LIFE OF PINewcomer Suraj Sharma takes the title role in director Ang Lee?s LIFE OF PI.TM and © 2011 Twentieth Century Fox Film Corporation.  All rights reserved.  Not for sale or duplication.

IFMCA kårer den beste filmmusikken i 2012

IFMCA – The International Film Music Critics Association – kåret nettopp de beste filmmusikk-prestasjonene i 2012. De gjeveste prisene gikk til Mychael Dannas Life of Pi og Danny Elfman.

IFMCA har vært filmmusikkbransjens fremste kritikkorgan de siste 10 årene. Hvert år deles det ut priser for ulike aspekter av den undervurderte kunstformen. Vi (og jeg sier vi fordi undertegnede selv er medlem) består av rundt 60 medlemmer i ulike tonegivende bransjeforum fra blant annet Belgia, Canada, Kypros, Frankrike, Tyskland, Hellas, Irland, Italia, Nederland, Norge, Polen, Spania, Sverige, Sveits, Storbritannia og USA. Valget foregår i en omfattende, trinnvis nominasjonsprosess basert på hundrevis av titler fra året som er gått.

Nedenfor følger en liste over alle nominasjonene, med vinneren i fet skrift, etterfulgt av egne kommentarer fortløpende. Noen av valgene stiller jeg meg personlig bak, andre har jeg naturligvis måttet ofre på demokratiets alter. Hvis du vil høre noen av sporene, anbefaler jeg å lytte til IFMCAs webcast som er lenket helt til slutt i artikkelen.

FILM SCORE OF THE YEAR

  • CLOUD ATLAS, music by Tom Tykwer, Johnny Klimek and Reinhold Heil
  • THE HOBBIT: AN UNEXPECTED JOURNEY, music by Howard Shore
  • THE IMPOSSIBLE, music by Fernando Velázquez
  • LIFE OF PI, music by Mychael Danna
  • LINCOLN, music by John Williams

Ingenting å utsette på dette valget. Mychael Danna benytter sin “world music”-kompetanse for den indiske musikken i første del av filmen, men glir så over i noen eksepsjonelt vakre partier for ordløs vokal og strykere. For en film som allerede er et under, rent visuelt, gjør Danna opplevelsen til en fullkommen sanselig opplevelse.

FILM COMPOSER OF THE YEAR

  • MYCHAEL DANNA
  • ALEXANDRE DESPLAT
  • DANNY ELFMAN
  • FERNANDO VELÁZQUEZ
  • JOHN WILLIAMS

Danny Elfman leverte nok et solid år, med en svært imponerende bredde – Dark ShadowsFrankenweenieHitchcockMen in Black IIIPromised Land og Silver Linings Playbook beveger seg nesten over hele det stilistike spekteret – fra de klassiske Burton-grepene i Dark Shadows og Frankenweenie til de halvveis kunstpopinfluerte Promised Land og Silver Linings Playbook.

BREAKOUT COMPOSER OF THE YEAR

  • NATHAN JOHNSON
  • ZELTIA MONTES
  • NIC RAINE
  • DAN ROMER & BENH ZEITLIN
  • JOSEPH TRAPANESE

Nathan Johnson imponerte undertegnede med tidsreisethrilleren Looper. Med utgangspunkt i et lite orkester og vektlegging av strykere og piano, tilfører han uortodokse instrumenteringsvalg som søppellokk, elektriske vifter, pistolskudd, PVC-tuber og brannalarmer. Et helt unikt uttrykk.

BEST ORIGINAL SCORE FOR A DRAMA FILM

  • ANNA KARENINA, music by Dario Marianelli
  • THE IMPOSSIBLE, music by Fernando Velázquez
  • LIFE OF PI, music by Mychael Danna
  • LINCOLN, music by John Williams
  • THERE BE DRAGONS – SECRETOS DE PASIÓN, music by Robert Folk

John Williams‘ Lincoln var helt utmerket, men rent stilistisk var den kanskje ikke noe nybrottsarbeide. Den føyer seg fint inn i Americana-tradisjonen han behersker så godt. Allikevel var den så sobert iscenesatt og såpass sparsomt spottet i filmen at jeg ikke skal protestere, selv om det etter min mening finnes sterkere kandidater blant de andre nominerte. Men intet år uten Williams-hyllester.

John Williams' Lincoln er kanskje typisk, men proppfull av klasse.
John Williams’ Lincoln er kanskje typisk, men proppfull av klasse.

BEST ORIGINAL SCORE FOR A COMEDY FILM

  • MOONRISE KINGDOM, music by Alexandre Desplat
  • SALMON FISHING IN THE YEMEN, music by Dario Marianelli
  • THE SESSIONS, music by Marco Beltrami
  • SILVER LININGS PLAYBOOK, music by Danny Elfman
  • TED, music by Walter Murphy

Seth MacFarlanes Ted delte publikum og kritikere, også her på Montages. Personlig likte jeg den godt, og Walter Murphy demonstrerer nok en gang den musikalske bredden han fremviser hver uke på Family Guy, der hver eneste vits blir behandlet med den aller største seriøsitet.

BEST ORIGINAL SCORE FOR AN ACTION/ADVENTURE/THRILLER FILM

  • THE AMAZING SPIDER-MAN, music by James Horner
  • DANS LA MAISON, music by Philippe Rombi
  • THE DARK KNIGHT RISES, music by Hans Zimmer
  • SKYFALL, music by Thomas Newman
  • ZERO DARK THIRTY, music by Alexandre Desplat

Her er jeg litt uenig med utfallet. Jeg elsker Thomas Newman og synes Skyfall var en flott film, men dette er langt i fra hans unike varemerke; det som gjør ham så god og original. Litt for mye Jason Bourne-inspirasjon. Personlig ville det stått mellom The Amazing Spiderman og The Dark Knight Rises, med vektskåla tyngst mot sistnevnte.

BEST ORIGINAL SCORE FOR A FANTASY/SCIENCE FICTION/HORROR FILM

  • CLOUD ATLAS, music by Tom Tykwer, Johnny Klimek and Reinhold Heil
  • THE HOBBIT: AN UNEXPECTED JOURNEY, music by Howard Shore
  • JOHN CARTER, music by Michael Giacchino
  • PROMETHEUS, music by Marc Streitenfeld, additional music by Harry Gregson-Williams
  • SINISTER, music by Christopher Young

Jeg er ingen stor Michael Giacchino-fan, but John Carter fremstod som noe av det mest identifiserbare og tematiske han har gjort i senere tid, uavhengig av filmens kvaliteter (eller mangler av sådanne). Stort, muskuløst og episk uten for mange retningsløse droner.

John Carter er så dårlig at nesten er bra kitch, men Michael Giacchinos musikk er av topp kvalitet.
John Carter er så dårlig at det nesten er bra kitch, men Michael Giacchinos musikk er av topp kvalitet.

BEST ORIGINAL SCORE FOR AN ANIMATED FEATURE

  • BRAVE, music by Patrick Doyle
  • FRANKENWEENIE, music by Danny Elfman
  • PARANORMAN, music by Jon Brion
  • RISE OF THE GUARDIANS, music by Alexandre Desplat
  • SECRET OF THE WINGS, music by Joel McNeely

Her er jeg også noe uenig i valget. Ikke bare fordi jeg er Alexandre Desplat-kritiker generelt, men fordi både Brave og Frankenweenie har mye større fargespenn, emosjonell umiddelbarhet og herlig animasjonseksess enn det Rise of the Guardians kunne oppvise.

BEST ORIGINAL SCORE FOR A DOCUMENTARY FEATURE

  • KINGDOM OF PLANTS, music by Joel Douek, Freddy Sheinfeld and Elik Alvarez
  • LOS MUNDOS SUTILES, music by Pascal Gaigne
  • METSÄN TARINA, music by Panu Aaltio
  • SAMSARA, music by Lisa Gerrard and Michael Stearns
  • SHAKESPEARE & US, music by Miguel d’Oliveira

FILM MUSIC COMPOSITION OF THE YEAR

  • “The Cloud Atlas Sextet for Orchestra” from CLOUD ATLAS, music by Tom Tykwer, Johnny Klimek and Reinhold Heil
  • “The Impossible Main Title” from THE IMPOSSIBLE, music by Fernando Velázquez
  • “John Carter of Mars” from JOHN CARTER, music by Michael Giacchino
  • “Pi’s Lullaby” from LIFE OF PI, music by Mychael Danna and Bombay Jayashri
  • “The Peterson House and Finale” from LINCOLN, music by John Williams

The Impossible var en av fjorårets mest effektive melodramaer, og veldig mye må kreditteres Fernando Velázquez‘ musikk – en slags krysning mellom Ennio Morricone og Georges Delerue i bittersøt melankoli, men der han samtidig holder tilbake ved hvert eneste mollsprang. Min favorittkomposisjon fra fjoråret kom imidlertid ikke med på nominasjonslisten en gang – “Tsitsum” fra Life of Pi.

BEST ORIGINAL SCORE FOR A TELEVISION SERIES

  • DOCTOR WHO, music by Murray Gold
  • DOWNTON ABBEY, music by John Lunn
  • GREEN LANTERN: THE ANIMATED SERIES, music by Frederik Wiedmann
  • ISABEL, music by Federico Jusid
  • PRICELESS, music by Naoki Sato

Gold fortsetter å behandle hver episode av Doctor Who som om det var en storslått Hollywood-produksjon, og imponerer hver gang han angriper ulike musikkutrykk, avhengig av doktorens oppholdssted eller tidsperiode.

Murray Gold fortsetter å imponere i sin musikk for Doctor Who sesong etter sesong.
Murray Gold fortsetter å imponere i sin musikk for Doctor Who sesong etter sesong.

BEST ORIGINAL SCORE FOR A VIDEO GAME OR INTERACTIVE MEDIA

  • JOURNEY, music by Austin Wintory
  • KINGDOMS OF AMALUR: RECKONING, music by Grant Kirkhope
  • RESISTANCE: BURNING SKIES, music by Jason Graves and Kevin Riepl
  • STARHAWK, music by Christopher Lennertz
  • WORLD OF WARCRAFT: MISTS OF PANDARIA, music by Russell Brower, Neal Acree, Sam Cardon, Edo Guidotti and Jeremy Soule

BEST ARCHIVAL RELEASE OF AN EXISTING SCORE

  • BEN-HUR, music by Miklós Rózsa; album produced by Lukas Kendall, Mike Matessino and Neil S. Bulk; liner notes by Jeff Bond and Frank K. DeWald; album art direction by Joe Sikoryak (Film Score Monthly)
  • CONAN THE BARBARIAN, music by Basil Poledouris; album produced by Nick Redman and Douglass Fake; liner notes by Nick Redman; album art direction by Joe Sikoryak (Intrada)
  • HOOK, music by John Williams; album produced by Didier C. Deutsch, Mark G. Wilder, MV Gerhard and Matt Verboys; liner notes by Daniel Schweiger; album art direction by Jim Titus (La-LaLand)
  • STAR TREK: THE MOTION PICTURE, music by Jerry Goldsmith; album produced by Didier C. Deutsch, Mike Matessino, Bruce Botnick, MV Gerhard, Matt Verboys and David C. Fein; liner notes by Jeff Bond and Mike Matessino; album art direction by Jim Titus (La-La Land)
  • STAR TREK: THE ORIGINAL SERIES, music by Alexander Courage, George Duning, Jerry Fielding, Gerald Fried, Sol Kaplan, Samuel Matlovsky, Joseph Mullendore and Fred Steiner; album produced by Lukas Kendall, Neil S. Bulk, Jeff Bond, MV Gerhard, and Matt Verboys; liner notes by Jeff Bond; album art direction by Joe Sikoryak (La-La Land)

For å være helt ærlig, var det egentlig ingen av kandidatene i denne kategorien som overbeviste meg, mest fordi jeg mener alle titlene hadde mer enn tilfredsstillende soundtrack-album fra før av. Dette gjelder også Star Trek: The Motion Picture (1979), som fikk en fin-fin deluxe-utgave fra Sony allerede i 1999. Hvorfor kan man ikke heller bruke ressursene på uutgitt materiale fremfor ørten utvidede utgaver som frarøver musikken sin albumflyt?

BEST ARCHIVAL RE-RECORDING OF AN EXISTING SCORE

  • THE ADVENTURES OF DON JUAN/ARSENIC AND OLD LACE, music by Max Steiner; conducted by William Stromberg; album produced by William Stromberg, John Morgan and Anna Bonn; liner notes by James V. d’Arc, Ryan Brennan and Curt Hardaway; album art direction by Jim Titus (Tribute Film Classics)
  • NOTRE DAME DE PARIS – THE MUSIC OF MAURICE JARRE, music by Maurice Jarre; conducted by Nic Raine; album produced by James Fitzpatrick; liner notes by James Fitzpatrick and Frank K. DeWald; album art direction by Damien Doherty (Tadlow)
  • QUO VADIS?, music by Miklós Rózsa; conducted by Nic Raine; album produced by James Fitzpatrick and Luc Van de Ven; liner notes by Frank K. DeWald; album art direction by GINKO DIGI (Prometheus/Tadlow)
  • THE RED HOUSE, music by Miklós Rózsa; conducted by Allan Wilson; album produced by Kevin Kaska and Douglass Fake; liner notes by Dan Robbins and Frank K. DeWald; album art direction by Joe Sikoryak (Intrada)
  • WINGS, music by J.S. Zamecnik; conducted by Peter Boyer and Ira Hearshen; album produced by Dominik Hauser, Jeannie Gayle Pool, Dan Goldwasser, MV Gerhard and Matt Verboys; liner notes by Jeannie Gayle Pool; album art direction by Dan Goldwasser (La-La Land)

Miklós Rózsas legendariske musikk til Quo Vadis (1951) er gitt ut i ulik format gjennom årene, mest i form av suiter. Selv om jeg er motstander av å gi ut over-utvidede utgaver av partiturer som allerede har god representasjon, synes jeg akkurat denne nyinnspillingen var på sin plass. Ikke bare fordi det egentlig er det første ordentlige, rendyrkede soundtracket til filmen, men også fordi det er en fantastisk luksus å kunne lytte til musikken i høyteknologisk lydkvalitet fremført av et stort, veldrevet orkester.

FILM MUSIC RECORD LABEL OF THE YEAR

  • INTRADA RECORDS, Douglass Fake, Roger Feigelson
  • LA-LA LAND RECORDS, MV Gerhard, Matt Verboys
  • MOVIESCORE MEDIA, Mikael Carlsson
  • QUARTET RECORDS, Jose M. Benitez
  • TADLOW MUSIC, James Fitzpatrick

LaLaLand Records vinner for tredje år på rad. Dette er soundtrackselskapet for min generasjon, spesielt i utvalget av titler fra 80- og 90-tallet. I fjor kom flere utvidede deluxe-utgaver av kjente partiturer – for eksempel Ennio Morricones The Untouchables (1987), Michael Kamens Die Hard with a Vengeance (1995), John Williams’ Home Alone 2 (1992), Hans Zimmers Black Rain (1989), Alan Silvestris The Bodyguard (1992), John Williams’ Hook (1991), Krzystow Komedas Rosemary’s Baby (1968), Mark Mancinas Speed (1994), en svær boks med musikken fra den originale Star Trek-serien og mye mer. Mange av disse hadde allerede utmerkede soundtracks, etter min mening, men det eksisterer nå en gang stor etterspørsel etter disse komplette og kronologiske utgivelsene i fanmiljøet, så da er det forståelig. Personlig ville jeg gått for veteranene Varese Sarabande, som ikke en gang var nominert, eller svenske Moviescore Media (som blant annet ga ut filmmusikken til norske Thale i fjor).

Det var prisene. Hvis du har lyst til å høre utdrag fra noen av vinnerne, kan du lytte til IFMCAs første webcast her. God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>