De første anmeldelsene av Christopher Nolans Interstellar viser spredt entusiasme i galaksen

Premieren på Christopher Nolans Interstellar er blant høstens mest etterlengtede filmbegivenheter, og forventningene til filmen har vært til å både føle og ta på. Nå er de første internasjonale anmeldelsene publisert, og dommen er splittet, eller rettere sagt, spredt.

Hadde terningkastet vært den globale standarden, så ville man, ut fra de ferske mottagelsene å dømme, kunne anta at Interstellar ville dekke hele rekka fra terningkast 2 (The Playlist) til 6 (Indiewire). De fleste av kritikerne virker å være enige om at filmen er både visuelt ambisiøs og imponerende. Det de strides om er hvordan Nolan har valgt å løse det tematiske.

Vi har ungått spoilere, men om du ønsker å være helt uvitende om Interstellar før du ser den, slutt å lese nå. Mye av kritikken mot Interstellar kan oppsummeres i Alonso Duraldes avsluttende setning i sin omtale for The Wrap: «Interstellar is a film that isn’t afraid to brush up against the edges of infinity; it’s just too bad it has no idea how to navigate the voyage back.»

Les noen av de første reaksjonene på Interstellar her:

  • «Interstellar reaffirms Nolan as the premier big-canvas storyteller of his generation, more than earning its place alongside The Wizard of Oz, 2001, Close Encounters of the Third Kind and Gravity in the canon of Hollywood’s visionary sci-fi head trips.» – Scott Foundas, Variety
  • «Nolan’s personal response to his favorite film, 2001: A Space Odyssey, this grandly conceived and executed epic tries to give equal weight to intimate human emotions and speculation about the cosmos, with mixed results, but is never less than engrossing, and sometimes more than that. (…) Critical and public reaction will range across the horizon, from the mesmeric to outright rejection for arguably hokey contrivances.» – Todd McCarthy, The Hollywood Reporter
  • «To paraphrase Nolan‘s The Dark Knight, we don’t get the prestige filmmakers we need, we get the ones we deserve. And one of the ones we seemingly deserve is Nolan himself, a filmmaker with a keen visual sense but also one who undercuts the big, challenging ideas of his movies with unnecessarily tidy resolutions.» – Alonso Duralde, The Wrap

INTERSTELLAR

  • «Interstellar looks remarkable. It’s the best introduction of scientific theory into blockbuster cinema since Nolan’s state-of-consciousness thriller, Inception. (…) Nolan’s post-Batman epic gens up on the physics, gets down with the grandeur, rattles down a wormhole and gets lost in space.» – Henry Barnes, The Guardian
  • «After all the jaw-dropping cinematography and carefully-buffed CGI, in fact, Interstellar winds up fitting into a fairly narrow and deeply tired sub-genre alongside films like Frequency, Contact, and even Field of Dreams: Dad Issues from Dimension X. It’s impossible to not admire the technical achievements of Interstellar, but as Michael Bay and so much more modern moviegoing has proved, rapturous visuals can’t make up for a ruptured script.» – James Rocchi, The Playlist
  • «Nolan can do so much with such a grand canvas and studio money shows the extent to which he has managed to carve out a niche in the industry. Brainy and exciting at the same time, Interstellar invalidates the need for mindless Hollywood product. No matter its shortcomings, the movie achieves an impressive balancing act. It turns the mysteries of the universe into a cinematic playground, but for every profound or visually arresting moment, it also encourages you to to think.»Eric Kohn, Indiewire

*

For noen vil nok den ujevne mottagelsen bremse forventningene litt, og for andre vil det være som bensin på bålet. Hva er deres forventninger til Interstellar? Gi oss en pekepinn i kommentarfeltet.

Interstellar har norsk kinopremiere den 7. november.

*

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 13 kommentarer

  1. Robin sier:

    Bensin på bålet:-)

    Filmer med bred konsensus er ofte de som blir glemt først, denne bringer frem lidenskap og det lover bra. Noen vifter med mesterverk ordet, andre roper kalkun, dog de aller fleste er enig om at den er utrolig vakker å se på.

    Filmer av den ambisiøse sorten skal skape litt rabalder. Perfekt er den garantert ikke, men perfekt er jo kjedelig

    • Sant nok! Til og med Kubricks 2001 ble møtt med en del spørsmåltegn da den kom, men sliter ikke akkurat nå med å forsvare sin status. (Uten sammenligning for øvrig.)

      «Upon release, 2001 polarized critical opinion, receiving both ecstatic praise and vehement derision. […] Pauline Kael said it was “a monumentally unimaginative movie,”[…] Charles Champlin of the Los Angeles Times opined that it was “the picture that science fiction fans of every age and in every corner of the world have prayed (sometimes forlornly) that the industry might some day give them.”» (Wikipedia)

    • Robin sier:

      Filmer som sikter høyt får ofte en solid dose hat når de kommer. Alt fra Vertigo til Fight Club, Blade Runner og The Thin Red Line fikk alle en bråta med svake anmeldelser når de først kom ut, uten at jeg nødvendigvis sammenligner disse med en film jeg ikke har sett..

      Legger man til at Nolan i løpet av de siste årene har blitt veldig, veldig populær blant “folk flest”, sier det seg selv at enkelte vil spisse knivene litt ekstra. Ikke unikt for Nolan, det følger med territoriet når man også er likt av mainstreamen.

    • «Legger man til at Nolan i løpet av de siste årene har blitt veldig, veldig populær blant “folk flest”, sier det seg selv at enkelte vil spisse knivene litt ekstra.» WORD.

    • Truls Foss sier:

      Bare for å spre litt kvalme: Den skal ses til torsdag… i 70mm.!

    • Robin sier:

      Nå til torsdag? Hørte noen rykter om tidlige visninger i Paris. Selv tar jeg turen til London og BFI for noen IMAX visninger neste uke. Dyrt men verdt hver eneste krone.

      Nei folkens, om man noen gang skulle glemme at filmer blir vurdert forskjellig, husk at Inherent Vice og Interstellar allerede har rukket å få flere negative omtaler enn LEGO movie som komfortabelt sitter med 96% på RT med over 200 anmeldelser.

      Kontekst, kontekst, kontekst osv.

    • Truls Foss sier:

      Hue ligger tydeligvis noen dager lengere frem i tid… mente neste torsdag selvfølgelig. Kult at du tar turen til London for å se den i IMAX.

    • Martin Haugen sier:

      TrUlstein: vises den på 70mm i Norge, eller må man til utlandet for å oppleve det?

    • Truls Foss sier:

      Martin: Ser den i København, men det går rykter om at den muligens vil dukke opp på 70mm-festivalen på Cinemateket i Oslo i januar.

  2. Lars Klevberg sier:

    Uff, det er aldri bra når Nolan får divers kritikk. Og jeg har egentlig hatt litt frykten for at dette kunne komme til å skje.

    Nolan sine filmer har tydeligvis de samme markedsfolka bak seg. Det begynte med TDK. 1 teaser, 1 mørk/undrende trailer og så tilslutt en mer optimistisk trailer som føyde seg som nr 3 i rekken.

    Det som derimot er treffende på alle Interstellar trailerene er at de minner meg om TDKR. Alle snakket om hvor melankolsk og annerledes den var. En film som fokuserte på mennesker og følelser – noe vi alle synes var kult fordi filmen hadde helt sikkert nok av action og interessante konflikter. Men det hadde den ikke. Den er faktisk ikke bra.

    Får litt av den samme følelsen her med Interstellar. De viser veldig mye fra veldig lite. Som han ene så treffende sier, hvorfor reise til enden av universet for å snakke?

    Og det gir ikke økt håp når de lister opp hvilke filmer den kan sammenlignes med. 2001 er jo utelukkende et mesterverk ingen klarer å sidestille seg med. Foreløpig. Og det må jo være noe personlig fra Kohn sin side som drar inn Bay i samme setning som Nolan. Imponerende frekt.

    Vi får krysse fingrene for et mesterverk, men tror nok vi får servert noe litt under. Hva angår LEGO the movie så hadde jo den et bra midtparti. Det hadde ikke TDKR.

    Lars

  3. Kikki sier:

    Stor fan av Noland`s filmer, har gledet meg til Interstellar lenge. Men om filmen funker for min del avhengiger nesten 100 % av om Hans Zimmer har klart å lage et soundtrack som setter seg i ryggmargen min. Uten det vil jeg komme til å rote meg bort i altfor krevende mentale kontruksjoner og jeg vil få problemer med å henge med rett og slett.For meg er det Zimmer som skaper dybde og mening i caoset, og bringer inn den sjelfulle dimensjonen (Sammen med tilstedeværelsen til Micael Cane da, som er som en arketypisk levning i seg selv). Ellers synes jeg den grå- gursene coloritten ute i spacen ser nidtrist ut, og savner allerede sortnivået og de mørke fargene i Batman og Inception. Så totalt sett akkurat nå er jeg litt reservert og avventende. Kanskje mest spent på soundtracket som blir utgitt 18 november.

  4. Kikki sier:

    P.s er ikke det litt i seneste laget??

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>