Årets beste filmer – topp 20, 2013

2013 er omme, og det er tid for å samle trådene her på Montages. Tradisjon tro presenterer staben sine respektive 20 favorittfilmer fra året som gikk. I menyen over finner dere oversikten over de individuelle rangeringene.

Vi håper at listene også denne gang inviterer til debatt i kommentarfeltet – bidra gjerne med din egen liste over høydepunkter fra fjoråret. Skulle det være ønskelig å fordype seg i tidligere årslister: klikk dere inn på våre oppsummeringer fra 2009, 2010, 2011 og 2012.

2012 var et uvanlig solid filmår som bød på et bredt spekter av gode filmer, både fra relativt ferske og mer etablerte regissørnavn. Det internasjonale kritikerkorpset var stort sett enige om hvilke filmer som leverte, hvilket også ble gjenspeilet i årslistene her hos oss. 2013 har vært et litt annerledes filmår, der kvalitetsstempelet ikke alltid har vært like selvsagt. Dette har samtidig gjort året friskt og spennende, der et tilbakeskuende overblikk i tillegg viser at det også i år kom mange virkelig gode filmer.

Noen av titlene som har fått mye oppmerksomhet har splittet både publikum og kritikere – slik som Spring Breakers og The Bling Ring – mens flere store filmskapere returnerte med verk som kunne være vanskelige å forholde seg til. Montages-favoritten Brian De Palma overrumplet oss med Passion, mens Paul Thomas Anderson krevde mer enn vanlig fra publikum med The Master. For noen av oss ble To the Wonder en ufrivillig selvparodi fra Terrence Malick, mens andre mente at den hører hjemme blant hans aller beste. Hollywood-regissørene Quentin Tarantino og Alfonso Cuarón høstet jevnere heder og ære, med Django Unchained og Gravity – to innbringende kritikerfavoritter. Gullpalme-vinneren Blå er den varmeste fargen og Frances Ha innfridde i den smalere enden av kinofilmskalaen, mens Paolo Sorrentino styrket tilhengerskaren sin med Den store skjønnheten på tampen av kinoåret.

2013 er altså nok et filmår som preges av stor variasjon, med flere verker som både har vært utfordrende og inviterende på samme tid. Reglene for hva som kvalifiserer som en «2013-film» har vært følgende: Filmene må ha hatt lansering på kino- eller hjemmekinomarkedet inneværende år, ha vært vist på festival i inn- eller utland samme periode eller ha vært å få tak i på lovlig vis via andre kanaler. Unntaket er om en film vi har sett i 2013 er kjøpt inn til kinolansering i Norge i 2014 – da forskyves tittelen til neste års kåring. Dette gjelder ikke bare filmer som får ordinær kinodistribusjon, men også filmer som skal distribueres på cinematekene. Noen av topplistefilmene i fjor ble først bekreftet for norsk distribusjon etter at 2012-listene ble publisert, hvilket betyr at enkelte titler fra denne kåringen også dukker opp i år. Eksempler på dette er Laurence Anyways, Beyond the Hills og Margaret, som noen i staben så på festivaler eller i andre sammenhenger i 2012, før de ble plukket opp for norsk lansering i 2013.

Som et supplement til de individuelle listene har vi i år som i fjor laget en «samleliste», der Montages under ett erklærer sine favoritter fra året som gikk. Vi har regnet sammen summen av filmenes plassering på de individuelle listene – ispedd noen ørsmå redaksjonelle føringer – for å gi en samlet oversikt som indikerer en slags konsensus innad. Men den må ikke tas som mer offisiell enn at den representerer en tydelig trend. Feilmarginen er dessuten betydelig – noen filmer er høyt representert på bare noen få lister, men uteblir fra de andre. Ikke nødvendigvis fordi filmene er valgt bort, men fordi det kan være få som har fått anledning til å se disse. Andre filmer kommer kanskje litt høyere på samlelisten fordi de faktisk er sett av de fleste i staben, og dermed har lettere for å få poeng – selv om de ikke fikk noen førsteplasser. Forbeholdene tatt i betraktning gir den oppsummerende samlelisten likevel et godt bilde på hva filmåret 2013 kunne by på, og alle filmene nedenfor anbefales varmt av oss i redaksjonen:

1. Blå er den varmeste fargen av Abdellatif Kechiche
2. Spring Breakers av Harmony Korine
3. Den store skjønnheten av Paolo Sorrentino
4. Gravity av Alfonso Cuarón
5. The Master av Paul Thomas Anderson
6. Frances Ha av Noah Baumbach
7.  Stoker av Park Chan-wook
8. The Act of Killing av Joshua Oppenheimer
9. Passion av Brian De Palma
10. Holy Motors av Leos Carax

Til slutt vil vi benytte anledningen til å takke våre trofaste lesere gjennom året som er forbi. Godt nytt filmår og takk for det gamle!

PS: Om få dager vil vi som vanlig publisere en episode av Filmfrelst, der vi diskuterer listene og årets beste filmer. Dessuten vil et par individuelle lister publiseres på et senere tidspunkt. Dette vil annonseres i kommentarfeltet.