Den guatemalske debuten Ixcanul vant hovedprisen Sølvspeilet under Film fra Sør

Film fra Sør 2015: Årets Film fra Sør-festival er snart over. Under avslutningsseremonien på Kino Victoria i går kveld, ble henholdvis Sølvspeilet og Dok:Sør-prisen, samt publikums- og ærespriser delt ut.

Film fra Sør har for vane å trekke mange nysgjerrige tilskuere til festivalen, og i år maktet de å slå fjorårets imponerende rekord, med hele 80 utsolgte visninger (og da regner man ikke med denne siste festivaldagen). Oppslutningen signaliserer en festival som virkelig har lyktes med å finne sin identitet, og med å kommunisere denne til et bredt publikum.

Vinneren av hovedprisen Sølvspeilet ble overraskende nok den guatemalske debutfilmen Ixcanul. Juryen skriver følgende i sin begrunnelse:

Blant filmene juryen fikk i oppgave å vurdere – 18 titler totalt – var det spesielt én som utpekte seg. Med full tillitt til den sterke cinematografien, og amatørskuespillernes utrolige prestasjoner, skaper filmen en altoppslukende sanseopplevelse som innvier oss i et bitte lite samfunn, som på en måte eksisterer, bortenfor tid, syn og sinn.

Juryen er imponert over hvordan regissøren evner å gi et upretensiøst, følsomt og intimt perspektiv på et universelt tema – hvor filmens narrativ er sentrert rundt eldgamle tradisjoner, tro og ritualer, uten å virke eksotifiserende. I et festivalprogram bestående av kjente og høyt respekterte filmskapere er det en glede for juryen å gi prisen til et eksepsjonelt stykke arbeid fra en førstegangsregissør.

Prisen er 50.000 kroner til en distributør som ønsker å kjøpe rettighetene til filmen, slik at den kan få norsk kinoproduksjon.

«Ixcanul»

Ixcanul er en svært lovende debut; regissør Jayro Bustamante er god på å anvende det distinkte vulkanske, værbitte landskapet til å kommunisere rollefigurenes følelser, og har åpenbart hatt et fruktbart samarbeid med den uerfarne skuespillerinnen María Mercedes Coroy. Sistnevnte bærer virkelig filmen på sine unge skuldre, med stor overbevisning.

Når det er sagt, kan Montages peke på langt mer spennende filmer fra hovedkonkurransen, som Hou Hsiao-hsiens mesterverk The Assassin, Ciro Guerras “mørkhjertede” ekspedisjonsfilm Embrace of the Serpent eller Jia Zhangkes idérike politiske satire Mountains May Depart.

De japanske filmene Søstre og Marnie – min hemmelige venninne er to andre favoritter, men begge snakker med så dempet stemme at de nok er enkle å forbigå når en jury skal enes om et verk som har “stukket seg ut” blant hele 18 konkurrerende titler. Årets jurymedlemmer var Maria Fosheim Lund (filmviter og redaktør for wuxia), Einar Aarvig (journalist og filmkritiker), Geir Kamsvåg (redaktør for Cinema).

«Marnie – min hemmelige venninne»

Vinneren av Dok:Sør-prisen ble Those Who Feel the Fire Burning av Morgan Knibbe. Juryen passet heldigvis på å gi en hederlig omtale til Patricio Guzmáns The Pearl Button i tillegg, som i våre øyne er en av årets beste filmer, uansett sjanger:

Å se så mange fremragende filmer – fra kunstneres og musikeres kamper i India og Mali til en Sørkoreansk kjærlighetshistorie – har vært en fantastisk påminnelse om verdien av å se dokumentarer i kinosalen. To filmer skiller seg ut, begge visuelt slående, og de fortjener å bli sett på et stort lerret. En hederlig omtale går til The Pearl Button av Patricio Guzmán for imponerende historiefortelling og cinematografi. Vi håper mange av dere vil benytte anledningen til å se filmen når den får norsk kinopremiere.

Vinneren er en visuelt og emosjonelt slående film som tar seeren med på en mørk reise. Filmen bærer med seg en følelse av at det haster, og en relevans som best kan beskrives som smertefull. Filmen er både vellaget og ukonvensjonell, og overveldende i sin fortelling om flyktningkrisen i Europa. Dok:Sør-prisen går til Those Who Feel the Fire Burning.

«Those Who Feel the Fire Burning»

Dok:Sør-juryen bestod av Anita Svingen (daglig leder for kortfilmfestivalen i Grimstad), Brynjar Bjerkem (sosialantropolog og programsjef hos Transnational Arts Production) og Karen Winther (dokumentarfilmregissør). Prisen på 10.000 kroner går til en norsk distributør som ønsker å lansere Those Who Feel the Fire Burning på DVD i Norge. Takket være dokumentarfilm-entusiastene hos Tour de Force får The Pearl Button norsk kinopremiere mars 2016.

Årets vinner av publikumsprisen ble Gullpalme-dekorerte Dheepan av Jaques Audiard. (Vi spør oss: er dette egentlig en Sør-film?) Distributøren Tour de Force mottar en markedsføringspakke til en verdi av 65 000 kroner.

Mauritanske Abderrahmane Sissako, som gjestet festivalen (les vårt intervju med filmskaperen), ble tildelt Sølvspeilets ærespris. Begrunnelsen lyder som følger:

Sissako er en fremragende regissør som generøst har delt sine idéer, sitt håndverk og sin unike evne til å beskrive komplekse situasjoner med medfølelse, følsomhet, og et sjelden blikk for humoristiske situasjoner, gjennom hele sin filmografi. Både feiret og æret over hele verden for filmene som spenner fra gjennombruddsfilmen Livet på Jorda i 1998 til hans seneste mesterverk Timbuktu, 2014, bøyer vi oss i ydmykhet for hans utrolige bidrag til filmkunsten.

*

Montages samarbeider med Film fra Sør, og har dekket festivalen med intervjuer, podkast og omtaler, i tillegg til regissørsamtaler og introduksjoner tilknyttet kinovisninger. Her er en oversikt over våre Sør-saker fra festivalperioden:

*

«The Assassin»

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Jeg var kanskje ikke på Film fra Sør i år, men fikk sett en håndfull av filmene på programmet under årets BIFF, og er enig med dere i at både The Assassin og Embrace of the Serpent kanskje fortjente prisen over Ixcanul. Fikk ikke sett Mountains May Depart, men tenker også at filmer som El Club, An, Cemetery of Splendour og Dheepan var langt mer givende enn Ixcanul. Men, men, langt ifra en svak film, og absolutt fint å se at den får litt anerkjennelse.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>