Cannes 2016

Gullpalmen til Ken Loachs I, Daniel Blake – alt om årets prisvinnere i Cannes

Cannes 2016: Hovedkonkurransens jury, ledet av George Miller, delte i kveld ut sine priser – og den aller største utmerkelsen gikk til Ken LoachI, Daniel Blake.

Den 69. utgaven av filmfestivalen i Cannes ble i kveld avsluttet med den prestisjetunge prisutdelingen i Grand Théâtre Lumière, og etter to uker ved Croisetten kan våre utsendte trygt slå fast at det har vært en særdeles god årgang. Du kan høre Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen og den danske filmkritikeren Christian Monggaard (Information) oppsummere årets festival i en fersk podkast.

Før vi går løs på de mest høythengende utmerkelsene, skal vi se litt på hvilke andre priser som har blitt delt ut nå mot slutten av festivalen. Hovedkonkurransen og sideprogrammet Un Certain Regard er som kjent Cannes-festivalens to offisielle konkurranseprogrammer, og i sistnevnte ble prisene delt ut lørdag 21. mai.

Un Certain Regard-juryen, ledet av den sveitsiske skuespilleren Marthe Keller, ga hovedprisen til finske Juho Kuosmanens boksefilm i sort-hvitt, Hymyilevä mies, mens Juryens pris gikk til Kôji Fukadas, Fuchi ni tatsu. Matt Ross stakk av med prisen for Beste regi med Captain Fantastic, Beste manus gikk til Delphine Coulin og Muriel Coulin for Voir du pays, og Michaël Dudok de Wit ble belønnet med Juryens spesialpris for den sanselige og poetiske animasjonsfilmen, La tortue rouge – les vår omtale av sistnevnte her.

Skjermbilde 2016-05-22 kl. 20.05.44

I Cannes-festivalens assosierte sideprogrammer, Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) og Semaine de la Critique (Kritikeruken), har det også blitt delt ut priser. Her er oversiktene for henholdsvis Quinzaine og Kritikeruken. Den internasjonale filmkritikerorganisasjonen FIPRESCI har også gitt sine utmerkelser til filmer fra de forskjellige programmene, som er sammenfattet her.

Hovedkonkurransen og Gullpalmen

Men det er nå en gang hovedkonkurransen som er det viktigste i Cannes, og som nevnt ga årets jury Gullpalmen til Ken Loachs sosialrealistiske drama I, Daniel Blake. Den 79 år gamle britiske regissøren har tidligere vunnet Gullpalmen for The Wind That Shakes the Barley (2006).

Andrea Arnold (American Honey) måtte ta til takke med det som markerer hennes tredje jurypris – tidligere for Red Road (2006) og Fish Tank (2009). Kveldens største – og sørgeligste – overraskelse var at Maren Ades kritiker- og forhåndsfavoritt, Toni Erdmann, ble totalt oversett av Miller & Co – samt at Xavier Dolan mottok juryens Grand Prix for sin så langt minst vellykkede film, Juste la fin du monde. Forbausende var det også at Asghar Farhadis Forushande mottok to priser – for henholdsvis Beste mannlige skuespiller (Shahab Hosseini) og Beste manus (Farhadi).

Vi kommer tilbake med utfyllende kommentarer til prisene i en podkast.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Eirik sier:

    Et relativt overraskende valg i form av Ken Loach?

    Og en pris til Dolan, hvis film jeg ikke har sett, siden jeg ikke var i Cannes – men dog føler jeg ikke helt at denne filmen er en Dolan film med sedvanlig urkraft, opprør, og hans fantastiske evne til og suge deg inn i en boble med heftige musikkreferancer og ikke meinst fortelle om menneskeskjebner, som ofte er usynlige for andre. Er det nå han blir litt cocky? Han vil ha en Oscar.

    Anyway. Gleder meg til og se American Honey av Arnold, og også Nicholas Winding Refn, som engang var min nabo i København, og hans The Neon Demon. Hans pressekonferanse var ekstremt underholdende. Cool, cool. Og Håper vi kan se Verhoevens Elle i Norge, men tough sell?

    Toni Erdman ser jeg gjerne. Lyder som et fett sett up.
    Assayas film er også noe som lyder interessant.

    Ingen norske priser i år. Heller ingen nominert. Ingen film i festivalen i dele tatt. Vi lager filmer som er for kjedelige nå i Norge. Det flinkis hysteriet, hvor vi skal speile oss i den Danske “modellen, med Den Naturlige Historie”, den er vi dog altfor vage med. Og på den andre siden. Genrefilmer med standard formulas. Du må ha noe som “river opp” verden, trynet ditt, andres. Og du må ha scener folk snakker om i åresvis.

    Vinneren av Gullpalmen for Beste Kortfilm, regissøren av Timecode var ganske morsom når ha fikk prisen:
    “This is not a palm, this is just some piece of paper”!

  2. Eirik sier:

    Lars Ole er dog blitt en Cannes reporter av rang, med gode observasjoner hvert år. Jeg deler jo også litt hans pop kultur, pop trash referanser. Keep it up.

  3. Geir J. Olsen sier:

    Hyggelig valg, selv om jeg ikke har sett denne, men jeg elsker hans forrige store Cannes-vinner “The Wind That Shakes the Barley”.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>