Casino

Flashback

Casino

Like The Godfather, it makes us feel like eavesdroppers in a secret place. The movie opens with a car bombing, and the figure of Sam “Ace” Rothstein floating through the air. The movie explains how such a thing came to happen to him. The first hour plays like a documentary; there’s a narration, by Rothstein (Robert De Niro) and others, explaining how the mob skimmed millions out of the casinos.

It’s an interesting process. Assuming you could steal 25 percent of the slot-machine take – what would you do with tons of coins? How would you convert them into bills that could be stuffed into the weekly suitcase for delivery to the mob in Kansas City? Casino knows. It also knows how to skim from the other games, and from food service and the gift shops. And it knows about how casinos don’t like to be stolen from.

Roger Ebert

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 2 kommentarer

  1. Karsten Ekren sier:

    Jøss. Her var det jo trekk som var forbløffende likt Mad Mens tittelsekvens.

    Jeg digga filmen, men har kun sett den den ene gangen i Colosseums storsal. Husker den fikk mye anmeldertyn, men selv var jeg svak for undergangsstemningen og den Raging Bull-aktige kjærlighetsfortellingen mellom De Niro og Stone.

    Andre mer dedikerte fans som kan si noe om den har holdt seg?

  2. Dag Sødtholt sier:

    Jeg så den nok opprinnelig på samme tid som deg, og syntes den var passe bra. (Den var overraskende pratsom.) Når jeg imidlertid så den om igjen for et par år siden på en cinematek-visning i stor sal, framsto den som noe nær et mesterverk. Detaljnivået og ambisjonen i å fortelle den bredt anlagte historien var blant det som imponerte. Fascinerende også hvordan Joe Pescis voldelige natur til slutt førte til at han falt for eget grep. Ingen fan av filmen akkurat, men den har nok kommet ufortjent i skyggen av Scorseses andre mer kjente filmer.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>