Fem filmer du bør se under Oslo/Fusion 2018

Det er tid for høstens første filmfestival i hovedstaden. Vi har studert programmet som vises på årets utgave av Oslo/Fusion (19.-23. september), og i denne saken trekker vi frem fem anbefalte titler.

Oslo/Fusion har hatt en fin utvikling som nisjefestival de siste årene, og har lyktes med å skape en noe bredere profil uten å miste særegenhetene. På den måten har nedslagsfeltet blitt større enn tidligere, og programmet bærer som vanlig preg av et eklektisk utvalg – man kan både se profilerte festivaltitler og gjøre nye oppdagelser. Festivalen, som er blant de eldste i sitt slag, arbeider for å synliggjøre mangfoldet blant regissører som lager filmer med såkalt «skeiv tematikk», med fokus på lesbiske, homofile, bifile, trans- og intersexpersoner og andre kjønnsidentiteter og -uttrykk.

I år har Fusion dessuten rapportert om rekordhøy kvinneandel i programmet – et gledelig (og sjeldent) tilfelle i den norske festivalfloraen: «Vi er utrolig stolte over å kunne presentere et program med 50/50 kvinneandel i nøkkelposisjoner på årets Oslo/Fusion program,» sier festivalsjef Vanja Ødegård i en pressemelding.

Årets åpningsfilm er da også en av disse filmene signert en kvinnelig regissør. Desiree Akhavans Sundance-vinner The Miseducation of Cameron Post vises i kveld onsdag 19. september kl. 19.00. Filmen er et amerikansk drama som skildrer en ung jentes opplevelse av å bli sendt på «gay conversion therapy» (Chloë Grace Moretz spiller hovedrollen). Oslo/Fusion inviterer publikum til sine festivalvisninger i salene på Filmens fra og med i dag, gjennom helgen, frem til og med søndag 23. september.

Nedenfor presenterer vi fem anbefalinger fra Montages-redaksjonen i årets Oslo/Fusion-program, noen av dem har vi allerede sett – andre har vi høye forventninger til, og gleder vi oss til å se.

*

Girl (Lukas Dhont, 2018)

Regissør Lukas Dhonts bemerkelsesverdige debutfilm Girl var en av de viktigste oppdagelsene vi gjorde på filmfestivalen i Cannes tidligere år – en «ny filmskaper» som entrer scenen med påfallende visuell presisjon, et skarpt tematisk fokus og varsomt håndlag med sine skuespillere. I sin omtale av Girl her på Montages skriver Ida Cathrine Holme Nielsen inngående om hvordan Dhont i sin film visualiserer dansen, kroppen og hovedpersonens indre liv i ett og samme uttrykk:

«Ballettkroppen opptrer som et slags hovedtema i Girl. Når 15 år gamle Lara, vidunderlig spilt av ciskjønnede Victor Polster, skal skifte fysisk kjønn, byr det på voldsomme omveltninger. Hun går på en anerkjent skole for pre-profesjonelle ballettdansere og skal innfinne seg i en helt ny rolle, samtidig som den fysiske transformasjonen skal komme i gang. Det er i stor grad kroppen som debatteres i maskuline og feminine former, men i ballettisk forstand er dette nesten utelukkende en påkledd illusjon. Det kjønnede i balletten strekker seg sjeldent lenger enn tåspissko og tututer.»

Her er visningstidspunktene for Girl under Oslo/Fusion.

*

McQueen (Ian Bonhôte & Peter Ettedgui, 2018)

Dokumentarseksjonen på Oslo/Fusion er som vanlig knallsterk, og blant titlene vi selv er mest nysgjerrige på å se, finner vi den lenge bebudede filmen om den genierklærte britiske motedesigneren Alexander McQueen som tok sitt eget liv i 2010. McQueen har høstet lovord helt siden premierevisningene på Tribeca og HotDocs i våres, og har sikret seg den sjeldne ‘100% Fresh’-kategoriseringen på Rotten Tomatoes. Hos magasinet New Yorker skriver kritiker Anthony Lane veldig fint om McQueen, og man blir ikke mindre lysten på å se filmen etter å ha lest dette:

«As with Amy—the 2015 documentary about Amy Winehouse, another child of a London taxi-driver, and another case of a talent torched by its own incandescence—the first half of McQueen is an indubitable thrill, and the second half almost too sad for words. […] Threaded through the patchwork of [Alexander McQueen’s] story is his unstinting work ethic and the phenomenal skill of his tailoring; one friend, in the film, claims that he could inspect you and, without taking measurements, sketch an outfit that would fit you to perfection»

Her er visningstidspunktene for McQueen under Oslo/Fusion.

*

Mapplethorphe (Ondi Timoner, 2018)

Den prisbelønte dokumentarfilmregissøren Ondi Timoner (DIG! [2004], We Live in Public [2009], tar med Mapplethorpe steget over i fiksjonsfilmens verden for første gang. Fortellingen er riktignok fortsatt hentet fra virkeligheten – dette er en biografifilm om fotografen Robert Mapplethorphe, som er særlig berømt for sine homoerotiske kunstfotografier, og dokumentasjoner av BDSM-subkulturen i New York på 1960- og 70-tallet. Mapplethorpe døde bare 42 år gammel i 1989, etter komplikasjoner fra HIV/AIDS, men etterlot seg et innflytelsesrikt kunstnerskap som fortsatt reaktualiseres – senest på Munchmuseet i Oslo i 2016, i utstillingen Mapplethorphe/Munch.

I Ondi Timoners film gestaltes tittelfiguren av Matt Smith (kanskje mest kjent for rollen som Prince Philip i Netflix-serien The Crown), og i motsetning til mer hagiografiske biografier tegner Timoner i sin film etter sigende et ærlig, og ofte ikke så flatterende portrett av Mapplethorpe. Ifølge festivalens omtale av plottet «følger vi livet hans i New York med et særlig fokus på forholdet til modellen Milton Moore, som kanskje er mest kjent for fotografiet Man in Polyester Suit.» Det er ikke mer enn to år siden kinodokumentaren Mapplethorpe: Look at the Pictures også tok for seg fotografens liv, og det blir interessant å se om Timoners dramatiserte versjon av denne livshistorien tilfører et ytterligere dypdykk, eller om den kun tangerer de samme elementene som dokumentaren. (NB: Oslo/Fusion får besøk av regissøren til visningen av Mapplethorpe fredag 21. september.)

Her er visningstidspunktene for Mapplethorpe under Oslo/Fusion.

*

Skate Kitchen (Crystal Moselle, 2018)

En gruppe jenter som samles rundt skateboardene sine og henger rundt i New Yorks gater. What’s not to like? The Wolfpack-regissør Crystal Moselles nye film Skate Kitchen fikk svært positiv mottagelse etter Sundance-premieren i januar, og enhver film som skriver seg inn i tradisjonen etablert av KIDS, Dogtown and Z-Boys, Paranoid Park og andre ungdomsportretter i urbane skate-miljøer, har vår oppmerksomhet.

Moselle er som Ondi Timoner også en dokumentarfilmregissør som har beveget seg over i fiksjonsfilmen, og med Skate Kitchen virker det som om transformasjonen har vært sømløs. I sin presise anmeldelse av filmen skriver Los Angeles Times-kritiker Justin Chang blant annet: «Flipping, tripping and quickly getting back on their feet comes naturally to these high-spirited young women as they navigate their skate park’s curving slopes, which are invariably crowded with boy skaters. […] Moselle and her cinematographer, Shabier Kirchner, capture their characters’ moves with a fluidity that toggles between the visceral and the lyrical. Sometimes the vibe is blissfully laid-back; sometimes the camera’s concentration matches the skaters’ own.»

Her er visningstidspunktene for Skate Kitchen under Oslo/Fusion.

*

Kortfilmprogrammene på Oslo/Fusion

Vår femte og avsluttende anbefaling for årets Oslo/Fusion er kortfilmprogrammet. Festivalen ønsker å vie plass til å profilere nye, fremadstormende regissører, og de utvalgte kortfilmene (både norske og internasjonale) er en perfekt arena for oppdagelser av både nye stemmer og variert tematikk. Vårt tips er å gå til en av disse visningene med et åpent sinn, uten å lese noe om filmene på forhånd, og bare la de forskjellige korte historiene komme som de er. Det er ofte uunngåelig å støte på en og annen svak film når et variert kortfilmprogram er satt sammen til en festivalvisning, men det er da også noe av sjarmen. Og finner man en skikkelig perle, er det som regel verdt det.

Her er de forskjellige kortfilmprogrammene på Oslo/Fusion – klikk på tittelen for å se visningstider: Family Matters, Inside Out Shorts, Gender Blender, Porn-o-Rama, Norsk på kort og godt og Girls on Top.

*

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>