TIFF 2014

Filmfrelst #135: Vi oppsummerer TIFF 2014

Montages er offisiell mediepartner for Tromsø internasjonale filmfestival, og dekker årets utgave av festivalen med artikler, podkaster og videoreportasjer.

*

TIFF 2014: TIFF er over for denne gang og vi kan se tilbake på en intens, innholdsrik uke, med mange flotte opplevelser og spennende film fra alle verdenshjørner. Dekningen vår nærmer seg også slutten, og i denne oppsummerende podkasten prater vi om våre favoritter fra festivalprogrammet. Vi snakker om Pretty Butterflies, Nebraska, The Wind Rises, Your Beauty is Worth NothingNight Moves, Our Vinyl Weighs a Ton: This Is Stones Throw Records, Stemple Pass og 12 Years a Slave.

Rundt bordet sitter Thor Joachim Haga, Atli Bjarnason, Magnus Høiby-Nikolaisen, Sveinung Wålengen og Lars Ole Kristiansen.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 2 kommentarer

  1. Dumt at det ble en såpass kort podkast, ettersom det er mange filmer her jeg gjerne skulle hørt litt mer diskusjon rundt, og kanskje noen filmer som ble glemt i farten? Forstår dog at tiden ikke strekker til hver gang.

    Synes det er interessant at Lars Ole drar frem Pretty Butterflies som sin favoritt. Jeg likte den også til en vis grad, og er helt enig i at hovedpersonen – og måten hun henvender seg til kamera på – er veldig sjarmerende. Likefult synes jeg at filmen mistet seg selv, og denne sjarmen i sin siste akt. Det ble for mange sidehistorier, og det føltes som om hun ikke helt klarte å henvende seg til oss på en fin måte lenger. Spesielt de siste scenene utenfor høyblokkene hvor hun ene kvinnen ble introdusert. Sier ikke for mye i fare for å avsløre noe, men de som har sett den forstår vel helst hvem det siktes til. Kanskje det handler om hvor mye film det ble per dag, men med Pretty Butterflies og Night Moves synes jeg de hadde tjent stort på å kuttes ned. Spesielt Night Moves.

    12 Years a Slave-diskusjonen har vi jo allerede tatt litt i Oscar-saken deres, men synes “missed opportunity” beskrev min oppfattning godt. Det er lett å spore McQueen i starten, spesielt de første scenene med Northup i fangenskap, men at den da falt litt over i det Steven Spielbergske senere i filmen. Fantastisk bra, men meget konvensjonelt. Det blir nok den første McQueen-filmen jeg ikke ser på nytt og på nytt, men fortsatt en film som fortjener å bli sett.

    Til slutt vil jeg kaste inn min begeistring for The Wind Rises, Exhibition – som jeg gjerne skulle hørt en diskusjon rundt – og ikke minst, Det er meg du vil ha, some endte opp som min absolutte favoritt fra festivalen.

    • Festivalpodkastene våre er ofte litt kortere enn ellers, så dette er ikke en grundig gjennomgang av alle filmene, men et slags oppsummerende tilbakeblikk på våre favoritter under TIFF.

      Hva gjelder «Pretty Butterflies» er mye av årsaken til at den ble en favoritt hos meg at den var en positiv overraskelse, helt ut av intet. På sitt vis var den akkurat like intenst italiensk i hele sitt vesen som «La Grande Bellezza», bare nærmere oppvaskkummen og bolognesegrytene. Fremragende spilt, herlig tone gjennom hele filmen, flere utmerkede dialogscener i lange steadicam-tagninger. Men ja, den mistet også meg litt mot slutten, selv om jeg likte at filmen ble mindre og mindre uskyldig etterhvert. Som et blikk på det moralske forfallet i italiensk kultur, er filmen ganske skarp til å være en «coming of age»-fortelling, selv om jeg ikke opplever at den har store ambisjoner på dette området – det blir mest et bakteppe.

      «The Wind Rises» er et mesterverk og den absolutt beste filmen av de vi snakket om, men den så jeg under Film fra Sør, så følte ikke for å trekke den frem som min favoritt her. Jeg endte imidlertid med å avslutte festivalen med et gjensyn, men det var noen timer etter podkast-opptaket. :)

      Omtale av «Exhibition» publiseres på Montages i morgen.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>