Gjøglende “førfilm” til Ridley Scotts Alien: Covenant spiller på gammel nostalgi

I natt ble det sluppet en såkalt “førfilm” eller prolog til Ridley Scotts kommende Alien: Covenant – et lite glimt av mannskapet ombord på det skjebnesvangre romskipet.

I forbindelse med markedsføringen av Prometheus (2012), ble det sluppet et par korte førfilmer i forkant av filmens premiere – en slags bakgrunnshistorie om entreprenøren Peter Weyland (Guy Pearce) og hans rolle i fiksjonsuniverset. Nå forsøker Ridley Scott seg på det samme med oppfølgeren Alien: Covenant. Den lille filmsnutten som ble sluppet i natt, med tittelen Prologue: Last Supper, er ment å gi et bilde av mannskapet ombord på skipet Covenant før de går inn i romdvale.

Fordi snutten omtales som en prolog, har det imidlertid oppstått en del forvirring omkring dens eksistensgrunnlag – er dette faktisk en del av filmen eller en frittstående kortfilm? Mye tyder nå på at det er det sistnevnte, basert på en idé av Ridley Scott, med regissørens sønn Luke Scott bak kamera.

Det er ikke helt lett å bli klok på langfilmens tone ut fra denne kortfilmen. Den er tydelig iscenesatt som en selvbevisst hyllest til den uformelle frokostscenen fra Alien (1979), helt ned til kvinnen som setter noe i halsen à la Kane fra originalfilmen eller direkte sitatkopier som «Food’s not that bad». Den litt røffe, gjøglende, testosteronfylte tonen sender også assosiasjoner til tilsvarende frokostscene fra James Camerons Aliens (1986). Endelig understrekes det humoristiske preget av Danny McBrides tilstedeværelse, som mange nå forbinder med den satiriske HBO-serien Vice Principals.

I siste del av filmen skifter den imidlertid gir og lar Daniels (Katherine Waterston) fremføre en inderlig moraltale, satt til klimprende pianotoner – som om det var et relasjonsdrama av Chris Columbus.

Det er tydelig at Luke og Ridley Scott har forsøkt å bevare noe av det observerende, naturalistiske preget fra originalfilmen i dette lille kammerspillet, men det er ikke et spesielt overbevisende forsøk. Det eneste som virker betryggende er det visuelle uttrykket, som igjen demonstrerer den organiske integreringen av den gamle og klumpete designen fra originalen (sjekk ut monitorene bak rollefigurene!) og det mer strømlinjeformede fra Prometheus.

La oss håpe Ridley Scotts virkelige film er betydelig mer seriøs og konsekvent i stil og tone. Det er tross alt det viktigste. Alien: Covenant har norsk kinopremiere 19. mai.

*

*

Oppdatert 1. mars 2017: Trailer nr. 2 allerede sluppet!

Kort tid etter første trailer, og bare en drøy uke etter førfilmen som var utgangspunkt for denne nyhetssaken, ble en ny trailer sluppet i natt. Den fremviser betydelige mengder actionsekvenser og flere glimt av både neomorpher og xenomoropher i full angrepsmodus. Den er på langt nær like elegant, visuelt slående og mystisk som førstetraileren (selv om den repeterer mange av de samme innstillingene), men ligger tettere opp mot det Aliens-inspirerte energinivået mange savnet etter Prometheus. Med så mange forskjellige signaler i glimtene vi har fått de seneste ukene, er det bare én ting å gjøre: “hide” (til 19. mai).

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Geir J. Olsen sier:

    Herregud for et manisk redigeringsarbeid på den forfilmen. Bidro jo bare til å dra meg ut av hele greia, så jeg satt igjen med null følelser for noen i det crewet. La oss inderlig håpe ikke spillefilmen kjører samme destruktive stilen.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>