Filmfrelst

Filmfrelst #274: Christopher Nolans Dunkirk

Sommerens største kinobegivenhet er utvilsomt premieren på Christopher Nolans Dunkirk, og i denne podkastepisoden diskuterer vi blant annet hvordan den populære regissøren tilnærmer seg krigsfilm-formatet, og på hvilken måte Dunkirk viderefører den analoge estetikken han har dyrket i hele sin filmografi.

Dunkirk er overraskende og ukonvensjonell i sin utforming, et heroinskudd av pure cinema, skapt av en filmskaper som åpenbart nyter privilegiet det er å ha total kunstnerisk kontroll, på toppen av en usedvanlig vellykket karriere. Samtidig er det påkostede resultatet blitt noe mer enn “bare” en flekkfri stiløvelse, og i denne episoden av Filmfrelst diskuterer vi hvilke akkorder Nolan trykker på – hvorfor kinoopplevelsen er blitt så skjellsettende.

Ved mikrofonene sitter Roskva Koritzinsky, Lars Ole Kristiansen og Karsten Meinich.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 9 kommentarer

  1. Asle Thu sier:

    Fint at filmfrelst er i gang igjen, og det er bra at Nolan har laget en ny film. Den kommer vel ikke på video før 2018, men da gle4der jeg meg til å se den.

  2. Thomas A. sier:

    Gleder meg!
    Klarer nesten ikke vente til 70mm festivalen i august

  3. Øyvind Rype sier:

    Det er svært mye positivt med filmen og mye nevnes i frelsten. Noe av det jeg synes er forfriskende er fraværet av kropper som rives i filler, og ansikter som skytes i stykker av maskingevær [ahoy, Hacksaw Ridge]. Selv om jeg ikke kunne vært foruten volden i sistnevnte film eller f.eks. åpningssekvensen i Saving Private Ryan, så føles volden banalt nok, litt oppbrukt. Trenger man den særdeles grafiske volden, akkompagnert med shaky cam for å sitte igjen med uggen følelse om at krig er kjipt? Liker også at filmen er så gjennomført klinisk og kald i forhold til karaktertilknytning. Den lar oss aldri bli kjent med menneskene. Cillian Murphys karakter kunne ha fungert symbol for krigstraumatiserte soldater som man fulgte videre, men er derimot bare én av mange skjebner. De to guttene på den sivile båten kunne ha fått en forhistorie, men nei. Det er heller ingen gråtkvalte bekjennelser som “My missy is pregnant back in Derby, mate. I don’t wanna die ‘ere!” Vi får heller ingen, nesten forventet “timeout fra krigen” i den strandede båten, hvor britene, nederlenderen og franskmannen kunne ha funnet ut at de faktisk var ganske like. “By George, you Dutch are just like us! I must say!”. Nærmer seg Into the White her nå… En scene som kunne ha luktet europeisk samproduksjon og en slags kommentar til dagens skrantende eurosamarbeid. Oppsummert: det er rett og slett befriende å se en filmskaper som har tro på at kraften i filmen ligger i den overhengende historiske begivenheten, og at det i liten grad tys til trøtte klisjéer og empati for enkeltkarakterer. I så måte kan jeg i det minste gå god for “tea and blankets”. Litt julestemning i juli må britene få lov til å ha.

    • Vidar Olsen sier:

      Høres veldig bra ut det du sier at det er straight forward uten påklistret patos, så får man sjansen til å legge til de følelsene selv. Gleder meg og har sikret meg 70mm billett til Cinemateket!

  4. Robin sier:

    Deilig å se at garantisten for store og minneverdige kinoopplevelser leverer igjen. Tjener denne penger (noe den kommer til å gjøre) har han truffet kommersielt og kunsterisk med sine 10 første spillefilmer. Er jo nesten definisjonen på “gullrekka”.

    Er frekk nok til en liten personlig rangering:

    1. The Prestige *6/5
    2. Interstellar 5/5
    3. Dunkirk 5/5
    4. Inception 5/5
    5. Memento 5/5
    6. The Dark Knight 5/5
    7. The Dark Knight Rises 4.5/5
    8. Insomnia 4/5
    9. Batman Begins 4/5
    10. Following 3.5/5

  5. Nils sier:

    Så den på imax 70mm, kun for formatet. Formatet er fantastisk. Filmen derimot…kald og lite engasjerende. Brukbar film. Men Nolan er svært oppskrytt. Men liker at han er en forkjemper for film på film.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>