Det flimrer! Norsk Godard-premiere når den alternative filmfestivalen ByFlimmer går av stabelen denne uken (4.-8. mars)

ByFlimmer presenterer ny og gammel film på ulike visningsarenaer i hovedstaden, og legger vekt på den interaktive dimensjonen som oppstår når man samles for å se levende bilder. Den alternative festivalen går av stabelen i morgen, for andre år på rad.

ByFlimmer skiller seg ut blant norske filmfestivaler. Kunstnerisk leder Itonje Søímer Guttormsen beskriver tiltaket som en dugnad, drevet frem av ren visningsglede og et ønske om å løfte frem undergrunnen i filmkulturen:

«Er det ikke slik at vi drømmer om mer undergrunn, diversitet og mangfold? Kanskje må vi selv skape de kinorommene byen vår fortjener? Oslo er i ferd med å bli en storby, og der kunstverdenen for lengst har fått liv i en sunn undergrunnskultur med kunstnerdrevne gallerier og visningsplattformer, henger den uavhengige kinokulturen etter i en forestillig om at visning av film er kostbart eller må foregå på Filmens Hus. Men det er og blir vårt ansvar å skape alternativer til hegemoniet, og ikke kvie oss i berøringsangst.»

Filmfestivalens program er variert og spennende. Béla Tarrs kompromissløst vakre The Turin Horse (les vår omtale) skal vises i Oslo Domkirkes kapell, med orgelmusikk som forrett og et måltid nede i krypten som dessert. Bestillingsverket Shores av den danske kunstneren Henrik Lund Jørgensen vises i vinduene hos Fotogalleriet utover natten. Hos byens mest stemningsfulle antikvariat, Cappelens Forslag, leser poetene Aina Villanger og Victoria Kielland spesialskrevne tekster og viser klipp fra en dokumentarserie (produsert av NRK på 70-tallet) om okkulte fenomener.

Kongstanken i ByFlimmer er at samarbeid og møter mellom mennesker skaper gode publikumsopplevelser: «Vi lever i en tid der film gjerne konsumeres med et øye på tv-en og to hender på ipaden, eller i kjøpesenter-like kinoer med mersalg og fjernstyrte prosjektorer. Filmens mulighet som kollektive møtepunkt trues av solovisninger på nett, cinematekene står i fare og festivaler kapitulerer», forteller Søimer Guttormsen, og fortsetter: «Byen er full av potensielle visningsrom, og kreative, energiske folk som brenner for filmkunsten.»

Festivalens kronjuvel er en visning av Jean-Luc Godards 3D-eksperiment Adieu au langage – av mange hyllet som et av fjorårets mest betydelige filmverk. (Vi så den i Cannes i 2014, og diskuterer filmen i denne podkastepisoden.) Adieu au langage vises på Kunstnernes Hus, som har måttet sage hull i auditoriet for å få plass til projektoren. Alt for Godard! Norgespremieren har blitt til i samarbeid med OIFF-general og Oslo-legende Tommy Lørdahl.

Les mer om ByFlimmer og få oversikt over programmet på festivalens hjemmesider. Oslo flimrer i perioden 4.–8. mars.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Sverre Aune sier:

    Anbefaler virkelig “Adieu au langage”! En intens film som setter seg.

  2. Geir J. Olsen sier:

    Fantastisk gøy å tenke på at selveste Godard fortsatt lager film, og ikke minst at han fortsatt utfordrer hele mediet! :)

  3. erlend sier:

    Stilig logo på festivalen, sjeldent man ser aå bra logoer.
    Men godardfilmen er et makkverk. Pretensiøst vissvass i 3d.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>