Anomalisa

Filmfrelst

Filmfrelst #208: Anomalisa

Cinematekene er et samarbeid om felles digitale visninger på cinematekene i Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Montages setter gjennom ukentlige artikler fokus på filmene i utvalget. Animasjonsfilmen Anomalisa er Månedens film på Cinemateket i Oslo og Cinemateket i Bergen i februar, og vises på de digitale cinematekene i Stavanger, Tromsø, Lillehammer, Kristiansand, Tromsø og Trondheim torsdag 4. februar. (I Tronheim vises filmen hele fire ganger.) Visningstider og info finnes her eller hos ditt cinematek.

*

I denne episoden av Filmfrelst, fra Tromsø Internasjonale Filmfestival, snakker vi om Anomalisa, den nye filmen fra Montages-favoritt Charlie Kaufman (Synecdoche, New York).

Fra og med gjennombruddet med manuset til Being John Malkovich (1999) har Charlie Kaufmans tilsynelatende grenseløse kreativitet og idérikdom skapt en samling svært originale filmverk. Både Adaptation. og Eternal Sunshine of a Spotless Mind (begge skrevet av Kaufman) nyter nå posisjoner som klassikere fra 2000-tallet, og hans egen regidebut Synecdoche, New York (2009) står ikke tilbake for hans tidligere arbeider som manusforfatter.

Med Anomalisa har Kaufman (i nært samarbeid med co-regissør Duke Johnson) laget sin første animerte spillefilm, som ble vist under Tromsø internasjonale filmfestival, der den også tok hjem Kritikerprisen. Denne uken er den aktuell hos landets cinemateker.

I denne episoden av Filmfrelst diskuterer vår opplevelse av Kaufmans nye film, vårt forhold til hans oeuvre og animasjonsfilm som kunstuttrykk, med mer. Panelet består av Lars Ole Kristiansen, Karsten Meinich, Thor Joachim Haga og Mads Outzen.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Sverre Aune sier:

    Fin samtale. Så nettopp “Anomalisa” på kino. Trenger å se den igjen før jeg kan si noe fornuftig om den, men tenkte det er verdt å nevne at den kom til som et resultat av en kickstarter-kampanje:
    https://www.kickstarter.com/projects/anomalisa/charlie-kaufmans-anomalisa

    Tror dette kan forklare den ur-Kaufmanske følelsen dere nevner. Det at Kaufman ikke hadde andre regissører og produsenter å svare til, sammenlignet med tidligere prosjekt. Dette ga han muligens friere tøyler enn noensinne før. Tenkte på det under scener som dusj-scenen. En scene jeg føler ville blitt kuttet om noen andre sto over han. Den er jo en ubrukelig scene, ifølge manus-guruer som Robert McKee, en person og ideologi Kaufman kritiserte temmeig heftig i “adaptation.”

    Husker Michel Godry snakket om Charlie Kaufman ved et panel under Berlinalen for noen år siden, og sa at han konstant måtte lede Kaufman bort fra tanker og ideer som tok manuset i en mørkere retning, men samtidig være veldig forsiktig med hva han sa, siden Kufman var livredd for at andre skulle påvirke historien hans. “Anomalisa” føltes for meg som en film Kaufman hadde 100% kontroll over. Kanskje den eneste.

    Likte den utrolig godt. Er enig med dere i at den virkelig brukte animasjonsmediet på en spennende og særegen måte. Vil la den synke litt inn nå, også gleder jeg meg til å se den igjen senere.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>