Fem filmer du må se under Dokfilm 2017

Dokfilm 2017: For 21. gang arrangeres Norges største og eldste festival for norsk dokumentarfilm i Volda. Vi har kikket nærmere på programmet og løftet frem potensielle godbiter.

Siden 1997 har Den Norske Dokumentarfilmfestivalen vært et møtested for filmskapere og publikum. Festivalen går av stabelen fra og med 26. til 30. april, og i tillegg til kinovisninger arrangeres foredrag, seminarer, aktiviteter og prisutdeling. I år lanseres dessuten det nye konseptet «DokFabrikken», som gir rom for å utforske teknologiske muligheter innen dokumentarfilm.

Programmet kan som vanlig skilte med et bredt spekter av norsk film, som samlet gir et godt inntrykk av hva slags dokumentarer som lages her hjemme, i tillegg til håndplukkete internasjonale filmer.

*

VR The Champions (Jannicke Mikkelsen, 2016)

VR The Champions er tittelen på Queen + Adam Lambert sin første live-konsert i Virtual Reality. Den unike VR-filmen gir seeren en konsertopplevelse utenom det vanlige – en opplevelse av total frihet. Den er filmet i flyvende 3D-360, og med hodetelefoner og VR-briller blir seeren med på en uforglemmelig reise svevende over publikum, ved siden av bandet på hovedscenen i Barcelona’s Palau St. Jordi. Filmet i 3D med ambosonisk lyd blir konserten så virtuell at det er vanskelig å forestille seg live-følelsen uten å ha prøvd.

VR The Champions viser hvordan bruk av nye virkemidler og ny teknologi utforsker framtida til dokumentarformatet. Filmens regissør, Jannicke Mikkelsen, besøker DokFabrikken for å fortelle om arbeidsprosessen, utstyret, levende stereografi og postproduksjon.

*

Farvel til asfalten (Ida Marie Pettersen, 2016)

Ida Marie Pettersen står bak Farvel til asfalten, den første av to åpningsfilmer som vises under festivalen. Her blir vi kjent med elevene på Frankmotunet, som kjemper en daglig kamp for et rusfritt liv. Farvel til asfalten er en inspirerende og optimistisk film, som med sine vakre miljøskildringer forteller en historie om vennskap, håp og drømmer, der naturen står sentral som arena for utvikling og mestring. Filmen er laget av studenter ved Høgskolen i Innlandet.

*

Bølger (Stefan Witts, 2017)

I Bølger, festivalens andre åpningsfilm, møter vi Sunniva som har gått bort fra drømmen om å være danser på fulltid og i stedet forsøker å bli den danseinstruktøren hun selv aldri hadde. Filmen er laget av produsent og regissør Stefan Witts har laget en poetisk dokumentar full av bevegelse. I et samfunn med et stadig mål om å være best, tar filmen sitt utgangspunkt i en ganske alminnelig bergenser med «moderate ambisjoner» – en som i stedet fokuserer på gleden ved å arbeide med noe man elsker.

*

Karenina & I (Tommaso Mottola, 2017)

For en stund tilbake ble den norske skuespilleren Gørild Mauseth utfordret av den vanskelige oppgaven det er å spille romanfiguren Anna Karenina på russisk. Hun legger derfor ut på en reise gjennom Russland for å lære språket og for å oppdage de egentlige årsakene til at Tolstoj skrev romanen ved samme navn fra 1878.

Karenina & I utforsker grensene mellom fiksjon og virkelighet, og er en vakker visuell reise gjennom en kunstnerisk prosess. Det er Mauseth selv som har produsert filmen og hennes italienske ektemann, Tommaso Mottola, som sitter i registolen.

*

Nowhere to Hide (Zaradasht Ahmed, 2016)

Filmen Nowhere to Hide følger sykepleier og familiefar Nori Sharif gjennom fem år i et av verdens mest farlige steder i det sentrale Irak, kjent som ”Dødens triangel”. Idet amerikanske styrker trekker seg ut av landet, vokser en forsiktig optimisme frem. Men når ISIS går inn i Jalawla i 2014 og overtar byen, må Nori og familien umiddelbart flykte, og han skrur selv på kameraet. Plutselig er det ikke lenger noen steder å gjemme seg.

Nowhere to Hide hadde verdenspremiere under IDFA i Amsterdam og vant den gjeve hovedprisen for beste kinodokumentar. Regissør Zaradasht Ahmed skildrer et nært og sterkt innblikk i hverdagslivet og kampen for å overleve i et krigsherjet område.

*