Eventyrland ble årets store Kanonpris-vinner

Kosmorama 2014: Filmfestivalen Kosmorama i Trondheim braker alltid løs med filmbransjens egen prisutdeling, Kanonprisen. I går (mandag 28. april) ble noen av fjorårets beste norske filmskapere samlet under taket til Clarion Hotel & Congress for å knive om de ulike prisene, og årets store vinner ble Arild Østin Ommundsens Eventyrland, som mottok prisene for beste regi og beste produsent.

Kanonprisen, som i år feiret sitt 10-års jubileum, har i løpet av få år etablert seg som den norske filmprisen med størst faglig kredibilitet; prisene stemmes frem av åtte bransjeorganisasjoner og deres medlemmer, og omtales ofte som en «norsk Oscar». I motsetning til fjorårets utdeling, hvor de tre filmene Kon-Tiki, Som du ser meg og Kompani Orheim stjal hele showet, bar årets utdeling preg av et mer splintret prisdryss. Flere underdogs overrasket ved å ta priser fra forhåndsfavorittene, og på den måten ble seremonien mer uforutsigbar og underholdende enn forventet.

For en komplett oversikt over alle norske kinofilmer fra 2013, henviser vi til vår årsinndelte oversikt på samlesiden for Analysen, der du finner en inngående og analytisk artikkel om hver eneste film.

Her er vinnerne av Kanonprisen 2014:

Beste kvinnelige hovedrolle: Marie Blokhus, Jag etter vind
Beste mannlige hovedrolle: Espen Klouman Høiner, En som deg
Beste birolle: Herbert Nordrum, Pornopung
Beste birolle: Per Schanning, Detektiv Downs
Beste regi: Arild Østin Ommundsen, Eventyrland
Beste Manus: Iram Haq, Jeg er din
Beste produsent: Gary Cranner og Arild Østin Ommundsen, Eventyrland
Beste lyddesign: Christian Schaaning, Gåten Ragnarok
Beste klipp: Robert V. Stengård, Optimistene
Beste foto: Marius Matzow Gulbrandsen, Før snøen faller
Beste filmmusikk: Ola Kvernberg, Jag etter vind
Beste produksjondesign: Peter Bävman og Are Sjaastad, Victoria

Filmwebs kanonpris: Gåten Ragnarok

Eventyrland

Årets pitchepris gikk til Julian Hagemann, Andreas Lisberg, og Alexander Fallo Huslænd For Spritkongen, en film om spritsmugleren Erik Fallo.

Vi gratulerer alle prismottagerne, og da særlig Arild Østin Ommundsen, som mottok to av de gjeveste prisene, regi og produsent, for det friske pustet Eventyrland. Filmen var nominert til hele fem priser og har vært en favoritt i Montages-redaksjonen.  

Som i fjor ønsker vi å spørre leserne våre: Hva var de beste prestasjonene i det norske filmåret 2013? Har Kanonprisen truffet spikeren på hode med sine priser? Hadde filmer som eksempelvis Kyss meg for faen i helvete, Pionér, og Tusen ganger god natt fortjent heder og ære innenfor en eller flere av kategoriene? Kjør debatt!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 6 kommentarer

  1. Egil Johansen sier:

    Bransjens forbigåelse av «Tusen ganger god natt» i de 5 kategorier den var nominert, er mildt sagt underlig – spesielt at det er mulig å overse Juliette Binoche. Kanskje grunnen er at når en altfor liten og selvopptatt bransje skal hylle, er det mer stas å hylle sine egne/de som gidder å møte opp for å motta prisen. De «store» filmene får nok oppmerksomhet likevel. Kunstneriske årsaker kan det neppe være

    • André sier:

      Hva mener du med at den kunstneriske vurderingen ikke er årsaken? Eventyrland er da vel så kunstnerisk spennende som den svulstige Poppe-filmen, synes da jeg. Men man synes jo forskjellig.

  2. Synes forsåvidt også det er litt merkelig at Tusen ganger god natt ble forbigått i alle prisene, og særlig etter at filmkritikerlaget kåret den til årets beste film. Men det beviser jo at smaken er forskjellig, og at det kanskje er vanskelig å kanonisere (!) filmer dette året. Eventyrland har også mye fint ved seg, selv om jeg kanskje heller mer mot Poppe.

    Men to priser til beste birolle? Og begge to mannlige? Var det ikke kvinnelige biroller å gi priser til i fjor?

    Har også litt problemer med Espen Klouman Høiner i En som deg, men det kan godt hende det har mest med at jeg mislikte karakteren heller enn prestasjonen.

    Og gøy med fotopris til Før Snøen Faller! :)

  3. Svein Inge Sæther sier:

    Hei Eivind!

    Som bransjeansvarlig hos Kosmorama kan jeg gjerne kaste litt lys over prosessen som fører til kåring av Kanonprisens vinnere og utdeling av prisene. I alle kategoriene er det medlemmene i bransjens ulike fagforbund som stemmer fram vinnerne, eksempelvis er det Norsk skuespillerforbund sine medlemmer som stemmer i de tre skuespillerkategoriene. Med andre ord: Det er ingen juryer eller komitéer som bestemmer hvem som vinner, men større eller mindre medlemsmasser i forbundene der hver enkelt individuelle medlem avgir sin stemme på sin favoritt.

    Kategorien for beste birolle er litt spesiell, siden det i første omgang ER en jury inne og gjør et forarbeid. Det er som regel et flertall biroller i hver enkelt spillefilm, og vi gjør det på den måten at en birollejury ser alle spillefilmen fra forrige år og nominerer én kandidat fra hver film til prisen. Et eksempel: Da juryen skulle nominere den éne kandidaten fra “Jag etter vind” valgte de Sven-Bertil Taube, og ikke f.eks. Tobias Santelmann. Resultatet etter nominasjonsjuryens arbeid denne sesongen var således ei liste med 17 kandidater til prisen, én fra hver film (det kom 17 spillefilmer på kino i Norge i 2013, dokumentar og animasjonsfilm er utelatt fra skuespillerkategotiene i Kanonprisen). Av disse 17 kandidatene var seks kvinner.

    Medlemmene i Norsk skuespillerforbund stemmer på den kanidaten de syntes hadde levert den beste birolleprestasjonen, og når resultatet er klart er det de tre med flest stemmer som inviteres til prisutdelingen som nominerte til Kanonprisen. Vinneren av prisen er naturligvis skuespilleren som har fått flest stemmer, og når realiteten er at Per Schaanning og Herbert Nordrum har fått helt eksakt likt antall stemmer så har Kosmorama valgt å gi prisen til begge to, som en delt førsteplass i konkurranse med de øvrige 15 kandidatene (der det altså var seks kvinnelige skuespillere som også kunne stemmes på).

    Jeg håper dette forklarer alt, om det i det hele tatt skulle være noe uklart rundt tildelingen av Kanonprisen for beste birolle. :)

    • Takk for oppklarende svar. Det er lett å tenke at det ligger en mening (i form av en jury) bak avgjørelsene av vinnerne, men dette ga en god innsikt i prosessen, og det blir jo da helt naturlig at prisen deles.

      Men spørsmålet videre blir vel heller hvorfor birolle-kategorien ikke er delt opp i to, slik hovedrollekategorien er? Om en film både har gode mannlige og kvinnelige biroller, hvorfor skal da kun en av dem velges? I disse dager hvor kjønnsbalansen i filmproduksjon ofte diskuteres (vi husker jo alle Amandapris-utdelingen i 2012), gir det kanskje et dårlig signal om det bare er menn som vinner?

  4. Svein Inge Sæther sier:

    Jeg er enig med deg om at dette er en relevant problemstilling, og dette er veldig aktuelle spørsmål å diskutere for Kanonprisens styringsgruppe, der fagforbundene er representert.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>