Filmfrelst

Filmfrelst #289: Filmåret 2017

Vi publiserer snart de mange listene med våre favorittfilmer fra 2017 på Montages, og i denne podkasten har vi samlet et panel for å oppsummere og diskutere filmåret.

Vi hopper bukk over tradisjonen med å snakke om strømninger og mønstre i året som har gått, og er enige med hverandre om at ethvert filmår er gullkantet – bare man ser tilstrekkelig mye. Derfor hopper vi rett på samtalen om toppfilmene. Noen titler har vi allerede snakket om på Filmfrelst (bl.a. Kammerpiken, Elle), så vi forsøker å vie mest tid til favoritter vi ikke har omtalt tidligere (bl.a. Blade Runner 2049, Certain Women).

Hvilke er dine favorittfilmer fra året som gikk? Vi oppfordrer dere til å dele egne lister med oss, enten i kommentarfeltet her, eller under artikkelen med de faste bidragsyternes topplister, som publiseres snart.

Deltakere i denne episoden er: Pernille Middelthon, Karsten Meinich, Lars Ole Kristiansen og Thor Joachim Haga.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 41 kommentarer

  1. Mads sier:

    Herlig!
    Like morsomt hvert år å høre hvor Thor Joachim har plassert filmer som de andre har høyt oppe :)

  2. Øystein sier:

    Hei! Meget god lytting, har mange flere filmer på listen min som jeg ønsker å se fra deres lister :) Her er min topp 10 liste:
    10. Paterson
    9. War for the Planet of the Apes
    8. A Ghost Story
    7. Kammerpiken
    6. Blade Runner 2049
    5. Manchester by the Sea
    4. La La Land
    3. The Edge of Seventeen
    2. Jim and Andy
    1. Dunkirk
    Dere sa at superhelt filmåret var dårlig, jeg ønsker å trekke frem Logan som jeg synes trekker superhelt universet i en annen retning enn det som er blitt gjort før. Andre filmer som kunne vært på min liste: Mother!, Logan, Jackie, Silence, Elle, Hidden Figures og Wonder Woman.

  3. Joakim sier:

    Bra podcast som alltid (2h in). Ska lyssna klart på resten i morgon.
    Ska bli kul att se allas listor publicerade i text senare.
    Superhjältar är överskattat :)

    Här är min topp 20 (amerikansk datum release).

    1. Call Me By Your Name
    2. Good time (nu på Netflix!)
    3. The Square
    4. The Florida Project
    5. Phantom Thread
    6. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Frances FTW)
    7. Dunkirk
    8. Brawl In Cell Block 99
    9. Raw
    10. The Killing of a Sacred Deer

    11. Baby Driver
    12. Logan Lucky
    13. Get Out
    14. I, Tonya
    15. Happy End
    16. Loveless
    17. A Ghost Story
    18. The Disaster Artist
    19. Song to Song
    20. Personal Shopper

  4. Mikael Ulstrup sier:

    Som alltid en stor fornøyelse å høre på. Hadde lett klart et par timer til.

    Her er min topp 10 (norsk premieredato):

    1. Raw
    2. The Square
    3. Elle
    4. Personal Shopper
    5. Thelma
    6. The Killing of a Sacred Deer
    7. Paterson
    8. Dunkirk
    9. Manchester by The Sea
    10. The Disaster Artist

  5. Geir Antonsen sier:

    Fin fin episode! Alltid artig med slike liste episoder.

    Hvordan vil det være å lage noen toppliste av regisører eller land? For relativt ferske filmfrelste er det vanskelig å vite hvor man skal begynne med f.eks Godard – eller hva som er det beste franske nybølge filmene osv.

    • Takk, hyggelig å høre at episoden faller i smak! Om du blar deg bakover i Filmfrelst-arkivet (på snart 300 episoder) vil du finne en del “listepodkaster”, med forskjellige listeideer som utgangspunkt. Episodene om egne årganger i filmhistorien byr på gode samtaler, eksempelvis Filmfrelst #93 om filmåret 1994. Episodene våre om 90-tallets 100 beste filmer har blitt “ikoniske” på grunn av sin popularitet og lengde (ble publisert i fire deler, Filmfrelst #151 #155 #160 og #170). Episoden med Joachim Trier som gjest, om de 10 beste filmene noensinne (inspirert av hans bidrag til Sight&Sounds kåring), er også en samtale å oppsøke for en del forskjellige refleksjoner rundt «hvor man skal starte» med enten regissører eller epoker – den er Filmfrelst #102.

    • Geir Antonsen sier:

      Hei!

      Du har rett, er faktisk på andre gjennomgang av 90-tallets beste filmer nå :) Har også hørt Joachim Trier episoden to ganger – men er nok flere eldre episoder jeg skal høre igjen som har gått litt i glemmeboka!

    • Selv om vi har en del “listeepisoder” liggende, er det jo uansett motiverende å høre at det er ønskelig med flere – la oss se om vi får noen gode ideer! Vi kan allerede varsle at Ingmar Bergmans jubileum i 2018 ikke vil gå upåaktet hen. :-)

    • Mads sier:

      Ønsker også flere slike. Man kan jo også snakke nærmere om én fotograf eller skuespiller.

  6. Jon Christoffersen sier:

    Helt suveren podcast! En fryd, rett og slett! Jeg synes det var kjempedeilig at dere hoppet over “trender fra året” og gikk rett på sak. Også bra at dere har litt ulike syn i panelet. Min eneste kommentar er nok at jeg personlig har Blade runner 2049 enda litt høyere opp og jeg synes også Moonlight faktisk var bra. Men likevel sykt bra lister dere har, og utrolig gøy å høre når dere snakker om filmene.

  7. David sier:

    Jeg er kun halveis ute i podcasten, men tenkte allikevel å gi et par tilbakemeldinger. Først må jeg bare si at det alltid er en fornøyelse å høre på listepodcastene deres og det er flott at dere bruker så lang tid som dere gjør på å gå igjennom alle filmene som er valgt ut. Da blir det både tid og rom for gode diskusjoner!

    Når det er sagt så er jeg nok litt uenig med valget om å skippe analysen over filmåret som har vært. Det vil alltid være trender eller paraleller med politikk eller samfunnsliv som er interessant å snakke om. Personlig synes jeg ikke det har vært tvungent eller pretensiøst tidligere.

    En annen tilbakemelding jeg må komme med er at jeg synes det er dumt at dere spoiler filmene såpass mye som dere gjør. Både Manchester by the Sea og Good Time blir spoilet og det er unødvendig synes jeg – spesielt i en listepodcast der man sannsynligvis ikke har sett alle filmene.

  8. Fantastisk podkast som alltid. En fryd med slike gode samtaler om film, og godt dere fortatt ikke holder tilbake for å få mer “overkommelig lengde” på episodene. Gleder meg til å se de endelige listene til alle bidgragsyterne!

    Her er min Topp 20

    20. In Between (Bar Bahar)
    19. Despite the Night (Malgre la nuit)
    18. Dawson City: Frozen Time
    17. Spell Reel
    16. The Rider
    15. Cameraperson
    14. Jackie
    13. The Stopover (Voir du pays)
    12. Alien: Covenant
    11. Antiporno
    10. Rey
    09. Paterson
    08. 20th Century Women
    07. Marline the Murder in Four Acts
    06. Thelma
    05. Raw (Grave)
    04. Ava
    03. Team Hurricane
    02. Nocturama
    01. Personal Shopper

  9. Mikkel Storm Glomstein sier:

    Ja, topp podcast! Fremdeles 3 1/2 time igjen, så jeg kan glede meg til å gå til og fra avtaler og møter hele uken. Så takk for det!

    Min 2017-liste:
    1. Dunkirk (C.Nolan),
    2. Moonlight (B.Jenkins)
    3. Killing of a sacred Deer (Y.Lanthimos),
    4. Manchester By The Sea (K. Lonnergan),
    5. Loveless (A. Zvyagintsev).
    6. Paddington 2 (P.King),
    7.Lumiere (T.Frémaux),
    8. Lala Land (D.Chazelle).
    9. A Ghost story (D.Lowery)
    10. Toni Erdmann (M.Ade),
    11. Childhood of a leader
    12. Lion,
    13. Raw.
    14. Blade Runner 2049.
    15. Baby Driver & Caniba.

    Årets skuffelse(r): The Square, Thelma.
    Årets rolleprestasjon: Barry Keoghan, Killing of a Sacred Deer.

  10. Anders Reff sier:

    Alltid en fryd å høre på dere. men her kommer det en litt annen innvending. Karsten sier at 2017 var et miserabelt år for superheltfilmen. Og klart, en og annen generisk rull har vel blitt sluppet, men 2017 var jo året for Logan,Thor Ragnarok,Spiderman homecoming (og wonder woman, selvom denne er ganske så streit. men litt kos da. nysgjerrig på hva som gjør dette året miserabelt, og er det verre enn tidligere år?

    • Anders Reff sier:

      såpass annen innvending var det ikke, så noen andre hadde kommentert det også.

    • Hei Anders! Jeg kan ha vært den som sa det i «kampens hete», men det har vel vært en litt mer generell oppfatning totalt sett – her i Montages-redaksjonen har vi lenge diskutert superheltfilmens kår, og sjangeren gjennomgikk et år med slitasje i 2017, og selv om «miserabelt» kanskje er et litt subjektivt ordvalg, virker det åpenbart for oss at det norske kinopublikummet har begynt å gå lei. Besøkstalloversikten for Norge i 2017 viser bl.a. at ingen superheltfilmer er å finne på Topp 10 – først på 16.-17.-18. og 20. plass finner vi de fire superheltfilmene du nevner, som du har rett i at var lyspunktene. («Justice League» ble eksempelvis slått på listen av Iram Haqs «Hva vil folk si» – sånn for å illustrere.)

      Uansett, dette er en større samtale, og vi kommer til å returnere til denne med et konkret fokus – vi rakk aldri komme grundig inn på den her i episoden om 2017s beste filmer.

    • Øystein Gjellestad sier:

      Nå er det jo godt å se at folk velger å ikke se en så horribel film som Justice League, men Logan er jo en neo-western innenfor superheltfilmens univers også attpåtil voldelig, ikke bare for underholdningens skyld men for å vise hvilken innvirkning denne volden har på en superhelt som har vært på jorden i tusen år. Synes Montages viser en del manglende kunnskap på superhelt film, men er veldig interessert i å høre en episode på dette temaet.

    • Øystein Gjellestad sier:

      Også det å sikte til årets mest sette filmer for å snakke om kvalitet er etter mitt syn meget problematisk.

    • Dag Sødtholt sier:

      Spider-Man: Homecoming var en underholdningsfilm i ren oppvisningsstil. Logan var en av årets mest intense filmopplevelser, suverent filmhåndverk, men ganske “nedpå” som superheltfilm. Thor: Ragnarok skal ses i løpet av de nærmeste dagene. Jeg har heller ikke fått med meg noen av Guardians of the Galaxy (toeren er en 2017-film), men så lenge James Gunn er involvert kan jeg vanskelig se for meg at de skulle være uinteressante.

  11. Anders Reff sier:

    ah. ok. hvis man snakker om hvilke filmer som nordmenn flest går og ser på ja.

    men man kan jo velge å ikke fokusere på hva nordmenn ser på kino og heller ser på at det er endel friske valg som har blitt tatt innen superhelt-blockbuster-sjangeren. altså, ikke nødvendigvis banebrytende valg, men likevel litt friskt til å være filmer som prøver å selges til det brede lag.
    spiderman var en rendyrket john hughes tribute/highschool film, thor var en klin kokos flight of the concords møter avengers, Logan var en ultavoldelig bekmørk slutt på hugh jackmans wolverine. spennende år spørru meg :) til å være en sjanger som ultra-mainstream

  12. Anders Reff sier:

    *til å være en sjanger som i utgangspunktet er ultra-mainstream

  13. Anders Reff sier:

    Det blir jo sagt rett som det er i podcastene deres at dere elsker en god popcornfilm, og hvis ikke Ragnarok og Homecoming er solide popcorn-flicks (og vel så det) så vet ikke jeg.

  14. Henrik Eidem Kurka sier:

    Takk for enda en nydelig podcast! Dere sprer filmglede!

    Finnes listene til hver enkelt deltaker skriftlig noe sted her på montages? Jeg tenkte å få sett en del av dem, men noterte ikke ned underveis, og klarer ikke å finne listene.

  15. Erik Ofstad sier:

    Herlig pod!

    Mange gode filmer i år (som hvert år). Men BR2049 ble den store nedturen. Nydelig filmet, klippet og lydsatt. Men……dørgande kjedelig og pretensiøs. Overraskende fra D.V.

    Når blir alle listene lagt ut?

  16. Christoffer sier:

    Hei folkens!

    Dette er jo bare fantastisk, utrolig herlig å høre deres kjærlighet og engasjement for mediumet. Det er mange år siden jeg hørte på dere sist, hørte trofast rundt tiden dere først startet, og nå kjente jeg savnet. Dette er mye sterkere enn hva det var for 5-6 år siden, jeg kan virkelig føle på at dere har vokst både som presentatører og filmeksperter. Vil returnere tilbake, og utrolig bra at vi har noe så engasjerende på norsk.

    2017 er et år jeg gledet meg til (selv om 2018 var enda mer fristende), og jeg har dessverre utrolig mye å se ennå. Håper å se Happy End på Kino i løpet av de neste dagene, og det er utrolig mye, inkludert Killing of a Sacred Deer, Visages villages, Phantom Thread, Hmyz, The Square, og så mange andre av filmene jeg ser mest frem til.

    Hittil er mine favoritter fra 2017 :

    Mrs. Fang – Ennå ikke sett Bing Wangs kolossale West of the Tracks, dette var faktisk mitt første inntrykk av ham, og jeg er utrolig positivt overrasket. Mrs. Fang er nært og hjerteskjærende med invaderende filmspråk og en sterkt stilisert virkelighet som viser hvor auteuristisk en dokumentar kan bli selv uten å være essayistisk. Her ser vi en kvinne ligge lam, uten ord og i fattigskap, med familien rundt som snakker om hennes død mens hun kan høre, og ikke svare. Da den tar tid til lange nærbilder av hennes ansikt føles det rett og slett så ekstremt fortjent, mens du virkelig prøver å forstå hva hennes låste ansikt gjemmer av følelser.

    Song to Song – Jeg elsker den emosjonelle konteksten, og hvordan dette er en av de ekstremt få filmene som er drevet av følelser istedet for narrativ eller filmtekniske ideer, selv om det selvfølgelig er formidlet med det siste. Hvis vi snakker om rytme i film, måten en film beveger seg på, er dette nærmest perfeksjon. Mitt eneste problem, som også virkelig svekket dem, er måten den ofte filmet kvinner på, virket, spesielt i visse situasjoner,nærmest sleskt og objektinfiserende, og undergravde den generelle vakkerheten jeg ellers følte.

    Dette er nok de to eneste filmene som vil være på min topp 10 liste når jeg har sett alt jeg vil se, men jeg elsket også filmspråket i Dunkirk, selv om det var andre ting som dro den ned, og jeg er veldig glad for at jeg fikk sett Loving Vincent på Kino, selv om alt utenom bildene selv bringer den ned. Coco var bare utrolig varm og god, flott å se Pixar i form, og Okja var ekstremt over-the-top, og herlig i det (mulig den blir igjen på bunnen av en eventuell topp 10).

    Takk for anbefalingene så langt – kun 90 minutter inne, jeg hadde ikke hørt om Skyggenes Dal, takk for den! Og så mye ble dyttet opp på min venteliste, ikke minst Nocturana, som jeg har hørt mye blandet om, men som dere solgte perfekt. Jeg slipper kanskje en ny kommentar når jeg er ferdig med podcasten også, denne begynte å bli altfor lang.

    P.S. Jeg gleder meg veldig til å se alle topp 10 listene. Når vil disse komme?

  17. Christoffer sier:

    Hei igjen,

    Kom innom temaet om hemmelige oppfølgere nå, og var litt overrasket over at dere hadde glemt 10 Cloverfield Lane, også fra 2016. Her bygger jo hele filmen på om det er sant eller ikke at romvesener innvanderes, og den er filmet i helt annen stil. Interessant at to slike filmer begge ble sluppet i 2016. Dette spesielt siden det at de er en oppfølger er en såpass stor del av begge filmenes slutt, og at det er ment å være en brennende tvist.

    Det er faktisk mange mer subtile oppfølgere fra filmhistorien, som ikke drar oppmerksomhet til at de er oppfølgere. Ingmar Bergmans From the Life of the Marionettes, er for eksempel en oppfølger sentrert rundt to mindre karakterer fra Scenes From a Marriage – med helt nye skuespillere, og på tysk.

    Du har også tilfeller som Silence of the Lambs (oppfølger til Manhunter), eller The Color of Money (The Hustler) der dette ikke er en hemmelighet – men heller ikke blir reklamert, og hvis du ikke har sett den tidligere filmen/hørt om den er det ingenting som avslører at det er en fortsettelse av en historie.

    • Takk for innspill, Christoffer! Har ikke sett «10 Cloverfield Lane», men siden den spiller på originalen i tittelen, kan den likevel sies å være “hemmelig”?

      «Ur marionetternas liv», derimot! Hadde Bergman faktisk laget en oppfølger med Jan Malmsjö og Bibi Andersson (i samme stil som «Saraband») hadde filmen trolig blitt en suksess, for ingen som har sett serien kan glemme dette parets beske replikkvekslinger. Som vaksinasjon mot ekteskap! I alle tilfeller er «Ur marionetternas liv» et undervurdert kapittel fra Bergmans eksilperiode.

      Forskjellen mellom «The Silence of the Lambs» og «Split», er at samme regissør står bak, og at de to filmene utgjør en samlet visjon. Jonathan Demme ville nok bare at folk skulle glemme Brian Cox’ Hannibal fra Manns film.

    • Dag Sødtholt sier:

      10 Cloverfield Lane var uhyre fengslende og kom på 12. plass på min egen 2016-liste.

    • Ja, husker du digget den, Dag, så kjøpte den faktisk på BD. Men den har blitt liggende…

    • Christoffer sier:

      Du har faktisk helt rett Lars Ole! Det er ikke bare et hint, det var faktisk godt kjent at det var en tilhørighet der – på sett og vis det motsatte; Folk forventet en oppfølger, men fikk noe annet. God blemme fra min side.

      Den er uansett absolutt verdt å se – fantastisk skuespill, spesielt fra Goodman. Personlig syntes jeg at slutten (den store koblingen til Cloverfield) var det som svekket den og dro den ned – men mange er uenige.

      P.S. En morsom thing jeg kom til å tenke på mens jeg prøvde å finne hemmelige oppfølgere i hukommelsen min, var at The Killers faktisk gjorde dette med musikkvideon Miss Atomic Bomb i 2012. :D

  18. Sverre Aune sier:

    Takk for fin podcast og diskusjon! Svært fornøyelig, også i år.

    Mangler et par 2017-filmer jeg veldig gjerne skulle få sett før jeg laget denne listen, spesielt “Team Hurricane”, men får vel heller bare plukke dem opp iløpet av året.

    Går mye i det samme på min topp 10 som de fleste andre listene her:

    1. Call Me By Your Name
    2. Mrs. Fang
    3. The Square
    4. The Handmaiden
    5. Jackie
    6. RAW
    7. Barndom
    8. On the Beach at Night Alone
    9. AVA
    10. Dunkirk

    Honourable mentions:
    Antiporno
    Elle
    The Florida Project
    Good Time
    Loveless
    Personal Shopper
    The Shape of Water
    Silence
    Thelma

    Merker at flere av de sistnevnte like gjerne kunne vært på selve lista, er vel bare de 3-4 første plasseringene som er soleklare for meg, resten er litt hipp som happ.

    Og no over til noko heilt anna:
    Nå som Berlinalen nærmer seg med stormskritt er jeg svært interessert i å høre hva dere mener man burde få med seg på årets festival. Det var først etter å ha hørt podcasten deres i fjor at jeg slang meg på “Call Me By Your Name”, som ble festivalens soleklare høydepunkt for min del. Oppvarmings-artikkel / podcast kanskje? :)))))

  19. Geir Antonsen sier:

    Noen som etterspør Malgre la nuit ser jeg, den finnes på DVD hos amazon, blu-ray derimot vet jeg ikke.

  20. Christoffer sier:

    Da har jeg endelig fått hørt gjennom hele podcasten!

    Først må jeg bare si: Ja! Jeg kjenner meg så godt igjen i Assayas kommentarene, det er nettopp hans forkjærlighet og respekt for film som gjør ham så interessant. Jeg har fremdeles ikke sett Personal Shopper, men Sils Maria var jo utrolig i dens kompleksitet, en slags selverkjent pretensjon som blir sin egne organiske styrke. Noe så levende og stilisert samtidig. Irma Vep er dessuten en av mine toppfavoritter gjennom tidene.

    Flott å se The Killing of a Sacred Deer på minst en av listene. Jeg brukte helgen ril å se flere 2017 filmer, og denne er nå min toppfavoritt (så langt). Må sies at jeg også elsket The Lobster – akkurat den stilen jeg elsker. Kald, vond, svart og absurd humor. Jeg sier meg helt enig i Funny Games/Haneke sammenligningen. Følelsene er på mange måter de samme – men med åpenbart forskjellige fokus. Ikke merkelig at jeg da virkelig har startet å elske Lanthimos, da Haneke virkelig er dette årtusenets beste regissør. Fikk også sett Happy End på Kino, men ikke helt summet meg – rimelig flott.

    I henhold til andre filmer nevnt hadde jeg ikke fått med meg Neruda, men likte veldig godt hva han gjorde med Jackie, selv om jeg ikke elsket den på noen som helst måte. Det var godt skuespill, og kreativ struktur – men mye annet manglet en del.

    Det er også utrolig spennende å se Elle og spesielt Raw på toppen. Elle lå på listen over filmer jeg burde se, men Raw var langt nede, og jeg hadde ikke fanget opp at de skulle være så sterke – hadde også ingen idé om at Elle skulle være så morsom. Blir spennende å utforske begge. The Square på sin side er en film jeg knapt har kunnet vente å se.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>