Flashback

Notorious (1946)

Alfred Hitchcock’s Notorious is the most elegant expression of the master’s visual style, just as Vertigo is the fullest expression of his obsessions. It contains some of the most effective camera shots in his – or anyone’s – work, and they all lead to the great final passages in which two men find out how very wrong they both were.

This is the film, with Casablanca, that assures Ingrid Bergman’s immortality. She plays a woman whose notorious reputation encourages U.S. agents to recruit her to spy on Nazis in postwar Rio. And that reputation nearly gets her killed, when the man she loves mistrusts her. His misunderstanding is at the center of a plot in which all of the pieces come together with perfect precision, so that two people walk down a staircase to their freedom, and a third person climbs steps to his doom.

Roger Ebert

*

Notorious

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 2 kommentarer

  1. Even G. Benestad sier:

    La det bare være klinkende klart at jeg elsker Alfred Hitchcock og jeg har sett de fleste filmene hans mer enn ti ganger. Hvis du ønsker å forstå hvordan bilder fungerer sammen og hvordan man med smarte grep kan skape både spenning og atmosfære er Hitchcock mannen. Ingen filmskaper er mer skoleriktig enn han. Allikevel er hans form helt unik. Selv den dag i dag. Brian De Palma har prøvd å videreføre arven med mer eller mindre vellykkethet fra tid til annen, men bortsett fra oppgradert nakenhet og vold har han ikke tilført innmari mye nytt til formen. Underlig nok er Notorious en av filmene jeg bryr meg minst om. Første gang jeg så den fikk jeg sammen følelse som med Rebecca. At den faktisk er litt kjedelig. Filmen han laget før Notorious derimot er blant mine favoritter, Spellbound. Faktisk fikk jeg mer utbytte av Torn Curtain enn Notorious. Dette kan jeg selvsagt ikke helt sette fingeren på. Min absolutte Hitchcock favoritt er Frenzy. Jeg så den om igjen ganske nylig og føler faktisk at den på flere måter danker ut selveste Psycho. Frenzy kunne vært laget av en ung regissør i startgropen av en ekstremt solid karriere. Det sier litt. Dessverre klarte ikke Hitchcock å komme seg videre og hans siste film Family Plot blir mer en god ide enn en solid film. Hadde han stoppet etter Frenzy ville de fleste fans diskutert opp og ned hva mesteren kunne gjort videre før sin død… Forøvrig er jeg skuffet over de to filmene som har kommet om Hitchcock de siste årene. Den ene fremstiller han som en kåt gris og den andre hevder at han kone var den egentlig mesteren. Akk…

  2. Ole Jon Tveito sier:

    Er også enorm Hitchcock-fan, og det er så mange store filmer å velge blant, at det er vanskelig.
    Mine favoritter er nok Rear window, Strangers on a train, Rope, Psycho og Stagefright. Men selv ikke disse er 100% perfekte.
    Men Hitch’s sine filmer er store fordi de inneholder så mye stil, nyvinninger og teknikk, at det overskygger fullstendig det som ikke holder.
    Tenk på scener som brenner seg fast i netthinna. Hitch var jo mester i det. Da tenker jeg ikke bare dusjscenen i Psycho, paranoiaen og flyforfølgelsen i North by Northwest, kameraføringene i Rope, eller spiralscenen i Vertigo.
    Family Plot har jo den bremseløse bil-scenen, i tillegg til smartnessen i Karen Blacks forkledning etc.
    The Birds har sine helt særegne effekter etc.
    Jeg storkoser meg sågar med The Trouble with Harry, som er undervurdert.
    Rebecca, Sabotage, The man who knew too much, Frenzy… for ebn katalog…

    Hitch var en mester, og det er så mye å hente selv de mindre bejublede og kjente filmene.
    Gang på gang gjorde han mesterlige grep. Vi er tross alt heldige med at han hadde en stor produksjon bak seg da han gikk bort.
    For fans er det forresten et tips å søke opp Alfred Hitchcock Master på facebook, for den som vil vite mer. Den er tilknyttet en blogg med mye interessant trivia om tidenes største regissør.
    https://www.facebook.com/HitchcockMaster

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>