«Louder Than Bombs» ble kveldens store vinner med hele 4 tungtveiende priser.

Hvis prisene i seg selv er viktigst, vil Amanda 2016 huskes som en stødig årgang

Haugesund 2016: Til tross for den kontroversielle og ubegripelige avgjørelsen det var å utelate regiprisen fra TV2 sitt Amanda-show, vil 2016 trolig huskes som en stødig årgang.

Fjorårets seremoni klør ennå som en tykk skorpe, så det er ikke uten lettelse vi konstaterer at 2016-prisene totalt sett skaper fornyet tillit til Amandakomiteen.

En kunne ha fryktet at et ønske om å fordele prisene jevnt ville komme i veien for Joachim Triers på mange områder fullstendig overlegne Louder Than Bombs, men juryen belønnet auteurens Gullpalme-nominerte film med hele fire priser. Som forventet vant Trier sin tredje regipris – av tre mulige – i tillegg til utmerkelsen for beste manus, sammen med sin faste samarbeidspartner Eskil Vogt. Louder Than Bombs tok også med seg statuetter for klipp og foto. Sistnevnte var særlig gledelig, ettersom den svenske fotografen Jakob Ihre tidligere har blitt snytt for opptil flere Amanda-priser (Reprise, Oslo 31. august, Nokas).

Rune Denstad Langlos innvandrerkomedie Welcome to Norway overrasket med å krafse til seg de to mannlige skuespillerprisene. Selv om jeg unner Anders Baasmo Christiansen en ny Amanda – det er tretten år siden han ble belønnet for rollen som nevrotiske Stig Inge i Buddy – føltes ikke dette som riktig tidspunkt. Rolleprestasjonen hans i Welcome to Norway er god, men ikke på langt nær like bemerkelsesverdig som Devin Druids hyllede gjennombrudd i Louder Than Bombs.

Da var det morsommere at juryen valgte å gi birolleprisen til debutanten Olivier Mukata; den unge, karismatiske skuespilleren er virkelig det beste ved Denstad Langlos film, og forhåpentligvis vil anerkjennelsen motivere ham til å oppsøke kameralinsen i lang tid fremover. Liv Bernhoft Osa snappet statuetten for beste kvinnelige skuespiller foran nesa på Bente Børsum, for en tolkning som gjorde inntrykk på mange kritikere, men som vel strengt tatt er en birolle?

«Welcome to Norway» vant de to mannlige skuespillerprisene.
«Welcome to Norway» vant de to mannlige skuespillerprisene.

At Karl Júliusson (The Hurt Locker, Antichrist) ikke engang ble nominert for produksjonsdesignet i den første Doktor Proktor-filmen, skapte mye hodekløe hos undertegnede. I år snudde juryen på flisa, og gav ham en av kveldens aller mest fortjente priser.

Ytterst talentfulle Marius Myrmel trakk det lengste strået i kortfilmkategorien for Frysninger – en av årets beste norske filmer uansett sjanger og format. Filmen fikk hederlig omtale av Norsk filmkritikerlags jury i Grimstad, ledet av undertegnede. I begrunnelsen la vi vekt på at regissøren var uredd sitt vanskelige tema: «I et disiplinert og uttrykksfullt filmspråk, gis historien tyngden den fortjener, uten snarveier og spekulative grep. (…) Med et intimt kamerablikk, evner filmen å fange de sammensatte, såre følelsene i en overgrepssituasjon. »

Både Bølgen og Mannen fra Snåsa var de sterkeste kandidatene til å vinne Folkets Amanda, men til alles store overraskelse ble det Halkawt Mustafas El Clásico som gikk av med seieren. På den ene siden er det veldig morsomt at en liten film som El Clásico slår forhåndsfavorittene, men samtidig er det forstemmende at en film nesten ingen har sett ender opp med merkelappen “folkets favoritt”. Det hadde vært interessant å vite hvor mange som faktisk stemmer på publikumsprisen (til opplysning var det 10 534 som løste billett til El Clásico på kino; Bølgen ble på sin side sett av 832 706).

«El Clásico» vant Folkets Amanda.
«El Clásico» vant Folkets Amanda.

Margreth Olins Mannen fra Snåsa ble kveldens store taper, mens Bølgen til slutt oversvømmet lokalet med den gjeveste prisen av dem alle: Beste kinofilm. Roar Uthaugs svært vellykkede blockbuster mottok også heder for sine visuelle effekter og sitt lyddesign.

Selv om totalsummen av prisene peker mot Louder Than Bombs, er det fair at Bølgen gikk av med “seieren” til slutt, etter å ha vunnet relativt få priser tidligere på kvelden. Dette handler ikke minst om at mange opplever kinofilm-kategorien som en produsentpris, og det skal godt gjøres å overse Bølgens appell og suksess her hjemme. Og i motsetning til fjorårets vinner Børning, har den kunstneriske ambisjoner som sjangerfilm – hvilket har bragt Uthaug til Hollywood, der han arbeider med å forberede en påkostet reboot av Tomb Raider.

Til slutt var det rørende å se Anne Marit Jacobsens overveldede reaksjon idet hun ble ropt opp som vinneren av Amandakomiteens ærespris. Til min store overraskelse benyttet hun anledningen til å uttrykke frustrasjon over at Dag Johan Haugerud (Som du ser meg) ikke har fått støtte fra NFI til sin neste spillefilm – som hun selv er påtenkt en bærende rolle i. Eskil Vogt tok også bladet fra munnen under sin takketale, og representerte mange da han kritiserte Amandakomiteen/TV2 for å utelate regiprisen fra showet.

Som nevnt er det liten grunn til å sutre over Amanda-juryens avgjørelser i år. Når de edruelige prisene likevel overskygges av regipris-fiaskoen, skyldes dette at Amanda skal være en formidler – det eneste utstillingsvinduet til den norske filmbransjen. En så spektakulært klønete beslutning som å flytte regiprisen til den interne seremonien i Haugesund rådhus, gir inntrykk av ledelsen ikke har tilstrekkelig forståelse for hva både filmarbeidere og cineaster ønsker og forventer at Amandaprisen skal være.

*

Her er den komplette oversikten over årets Amanda-priser:

Folkets Amanda:
El Clásico
Halkawt Mustafa

Beste barnefilm
Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin
Eric Vogel, Rasmus Sivertsen og Rune Spaans

Beste dokumentarfilm
Dugma – the Button
Paul Refsdal

Beste foto
Louder Than Bombs
Jakob Ihre

Beste mannlige birolle
Welcome to Norway
Olivier Mukuta

Beste filmmanus
Louder Than Bombs
Eskil Vogt og Joachim Trier

Beste kvinnelige birolle
Hevn
Maria Bock

Beste mannlige skuespiller
Welcome to Norway
Anders Baasmo Christiansen

Beste kvinnelige skuespiller
Pyromanen
Liv Bernhoft Osa

Folkets Amanda
El Clásico
Halkawt Mustafa

Beste norske kinofilm
Bølgen
Martin Sundland, Are Heidenstrøm, Roar Uthaug

Amandakomiteens Ærespris
Anne Marit Jacobsen

Beste klipp
Louder Than Bombs
Olivier Bugge Coutté

Beste musikk
El Clàsico
Trond Bjerknæs

Beste lyddesign
Bølgen
Christian Schaanning

Beste scenografi/produksjonsdesign
Doktor Proktors tidsbadekar
Karl Júliusson

Beste visuelle effekter
Bølgen
Lars Erik Hansen

Beste utenlandske film
Historien om den sjenerte giganten (Island)
Dagur Kári

Beste kortfilm
Frysninger
Marius Myrmel

Beste regi
Louder Than Bombs
Joachim Trier

Amandakomiteens Gullklapper
Norsk Film Kostyme

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 9 kommentarer

  1. Jens Petter sier:

    el classico vinner publikum prisen… rigget å satt det der. tull som bare det! filmen er en grei film. da den prisen ble gitt bestemte jeg meg for at det er siste gang jeg ser amanda prisen. hån mot folket å norsk film.

    Beste regi
    Louder Than Bombs
    Joachim Trier
    Beste filmmanus
    Louder Than Bombs
    Eskil Vogt og Joachim Trier

    dette henger ikke på grep. det er mye fint i filmen. men flere av de sterkeste anmelderne i verden sier egentlig det jeg tenker. regien og manuset var ikke intressangt. Trier er god med skuespillere. men mangler historie fortellings evnen som skaper noe spennende. I denne filmen hadde den biten kunne hevet det mange ganger. Men filmen ble bare en grøt om intetsigelser. Litt som Poppe. Bare show off kunst uten grunn for å vise det som kunst. Litt som å spytte snus på et hvitt fat, så fortelle alle at dette er kunst, ikke et skittent fat. Reprise fungerte. Oslo 31 forstår jeg at noen kan synes er bra. Om mannen og historien treffer deg. Men dette var en bom. Det tror jeg kinotallene både i Norge og internationalt forteller. Hade Amanda

  2. Dag Sødtholt sier:

    Oppsummering av den engelskspråklige mottagelsen av Louder Than Bombs: 22 positive, 9 mixed, 0 negative.

    http://www.metacritic.com/movie/louder-than-bombs/critic-reviews

  3. Thomas Robsahm sier:

    Louder Than Bombs ble sett av 100 000 i Frankrike og har passert 300 000 kinobesøk totalt i verden. Nylig fikk den tredjeplass på The Esquires liste over årets filmer (hvor forøvrig også Bølgen var med).

  4. Vegar Vannebo sier:

    Jeg synes det er veldig fortjent at El Classico vant publikumsprisen foran Bølgen og Mannen fra Snåsa (sistnevnte har jeg ikke hatt lyst til å se engang).

    El Classico er en sjarmbombe, så det er synd ikke flere har sett den! Jeg så den på Film fra Sør i oktober i fjor til ganske full sal på Klingenberg 1 med regi og full besetning på scenen.

  5. Jens Petter sier:

    I første omgang er det Norge vi snakker om. Hvor mange så Louder på kino her?

    https://www.rottentomatoes.com/m/louder_than_bombs_2016 – Dette er ikke stor ståhei. Om du leser kritiken så ser du veldig mange mener filmen sliter med forteller stilen sin. Det at man faller ut.
    Jeg setter ikke kritikken til filmen LTB, men jeg stiller spørsmål til at den vinner de prisene når det er nettopp her filmens svakhet ligger. Ikke i regi, eller manus, men overgangen fra manus til regi. Det er slik jeg tolket problemet rundt anmeldelsene. Det er slik jeg så problemet selv under visningen jeg var på.

    Største spørsmålet er hvorfor Classico vant publikum prisen. Om folk liker den eller ikke er uvesentlig. 10 000 har sett filmen. Nesten 1 000 000 har sett bølgen. Om ikke flere… Det blir det samme som jeg sier at jeg likte ikke Classico, og flere av mine venner likte den heller ikke. Slikt er uvesentlig. Men at Amanda er rigget er det ingen tvil om. Er det seriøst ingen andre som stiller samme spørsmål ang folkets amanda?

  6. Dag Sødtholt sier:

    Det var du som trakk inn internasjonal mottagelse: “men flere av de sterkeste anmelderne i verden sier egentlig det jeg tenker”. Uansett hvordan du snur og vender på det, er 72% på skalaen til Rottentomatoes bra. (Alt over 60% er “fresh”.) Det er de færreste filmer som er perfekte, derfor vil de fleste anmeldere ha noe å innvende. Det betyr ikke at helhetsvurderingen av filmen ikke er bra.

  7. Thomas Robsahm sier:

    Louder Than Bombs hadde 23 000 besøk i Norge. Skuffende, men det er velkjent for alle at denne typen filmer sliter spesielt mye for tiden. For få år siden ville den høyst sannsynlig klart det dobbelte. Og uansett sier ikke kinobesøket nødvendigvis noe om kvaliteten på en film. Men det er så klart lov å ikke like den.

  8. Jens Petter sier:

    Jeg angrer litt for at jeg snakket om motagelsen i utlandet. Det jeg prøvde å si er ang prisene den fikk. Om filmen sliter på dette området så mener jeg det er svært merkelig at den vinner priser på disse områdene. Forklarte dette 2 ganger tidligere.

    Stiller enda spørsmål rundt Classico. Hvorfor Hvorfor Hvorfor? Er det noen fra Amanda juryen her inne? Kan noen stå fram å gi tallene fra stemmingen? Hvorfor er ikke dette åpent for folket. Jeg husker tilbake for bare 4-5 år siden da jeg stemte på Trolljegeren så var tallene på Dagbladet oppe i nesten 200 000 stemmer. Om det er oppe i 400 000 stemmer hvordan kan en film som Classico vinne prisen når ikke 1/10 del av så mange mennesker har sett den?

  9. Dag Sødtholt sier:

    Bortsett fra at en del dialogscener er skuffende statisk og ideløst iscenesatt (gjennom over-the-shoulder-bilder fram og tilbake mellom rollefigurene, med fravær av en lang rekke virkemidler som jeg personlig setter pris på i film) er det vanskelig å klage på regien og spesielt manus i Louder Than Bombs. Manuset er meget smart (jeg har skrevet i detalj om filmens struktur her: http://montagesmagazine.com/2016/01/louder-than-bombs-joachim-triers-play-on-perspective/ ) og filmen vokser kraftig på gjensyn, slik som komplekse arbeider ofte gjør. Svært mange kyndige og erfarne filmkjennere har berømmet filmen og det er nok grunn til å ta dette innover seg.

    Jeg vil tro at det kan ha vært en bevisst kampanje fra tilhengere av El Clásico eller noen som har vært involvert i filmen til å få folk som har likt filmen til å stemme på den. (På linje med kampanjer/aksjoner under valg der politiske partier forsikrer seg om at folk som sympatiserer med partiet faktisk stemmer på det, istedetfor å bli sittende hjemme – “Get out the vote”-kampanjer.) For resultatet er unektelig underlig, med tanke på publikumstallene til Bølgen. Dette er jo ikke ulovlig. Det er langt derfra til å påstå at noen i kulissene skulle ha jukset med tallene. Men det hadde jo vært artig å høre mer om dette.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>