- Montages - http://montages.no -

Montages.no

Fem uforglemmelige Marlon Brando-øyeblikk – fra On the Waterfront til Apocalypse Now

Av Ida Madsen Hestman , 8. september 2014 i Artikler,Topplister

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i anledning Cinematekene [1]s visning av Elia Kazans On the Waterfront, høsten 2014. Nå vises filmen på nytt, som en del av Cinemateket i Oslo sin serie med Brando-klassikere [2]. On the Waterfront vises også på Cinemateket i Bergen [3].

*

Eliza Kazans On the Waterfront [4] (1954) ga filmikonet Marlon Brando [5] hans første Oscar. Siden den gang ble det mange høydepunkter i karrieren til den mumlende mannen fra Omaha, Nebraska, som revolusjonerte skuespillerkunsten med sin dedikasjon til method acting. I anledning Cinematekenes Marlon Brando-fokus, har vi hentet frem fem av hans uforglemmelige filmøyeblikk.

Marlon Brando avskydde falskheten i skuespillerstilen fra Hollywood, og mente filmindustrien var mer fiksert på profitt enn kunst: «An actor is at most a poet and at least an entertainer». Han var kunstneren som gikk imot “stjernesystemet”, men som likevel ble stjerne (og en av verdens best betalte skuespillere), mye takket være hans uforlignelige karisma.

Brando tok på seg mangfoldige roller. Han var rebellen, han var motorsykkelgjeng-lederen (hvem gjenkjenner ikke bildet av Brando i The Wild One [6]?), han var Gudfaren [7], han var Mark Anthony i Julius Cæsar [8] – og han var sexsymbol. Men det var hans mange bemerkelsesverdige og autentiske prestasjoner i Elia Kazans filmer som la grunnlaget for hans innflytelse, og som bidro til å etablerte en ny standard som andre skuespillere – men også Brando selv – skulle få vansker med å opprettholde.

Her er våre fem utvalgte scener, som representerer noen av Brandos beste øyeblikk på lerretet:

*

A Streetcar Named Desire (1951, Kazan)

Marlon Brando introduserte verden for sin method acting i rollen som Stanley Kowalski i teateroppsetningen A Streetcar Named Desire i 1947, en prestasjon som gjorde ham til Broadway-stjerne over natta. Brandos talent overbeviste Hollywood-produsenter om at hans “farlige” seksuelle appell kanskje kunne transformeres til filmlerretet. Men Brando hadde en råere stil enn den gjengse Hollywood-skuespiller, og nektet å komme til Hollywood om det ikke var på hans premisser. Brandos røffe persona var annerledes fra de fleste menn i bransjen. Men film ble det, med Brando som et friskt pust, til varm mottakelse fra kritikerne. Så varmt ble filmatiseringen A Streetcar Named Desire [9] mottatt at Brando ikke bare fikk sin første Oscar-nominasjon, men også status som Hollywoods nye store sexsymbol.

Viva Zapata! (1952, Kazan)

Året etter A Streetcar Named Desire ble Brando igjen Oscar-nominert, for rollen som den meksikanske folkeheten Emilio Zapata i Viva Zapata!, en analfabet bonde som vant kampen mot regjeringen under den mexicanske revolusjonen. Tro mot sin utstuderte bruk av method acting, dro Brando til byen der Zapata vokste opp før innspillingen, for å studere folks talemønster og atferd. Men han ble også tatt på senga av sin egen tilnærming. I sin egen selvbiografi skrev Brando at han syntes Anthony Quinn [10], som spilte hans bror i filmen, var ekstremt kald mot ham under innspillingen. Det tok flere år før Brando fikk vite at Elia Kazan på forhånd hadde løyet til Quinn om at Brando var misfornøyd med Quinns skuespillerprestasjoner på Broadway – nettopp for å få den ønskelige effekten mellom de to rollefigurene i filmen. Trikset fungerte: Quinn ble belønnet med en Oscar-statuett for beste birolle, mens Brando mottok prisen for beste skuespiller i Cannes, og fra britiske BAFTA. I scenen vi har valgt ut, kommer Brando og Quinn til en kirke mens de er på flukt fra myndighetene:

On the Waterfront (1954, Kazan)

Dette var Brandos tredje samarbeid med Elia Kazan. Kazan lot Brando improvisere mye i flere av scenene, og uttrykte sine store begeistring for skuespillerens instinktive forståelse: «If there is a better performance by a man in the history of film in America, I don’t know what it is.» Til tross for at Brando her fikk sin første Oscar [11], og filmkritikeren Roger Ebert mente Brando og Kazan hadde endret skuespillerkunsten i amerikansk film for alltid, har Brando i ettertid fortalt at han ble så deprimert over sin dårlige opptreden i filmen, at han forlot visningsrommet da han så den første gang. Resten av oss, anser det som filmhistorie: «I coulda had class. I coulda been a contender. I coulda been somebody, instead of a bum, which is what I am, let’s face it. It was you, Charley.»

The Godfather (1972, Coppola)

Nesten tyve år etter On the Waterfront var det rollen som Don Vito Corleone i Francis Ford Coppolas mesterverk The Godfather som skulle revitalisere Brandos karriere, som hadde begynt å dabbe av på 60-tallet. Brando, som elsket å transformere seg, tok oppgaven på strak arm. Han farget håret sort, fikk på sminke, stappet to bomullsdotter i kjeften, og ble til den ikoniske mafiabossen med det karikerte underbittet og hese stemmen.

Apocalypse Now (1979, Coppola)

I rollen som den groteske Oberst Walter E. Kurtz, i en av historiens store krigsfilmklassikere, var Brando mer tung å ha med å gjøre, bokstavelig talt. Ikke bare dukket han opp på settet smellfeit – når han skulle være “fit” jungelmann – til Coppolas store overraskelse; han innrømmet også at han ikke hadde lest boka filmen var basert på (Joseph Conrads Heart of Darkness), som han også hadde lovet. Coppola og Brando brukte flere dager på å gå gjennom historien, og utforske rollefiguren Kurtz, mens tiden gikk på det allerede marerittaktige settet. Martin Sheen har fortalt at Brando demonstrativt laget papirhatt av manuset sitt mens de satt og gikk gjennom en av scenene. Men til tross for mye rot underveis, ble det da også alvor av denne rolletolkningen til slutt. «It was probably the closest I’ve ever come to getting lost in a part,» har Brando sagt om gestaltningen av Kurtz.


Artikkel skrevet ut fra Montages: http://montages.no

Lenke til artikkel: http://montages.no/2014/09/fem-uforglemmelige-marlon-brando-oyeblikk-fra-on-the-waterfront-til-apocalypse-now/

Lenker i denne artikkelen:

[1] Cinematekene: http://www.cinemateket.no/program/cinematekene

[2] Brando-klassikere: http://www.cinemateket.no/aktuelt/marlon-brando-film-og-visningsoversikt

[3] Cinemateket i Bergen: http://cinemateket-usf.no/kalender-side

[4] On the Waterfront: http://www.imdb.com/title/tt0047296/combined

[5] Marlon Brando: http://montages.no/filmfolk/marlon-brando

[6] The Wild One: http://montages.no/film/the-wild-one/

[7] Gudfaren: http://www.imdb.com/title/tt0068646/combined

[8] Julius Cæsar: http://www.imdb.com/title/tt0045943/combined

[9] A Streetcar Named Desire: http://montages.no/film/en-sporvogn-til-begjaer/

[10] Anthony Quinn: http://montages.no/filmfolk/anthony-quinn

[11] fikk sin første Oscar: https://www.youtube.com/watch?v=I_VJtDZBttY

Copyright © 2009 Montages.no. All rights reserved.