Filmfrelst #123

Filmfrelst

Filmfrelst #123: To the Wonder og Stoker

De to regissørene Terrence Malick (The New World) og Park Chan-wook (Oldboy) befinner seg uttrykksmessig i to vidt forskjellige ender av filmskalaen, men auteurene har med sin utpregete egenart også veldig mye til felles.

Malicks To the Wonder og Parks Stoker er begge kinoaktuelle i Norge i disse dager, og i denne episoden av Filmfrelst diskuterer vi begge filmene inngående – med størst vekt på To the Wonder. Malicks film splitter nemlig vårt podkastpanel på midten, og samtalen tvinner seg uunngåelig rundt spørsmålet om To the Wonder er Malicks første selvparodierende makkverk eller et av hans mest subtilt gjennomførte mesterverk. Eller kanskje noe i mellom?

Den høyst interessante Stoker er det også mye å si om, men kanskje lettere å være enige om. Panelet består av Karsten, Sveinung og Lars Ole fra Montages-redaksjonen. Vær på vakt for spoilere – denne episoden egner seg best for de som har sett filmene. God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 2 kommentarer

  1. Kalle Løchen sier:

    Ikke lett å snakke om konsekvenser av kjærlighet. Om ensomheten i menneskets indre, enten man er alene (presten) eller sammen (de elskende). Det er ikke handlingen som driver “To the Wonder”, det er den eksistensielle tilstanden. Glimrende film!

  2. Park Chan-wok.. for en herlig regissør. Han gjør virkelig som han vil. Noe han befester ved å kjøre rulleteksten “feil” vei på “Stoker”. Filmen var særdeles god, og et friskt pust fra amerikansk mainstream-film, om man da kan tillate seg å kalle den mainstream.

    “To the Wonder” har jeg ikke sett ennå, men det må jeg selvfølgelig få gjort noe med snart! Malicks tidligere filmer har vært en fornøyelse.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>