Friske blikk på Eskil Vogts Blind i ny fransk og britisk plakat for filmen

To alternative perspektiver på filmplakatkunst kommer til syne i hvordan den britiske og franske distributøren av Eskil Vogts kritikerroste debutfilm Blind presenterer filmen i sin markedsføring.

I morgen har Blind fransk kinopremiere, og det blir spennende å se hvilket publikum filmen kan nå der. Med tanke på Vogts egen bakgrunn fra den franske filmskolen La Femis og ikke minst populariteten til Oslo, 31. august i Frankrike, burde Blind ha alle muligheter til å selge flere kinobilletter der enn i Norge.

Blind hadde kinopremiere i Storbritannia 27. mars, og den britiske plakaten gir på samme måte som den franske en mer fargesterk presentasjon av filmen. Begge plakatene profilerer tydelig at Vogt var manusforfatter på Oslo, 31. august, og begge drister seg i større grad til å fremme filmens underliggende erotiske ladning.

Her er de to nye plakatene til Blind – og nederst den opprinnelige norske, til sammenligning:

«Blind» – fransk plakat.
«Blind» – fransk plakat.
«Blind» – fransk plakat (bred).
«Blind» – fransk plakat (bred).
«Blind» – britisk plakat.
«Blind» – britisk plakat.

*

«Blind» – opprinnelig norsk plakat.
«Blind» – opprinnelig norsk plakat.