Årets Golden Globe-nominasjoner – Kon-Tiki er med!

Årets Golden Globe-nominasjoner er sluppet, og vår egen Kon-Tiki er en av fem nominerte til beste ikke-engelskspråklige film.

Ellers viser nominasjonene at mange av årets antatte Oscar-favoritter også hos Golden Globe er i fokus: Steven Spielbergs Lincoln, Ben Afflecks Operasjon Argo og Quentin Tarantinos Django Unchained leder an med flest nominasjoner, tett fulgt av Kathryn Bigelows Zero Dark Thirty og David O. Russells Silver Linings Playbook.

Litt bemerkelsesverdig at Benh Zeitlins universalt hyllede Beasts of the Southern Wild ikke fikk noen nominasjoner, men verdt å merke seg at Golden Globe-utdelingen fokuserer tungt på å få kjendiser inn i lokalet, og den prisede indiefilmen til Zeitlin har ingen kjente fjes. Filmen har fremdeles gode Oscar-muligheter.

Her er alle nominasjonene:

Beste film drama
Operasjon Argo
Django Unchained
Historien om Pi
Lincoln
Zero Dark Thirty

Beste film komedie/musikal
Best Exotic Marigold Hotel
Les Miserables
Moonrise Kingdom
Laksefiske i Jemen
Silver Linings Playbook

Beste regissør
Ben Affleck (Operasjon Argo)
Kathryn Bigelow (Zero Dark Thirty)
Ang Lee (Historien om Pi)
Steven Spielberg (Lincoln)
Quentin Tarantino (Django Unchained)

Beste mannlige hovedrolle drama
Daniel Day Lewis (Lincoln)
Richard Gere (Arbitrage)
John Hawkes (The Sessions)
Joaquin Phoenix (The Master)
Denzel Washington (Flight)

Beste kvinnelige hovedrolle komedie/musikal
Emily Blunt (Laksefiske i Jemen)
Judi Dench (Best Exotic Marigold Hotel)
Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook)
Maggie Smith (Quartet)
Meryl Streep (Hope Springs)

Beste kvinnelige birolle
Amy Adams (The Master)
Sally Field (Lincoln)
Ann Hathaway (Les Miserables)
Helen Hunt (The Sessions)
Nicole Kidman (The Paperboy)

Beste kvinnelige hovedrolle drama
Jessica Chastain (Zero Dark Thirty)
Marion Cotillard (Rust & Bone)
Helen Mirren (Hitchcock)
Naomi Watts (The Impossible)
Rachel Weisz (The Deep Blue Sea)

Beste mannlige birolle
Alan Arkin (Operasjon Argo)
Leonardo DiCaprio (Django Unchained)
Philip Hoffman (The Master)
Tommy Lee Jones (Lincoln)
Christoph Waltz (Django Unchained)

Beste mannlige hovedrolle komedie/musikal
Jack Black (Bernie)
Bradley Cooper (Silver Linings Playbook)
Hugh Jackman (Les Miserables)
Ewan McGregor (Laksefiske i Jemen)
Bill Murray (Hyde Park on Hudson)

Beste animasjonsfilm
Brave
Frankenweenie
Hotel Transylvania
Rise of the Guardians
Wreck-It Ralph

Beste ikke-engelskspråklige film
Amour
A Royal Affair
The Intouchables
Kon-Tiki
Rust and Bone

Beste manus
Chris Terrio -(Operasjon Argo)
Quentin Tarantino (Django Unchained)
Tony Kushner (Lincoln)
David O Russell (Silver Linings Playbook)
Mark Boal (Zero Dark Thirty)

Beste originalmusikk
Alexandre Desplat  (Operasjon Argo)
Dario Marianelli (Anna Karenina)
Tom Tykwer, Johnny Klimek, Reinhold Heil (Cloud Atlas)
Mychael Danna (Historien om Pi)
John Williams (Lincoln)

Beste sang
Keith Urban – “For You” (Act Of Valor)
Taylor Swift – “Safe & Sound” (The Hunger Games)
Hugh Jackman – “Suddenly” (Les Miserables)
Adele – “Skyfall” (Skyfall)
Jon Bon Jovi – “Not Running Anymore” – (Stand Up Guys)

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 11 kommentarer

  1. Ivar Waage Johansen sier:

    Blir både Golden Globe og Oscar på Django Unchained! Tarantino fortjener det.

  2. Ja, det hadde vært noe veldig riktig i universet dersom Quentin Tarantino endelig fikk Oscar for beste regi. Ellers veldig hyggelig for Kon-Tiki!

  3. Har hele tiden vært skeptisk til at Kon-Tiki ville greie å nå frem i prisutdelingene i USA, fordi den der tydeligere ville bli avslørt som en ikke spesielt god film (mens her i Norge er de fleste blendet av Hollywood-uttrykket som vi sjeldent får servert i norsk film). Men tydeligvis gjør den det bedre enn jeg trodde. Nå skal det jo da sies at jeg ikke har sett særlig mange av alle de andre landenes Oscar-håp, så jeg aner jo ikke hvor Kon-Tiki plasserer seg sådan. Men skal noe være rettferdig her i verden, så er det nok Michael Haneke som bør stikke av med prisene i år, i alle fall. Amour er jo fantastisk!

  4. Tore Andre sier:

    “Amour” er bra, men den er direkte plagiat av den islandske filmen “Ildfjell” som kom tidligere i år (“Volcano” på engelsk). Trist at ingen har tatt opp dette i forhold til “Amour”….!

  5. Eirik sier:

    Tore Andre har et poeng her; Runar Runarssons Volcano så jeg selv på premieren her i København og selv om jeg ikke har sett Amour foreløpig ligger den lovlig tett på, dramaturgisk. Samtidig er det et rimelig universellt tema som sikkert fortjener sin plass i rampelyset. En historie om to gamle mennesker med et ikke ubetydelig drag av ubehag er ikke jo ikke så mainstream. Runarssons film er også ganske personlig, jeg har selv hørt hans historie om filmen på en Q and A. Det får tale for seg selv kanskje.

    Bra regissør liste på Golden Globes. Onde tunger, har jeg lest, ville det til at Hobbiten var på tale som beste komedie/musical, og i så fall hadde vel noe av skinnhelligheten falmet, og kommentar feltene druknet i forsvarsmonologer. Ingen Dark Knight Rises heller, og Nolan har vel ikke fått noen form for pynt for sin ambisiøse trilogi som på mange måter har bygget bro mellom genre filmen og det mer klassiske, realistiske drama. Litt synd.

    Grøsser over beste sang nominasjoner og håper vi slipper se de bli fremført på scenen!

  6. Jeg har ikke sett “Ildfjell”, men ettersom “Amour” var i produksjon lenge før premieren på Runarssons film, er det nær sagt umulig at Haneke har blitt påvirket av denne.

  7. Dag Sødtholt sier:

    Dette er nok bare et av disse tilfeldige sammentreffene som av og til oppstår med samtidige filmer med uvanlige temaer eller motiver. Blir omtrent som å hevde at Holy Motors skulle være en plagiat av Cosmopolis. I tillegg er da den utmerkede Volcano er også ganske forskjellig fra Amour, spesielt i sin første halvpart, med en langt videre spennvidde og med større fokus på den mannlige hovedpersonens situasjon.

  8. Øistein Refseth sier:

    Leser man (det veldig gode) intervjuet med Haneke i forrige utgave av Sight and Sound snakker Haneke om at han ble gjort oppmerksom om en annen film med samme tema under manusarbeidet på Amour. Han la da ideen om Amour til side for en kort periode, men startet igjen når han fant ut at den andre filmen var svært ulik hans.

    Men dette er nok en annen film igjen enn Ildfjell. Ildfjell hadde verdenspremiere i Cannes 2011 og da var nok Haneke kommet mye lenger med Amour.

    Aftenposten spurte Haneke om likheten med Ildfjell i Cannes i år: http://www.aftenposten.no/kultur/Morkets-mester-er-blitt-mykere-6837865.html

  9. Tore Andre sier:

    Om “Amour” ble påstartet først osv., er det jo en annen sak selvsagt. Et fascinerende sammentreff er det uansett, spesielt med tanke på den mannlige hovedrollen og hans mentale og psykiske utvikling, uten å røpe for mye av ham/handlingen da…

  10. Eirik sier:

    Tror den saken kan legges død så. Haneke er også om mulig den siste jeg kunne se bli tatt for plagiat.

  11. Geir J. Olsen sier:

    Hovedgrunnen til Kon-Tiki’s sjeldne nominasjon tror jeg heter Weinstein. Da de erfarne produsentbrødrene skaffet seg distribusjonsretten til filmen i USA ble det opplagt at sjansen for tunge prisnominasjoner økte drastisk. Weinstein-gutta er skremmende flinke til å pushe filmene sine inn på de store pris-akademiene, dessverre ser det ofte ut som at de rette kontaktene ofte veier tyngre en filmenes reelle kvaliteter. Sier ikke med det at “Kon-Tiki” er noen dårlig film, jeg synes det er en av de beste norske filmene i sin sjanger, men den blir vel kanskje for en lettvekter å regne når den internasjonale konkurransen drar seg til.

    På den andre siden har det jo hendt før at hvis man f.eks. sitter med flere vanskelige eller kontroversielle kandidater, så kan det komme en outsider fra sidelinja og ta storeslem. Uansett er det veldig hyggelig for norsk filmbransje, og det blir jo god pr i fortsatt markedsføring av filmen. Gratulerer til alle involverte :)

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>