AnalysenAnalysen: Sult 2020 (2023)Av Hedda Robertsen«Jan Vardøens Sult 2020 preges av hans iver etter direkte overføring fra originalteksten. Dagens fattigdom ser ikke ut som den gjorde på Hamsuns tid. 2020-tallets kunstnere står ikke med sultent blikk utenfor slakterdisken til Strøm-Larsen.»
AnalysenAnalysen: Oslo–København (2020)Av Søren BirkvadBlir vi rystet av en film som Oslo–København, eller blir vi bare rørt rundt i? Jan Vardøens økonomiske sans omfatter også filmens dramaturgi, som hyller tidens, stedets og handlingens enhet i kammerspillets og tur-retur-reisens form.
AnalysenAnalysen: Det norske hus (2017) [2]Av Gunnar Iversen«Det norske hus ligger nærmest revyen i sin enkle og overtydelige komikk, og blandingen av Kafka og norsk revy smaker rett og slett ikke godt.» [2]
AnalysenAnalysen: Høst (2015) [4]Av Eirik Frisvold HanssenJan Vardøens Høst er en hyperelegant ekstremversjon av forestillinger om hvordan storbyen gjør noe med menneskers identiteter og relasjoner, og uttrykkes materielt og symbolsk gjennom byens mangfoldige bestanddeler. [4]
AnalysenAnalysen: Heart of Lightness – Søvnløs i Lofoten (2014) [1]Av Aksel Kielland«Det eneste som forener de komiske og dramatiske aspekter i Jan Vardøens Heart of Lightness – Søvnløs i Lofoten er eksotiseringen og estetiseringen av det særnorske; mer enn noe annet er dette en film om Norge.» [1]