Yasujiro Ozu og «Tokyo Story»

Filmfrelst

Filmfrelst #197: Yasujirō Ozu og Tokyo Story

Cinematekene er et samarbeid om felles digitale visninger på cinematekene i Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Montages setter gjennom ukentlige artikler fokus på filmene i utvalget. Yasujiro Ozus Tokyo Story vises fra og med torsdag 12. november, til og med lørdag 12. desember i Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Visningstider og info finnes her eller hos ditt cinematek.

*

I anledning Cinematekenes visning av Tokyo Story, vier vi en episode av Filmfrelst til den japanske auteuren Yasujirō Ozu.

Ozu regnes som en av de “tre store” mesterne i japansk filmhistorie, ved siden av Akira Kurosawa og Kenji Mizoguchi, men var lenge en godt bevart hemmelighet. I hjemlandet høstet han mer anerkjennelse enn noen av sine samtidige kolleger, men i Vesten fikk han først oppmerksomhet mange år etter sin død (1963).

I denne samtalen byr vi på en liten introduksjon til Ozu og hans særtrekk som filmskaper, og sneier innom titler som Late Spring, Early Summer, Tokyo Story, Good Morning, Floating Weeds og An Autumn Afternoon.

Deltagere i denne episoden er Sveinung Wålengen, Lars Ole Kristiansen og Karsten Meinich.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 2 kommentarer

  1. August Sørlie Mathisen sier:

    Nå har ikke jeg sett noen av Ozus andre filmer, men jeg syntes faktisk Tokyo Story hadde en del morsomme scener. Jeg så cinemateksvisningen i Trondheim, og det var flere tilfeller av latter fra salen. Særlig scenen der faren og vennen hans kommer fulle hjem til datteren fikk god respons!

  2. Kevin sier:

    Enig, mye humor hos Ozu. Men mer i de senere filmene vil jeg si. Good Morning for eksempel, den er bare herlig, nesten helt uten melankolien som de fleste av filmene hans er sterkt preget av.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>