak av et par tilbakefall *HYSJ*), og filmgleden har blomstret.

      (Fun fact: Jeg hadde ikke engang lest synopsiset til The Lobster i forkant av BIFF-visningen forrige måned, og å få en slik historie slengt i trynet er en helt unik opplevelse).

  3. Mads sier:

    The force is strong with this trailer.

  4. Martin Haugen sier:

    Ser dere, Hollywood? Det er faktisk fullt mulig å lage trailere uten å fortelle HELE plottet til filmen.

    Ingenting er bedre enn om vi kan gå inn i kinosalen den 16. desember og faktisk bli overrasket over hva filmen handler om.

    Hilsen forsiktig optimist.

  5. Eirik sier:

    En god beskrivelse av traileren Karsten.

    Han og Leia temaet gav meg fullstendig frysninger på ryggen. Av glede.

    Og ja, i en tid hvor trailers nærmest blir til avslørende minifilmer, med mindre apetitt på selve filmen som resultatet for publikum, er dette mer i retning av hvordan man skal gjøre det.

    Vil ikke riktig gå inn på spekulasjoner og teorier om plottet her, siden risikoen for og “spoile” ting for enkelte er stor. Men jeg tror man godt kan si at man skal forberede seg på en ganske emosjonell reise. Og det finnes gode grunner til at Luke Skywalker ikke trer frem. Samtidig, han er der i traileren, som han var i Teaser 2. Karakteren som legger sin mekaniske hånd over R2D2 i et flash, er mest sannsynlig Luke.

    Jeg synes det også skinner gjennom at Abrams har lagt fra seg sin frenetiske og ofte håndholdte stil, for en mer statisk og klassisk visuell fremtoning. Det var også helt nødvendig for Star Wars.

    De nye hovedrollene ser ut til og fungere fint. Ridley og Boyega virker begge og ha naturlig sjarme både på og utenfor kamera. At de begge fremstår som “lost in this universe” og outsidere, på leting etter meningen med sine liv. Med alt. Ja, det er fin tilgang for og koble på en ny, ung generasjon Star Wars fans.

    Jeg mener og ha lest at John Williams nylig har fått satt inn en pacemaker, og derfor kan ha hatt et rimelig stort behov for og ta det med ro. Kan være årsaken til at vi har en “Williams aspirant” til og håndtere traileren. Selve filmmusikken ble spillt inn i sommer. Det lyder litt Zimmer Star Wars her og der, men herregud, det kan jeg ta. Kor og massive, om en litt saktere versjoner av temaer fra soundtracket til mitt liv, det er helt i orden! Fin utoning av Force / Lukes tema helt til slutt.

    • Williams fikk satt en pacemaker på vårparten en gang (som er årsaken til at han ikke kunne gjøre BRIDGE OF SPIES), men han skal være helt fin nå. De har imidlertid spilt inn musikken helt til det siste — noen pick-up sessions ble gjort i Los Angeles så sent som tidligere denne måneden, med Williams selv ved podiet.

      Enig — fint med den enkle soloversjonen av hovedtemaet over tittelen mot slutten.

  6. Harald Mæle jr. sier:

    “Resultatet blir, vel, nesten litt rørende.”

    Nesten? Undertegnede gråt. Nei, jeg grein. Som en unge. Iført R2D2-pysjamas på fanget til pappa mens vi ser A New Hope på VHS for ørtende gang og Obi-Wan dør og *KREMT*

    Dere får ha meg unnskyldt, et øyeblikk.

    PS! Flott anmeldelse, Karsten!

    • Haha, Harald – takk, det var en varmhjertet kommentar, og ja: jeg skal innrømme at en viss journalistisk nedkjøling fant sted i formuleringsøyeblikket. Sannheten er selvfølgelig også for meg at det ikke var noe “nesten” eller “litt” i den opplevelsen. Rørende er ordet, og da tenker jeg spesifikt på sekundene i traileren fra Han Solo sier «… all of it» til light speed-klippet og så til “This Christmas”-tekstplakaten. Sterke saker for alle som har et forhold til Star Wars, og ikke minst fordi montasjen i seg selv og oppbyggingen i traileren til nettopp dét øyeblikket er så vidunderlig godt satt sammen og utført. Rørende der altså, også rent film- og trailerfaglig.

    • Harald Mæle jr. sier:

      Ja, virkelig! Godt å høre at du også lot deg berøre.

      “Just let it in”, folkens.

    • Harald Mæle jr. sier:

      Det er, som du sier, noe skikkelig rørende ved en montasje som er så perfekt komponert som deler av denne traileren. Det er som om det plutselig blir for mye fantastisk på én gang til at hjernen min er i stand til å takle det. Lyden og bildet eksisterer i et så perfekt samspill at det rører ved den skjulte patos-nerven (eller hva det nå er) som får meg til å klikke i vinkel et lite øyeblikk… på en god måte, altså.

    • Eirik sier:

      Jeg sitter med de samme følelser! Det er helt legitimt.
      Kan jeg samtidig spørre deg om jeg ikke tilfeldigvis har vokst opp med og lytte til din far som fortellerstemme på en eller annen Star Wars lydbok kassett?

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>