Horror-sensasjonen Raw får norgespremiere på Amandusfestivalen – Montages kuraterer sideprogram

Amandusfestivalen og Studentfilmfestivalen på Lillehammer har fusjonert, og sammen økt ambisjonene. Neste uke går Amandus – Lillehammer internasjonale studentfilmfestival av stabelen for første gang, og Montages er involvert.

Målet for den nye festivalen er å favne bredere enn tidligere, både geografisk og målgruppemessig, og dessuten skape en sterkere følelse av filmfestival i Lillehammer. Fra å ha vært to separate arrangementer, myntet på unge deltagere snarere enn “vanlige” festivalgjester, har de gode kreftene i år valgt å slå seg sammen for at Amandus skal lokke flere bersøkende inn i kinosalene – som vil kunne by på en rekke førpremierer og spesialvisninger, i tillegg til de mange kortfilmene som konkurrerer om juryens gunst. (Denne delen av programmet heter Amandus Filmfest, og kan nærleses i sin helhet på festivalens hjemmesider.)

Montages har vært til stede på Amandus hvert eneste år siden 2011, og er representert i juryen for Amandus Junior/Ung for tredje gang (redaktør Lars Ole Kristiansen). I år kuraterer vi dessuten et eget siderprogram på festivalen, i samarbeid med Lillehammer filmklubb. Her vil vi vise og introdusere In the Mood for Love (Wong Kar-wai, 2000), Paranoid Park (Gus Van Sant, 2007) og Catch Me If You Can (Steven Spielberg, 2002). Programmet har ikke noe overordnet tema, men er ment å inspirere unge filmskapere – for mange vil dette bli en utmerket anledning til å se filmene for første gang, på kino. (Visningstider finner du her.)

Videre vil Montages lede en “live Filmfrelst” (fredag 24., 14.30), der vi møter årets festivalgjester (blant andre Eskil Vogt, Henrik Martin Dahlsbakken, Siri Seljeseth). Praten vil fokusere på paneldeltagernes ulike motivasjoner for å lage film og viktige inspirasjonskilder.

Festivalens høydepunkt blir garantert norgespremieren på franske Julia Ducorneaus Cannes-sensasjon Raw («Grave»), som finner sted torsdag 23. mars, 22.30. Redaktør Lars Ole Kristiansen plasserte skrekkfilmen på toppen av listen over fjorårets beste:

Når man ser mye film, blir gjerne overraskelsen en større og sjeldnere skatt enn tilfredsstillelsen. I så måte er Julia Ducorneus Grave («Raw») en cinematisk godtepose- og sekk; både en oppdagelse og opplevelse av de sjeldne. (…)

Det mest egenartede ved Ducorneus debut er dramaturgien, rytmen; filmen blir drøyere, farligere, mer intens for hver eneste scene, i rasende fart, uten bissel. Til slutt er den så vill og skremmende og morsom og forstyrrende erotisk (!) at jeg ikke kan huske å ha sett maken til mikstur av subsjangere: giallisk psykedelia à la Argento (Suspiria, Phenomena); kløfremkallende kropps- og forvandlingsskrekk på Cronenbergsk vis (The Fly); coming of age-horror (La den rette komme inn); og dessuten fluffy high school-satire. Grave er for øvrig den første filmen som tydelig er inspirert av og siterer fra It Follows – som toppet fjorårets liste.

Vi har også publisert en lengre omtale av filmen, fra fjorårets Cannes-festival, signert Sveinung Wålengen.

Montages ser med entusiasme på Amandusfestivalens økte ambisjoner, og ser frem til å dykke ned i årets program. Festivalen setter fyr på Lillehammer i perioden onsdag 22.–søndag 26. mars.

*

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Terje sier:

    “Videre vil Montages lede en “live Filmfrelst” (fredag 24., 14.30)”

    Blir denne lagt ut eller?

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>