Oscar 2013

Filmfrelst

Filmfrelst #115: Oscar-tips 2013

Så er årets Oscar-utdeling like rundt hjørnet, og vi har som i fjor satt oss ned for å diskutere hvem vi tror (og håper) vinner de respektive kategoriene.

Det er alltid en rekke paradokser involvert når man diskuterer Oscar-prisene, blant annet det sentrale faktum at det sjelden er den kunstnerisk beste filmen som er favoritt til å vinne den gjeveste kategorien, for beste film. Med utgangspunkt i hele nominasjonslisten (unntatt kortfilmkategoriene, hvor vi ikke har sett noen av de filmene) diskuterer Karsten og Lars Ole fra Montages-redaksjonen i denne episoden hvilke filmer som vil stå igjen med Oscar-statuettene.

God lytting! (Og vel møtt til Oscarnatt på Gimle, for de av våre lesere/lyttere som er i Oslo og har anledning til å ta en våkennatt for å se Oscar-showet.)

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 11 kommentarer

  1. Thomas Nilsen sier:

    når “The Artist”, “Argo” og ordet “patetisk” ble brukt i samme setning så skrudde jeg av dette oppgulpet fra surnerdene i Montages.

  2. Ikke alt man kan være enige om, Thomas. Vi er som oftest glade nerder. Hvilken film håper du at vinner de sentrale Oscar-prisene i morgen?

  3. Morten Steingrimsen sier:

    Hei.

    Bare en liten merknad:

    Når det gjelder lydarbeidet i Skyfall, så er det mer komplekst og sofistikert enn dere gir uttrykk for (nå skal det sies at jeg, som kjent, har sett filmen en rekke ganger og virkelig studert alle aspekter ved filmen). Lyden i Skfall er mye mer enn bang og smell. Noen av de beste lydfolkene i Hollywood har jobbet på Skyfall, og er en del av Mendes sin faste stab (som har vært med siden American Beauty fra 1999).

    Jeg vil anbefale dere å sjekke ut denne kortdokumentaren, som gir et innblikk i lydarbeidet på Skyfall:

    http://soundworkscollection.com/videos/skyfall

    Selv om videoen ikke er så lang (kun litt over fem minutter), er dette likevel en grundig og informativ video om lyddesignet/-arbeidet i filmen. De som blir intervjuet i videoen er Scott Millan (Sound Re-recording Mixer), Greg Russell (Sound Re-recording Mixer), Karen Baker Landers (Supervising Sound Editor) og Per Hallberg (Supervising Sound Editor). Hallberg er for øvrig fra Sverige, og har vunnet to Oscar-statuetter tidligere.

    Flere av lydfolkene har tidligere fått flere Oscar-nominasjoner og priser, så det er altså ikke utenkelig at Skyfall stikker av med begge lydprisene den er nominert for.

    Det er for øvrig verdt å nevne at Goldfinger (1964) i sin tid vant Oscar for Best Sound Effects. En av to Oscar-priser Bond-filmne har fått.

    Kvelden/natten vil vise om Skyfall også vinner Oscar for lyden.

  4. Cato Hagen sier:

    Gleder meg til Oscar-natt. Var knall i fjor. :)

  5. Henrik Breines sier:

    God podcast, enig i det meste av spådommene.

    Tror likevel regi-kategorien er mer åpen enn man skal tro.

    Naomi Watts kan overraske, er en elsket underdog for øyeblikket.

    Arkin kan vinne, veldig ufortjent, basert på at de vil gi beste film-vinneren noe mer enn bare beste film, evt klipp. Også siden Tony Kushner selvfølgelig skalslå Chris Terrio.

    Håper og tror det endelig blir Deakins sitt år.

    Og enig i at Kon-Tiki har en større sjanse enn mange tror. Trist å se hvor mange nordmenn som intenst ønsker og tror at den ikke vinner.

    Håper også Wreck-It Ralph vinner best animasjon. Et flottere budskap i en barnefilm har jeg aldri sett.

  6. Jo mer jeg tenker på det, jo større er sjansen for Kon-Tiki. I denne kategorien er det tross alt et vilkår at de som stemmer må ha sett alle de fem nominerte, noe som snevrer inn stemmegruppen betraktelig fra utgangspunktet på ca. 6000. Som kjent er gjennomsnittsalderen i Akademiet som helhet relativt høy, og sannsynligvis er den enda høyere blant de som har interesse og tid til å besøke visninger av fem fremmedspråklige filmer. Historikken viser også klart at de stemmeberettigede favoriserer oppløftende filmverk over det som er mørkere, tristere eller mer utfordrende. Som da det danske melodramaet Hævnen (In a Better World) vant over Dogtooth, Incendies og Iñárritus kritikerroste drama Biutiful om en kreftsyk person, som også fikk Oscar-nominasjon i kategorien for beste mannlige hovedrolle (Bardem). Eller da det middelmådige melodramaet fra Japan, Departures, tok innersvingen på Waltz with Bashir, Revanche og The Class. Og naturligvis da argentinske The Secret in Their Eyes danket ut Audiards The Prophet og nettopp Hanekes forrige Gullpalme-vinnende film, Det hvite båndet, for to år siden.

    Et slikt scenario KAN skje igjen. Det er en stor fordel for Kon-Tiki at den er eneste av de fem nominerte som har en klar optimistisk og oppløftende atmosfære. I tillegg vet Weinstein Company å kjøre gode Oscar-kampanjer, og kan være nok til å vippe dette den rette veien for Kon-Tiki. Det kan også tenkes at flere medlemmer rett og slett er “lei” Amour som lenge har vært en opplest favoritt, som har vunnet masse priser, og hvor man istedet ønsker å belønne et annet verk og understreke en distanse fra Gullpalmen. I tillegg til at Hanekes ultrarealistisk portrettering blir litt for ubehagelig for pensjonistene som gjerne avgjør denne kategorien.

    For meg blir nasjonalfølelsen underordnet filminteressen her. Amour er så uendelig mye bedre til at jeg kan slippe jubelen løs for eventuell norsk Oscar-triumf. Det handler ikke om at jeg ikke unner nordmennene anerkjennelse (selv om jeg mener filmen er svak), men at jeg først og fremst ønsker at Oscar anerkjenner de beste filmene.

    PS! Mine Oscar-vurderinger ligger her: http://speilet.montages.no/2013/02/23/tanker-for-oscar-utdelingen-2013/

  7. Geir Jardar Olsen sier:

    Gleder meg til i natt, men gidder ikke begi meg ut på noen lange avhandlinger, annet enn at jeg syntes det er smått skammelig at Leo ble ignorert for birollen i Django Unchained, og at Affleck ble forbigått en reginominasjon.

    Utfordrer alle norske regissører til å forvandle dramaet USA/Iran i 1979 til et så nervepirrende og samtidig humoristisk drama som attpåtil fungerer som en vakker liten hyllest til Hollywood selv, og attpåtil tegneserier, som jo Affleck er så glad i. Ingen norske filmskapere hadde klart å komme i nærheten med en slik måte å fortelle i historien på. Det sagt, ARGO er ikke min Oscarfavoritt men jeg ler av nordmennene som drittslenger den sjongleringskunsten Affleck har begått, mens de hauser opp arthausfilmer som omhandler maling tørke på serbokroatisk.

    Av andre utelatte synes jeg Eddie Redmayne hadde fortjent en nominasjon for Les Misérables, en film jeg likte forbausende godt, hvor Redmayne er minst like god som nominerte Hathaway og Jackman. Godt å endelig se eksempler igjen på de ALLSIDIGE filmstjernene, folk som fortjener å bli filmstjerner, underholdere som både spiller drama til tårene triller og samtidig synger så de hadde gått videre til Idol-finalen. Dette er det plenty av i Les Misérables og hyggelig er det.

    Personlig hadde jeg gosset meg storveis hvis Django Unchained vant Beste Film, og Haneke stod der med en regi-Oscar, men det blir vel med drømmen.

  8. Anders Haavie sier:

    Dere vil ikke lage en filmfrelst om The Master ? Nå har den endelig kommet til Norge, og kritkkene er mildt sagt sprikende.

  9. Dag Sødtholt sier:

    Sprikende? Ikke hvis man ser her: http://www.filmweb.no/film/article1054901.ece . Og Dagbladet kan du trygt se bort fra.

  10. Anders: Jo, det er på planen. Må bare vente til flere har sett den.

  11. Geir J. Olsen sier:

    Karsten har en plaaan, som ska’ gjørra vårs alle tell mill-ionærer!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>