Cannes 2017

Filmfrelst #268: Cannes 2017 – Michael Hanekes Happy End

Cannes 2017: Michael Haneke, den strengeste professoren med den svarteste genseren og det hviteste skjegget og det hardeste spanskrøret, har laget så mange mesterverker at det ikke lar seg gjøre å justere ned forventningene i møte med en ny film.

Det er nå gått fem år siden Amour (2012) vant Gullpalmen i Cannes og grep et stort publikum. Med Happy End vender østerrikeren tilbake til den likbleke nihilismen fra den tidlige fasen av karrieren (Det syvende kontinentet, Bennys video), og med en elliptisk, fragmentarisk fortellerstil krever filmen mye av sitt publikum. Kommer prosjektet i havn? Handler det om noe som griper inn i samtiden, som angår oss?

Det blir nok opp til hver enkelt å vurdere. Montages-redaktørene Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen deler sine oppfatninger i denne podcasten.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Thomas sier:

    Artig det dere sier om at filmen ikke er en komedie og at ingen lo på visningen i Cannes.
    Så selv filmen på førpremieren på Gimle på søndag, og der satt latteren løst blant publikum ved flere anledninger.
    Spesielt Trintignant-karakteren ble nærmest en comic relief. Særnorsk humor?

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>