Kon-Tiki nominert! Her er årets Oscar-nominasjoner

Da er altså Oscar-nominasjonene offentliggjort, og med et lettelsens sukk kan vi konstatere at årets bukett er blant de penere. Listen nedenfor er både variert og av høy kvalitet – nesten uten fundamentalt håpløse valg. For en gangs skyld har Akademiet stemt frem en sunn miks av gamle travere og nye stjerneskudd, forventede Oscar-grossister og underdogs. Og, ikke minst, en norsk film ved navn Kon-Tiki.

Akademiet er ofte forutsigbart, men i år overrasket de i flere kategorier – ofte med hell. Overvurderte storfavoritter som Tom Hooper og Ben Affleck ble ikke tildelt regi-nominasjoner for henholdsvis Les Misérables og Argo; istedet fikk debutant Ben Zeitlin anerkjennelse for sitt vibrerende arbeide i Beasts of the Southern Wild. Et sprekt valg, og samtidig en bekreftelse på at Oscar alltid vil omfavne «en liten film som blir stor» i større grad enn bransjeprisene. Selv skulle jeg gjerne sett at Wes Anderson tok Zeitlins plass for sin mesterlige Moonrise Kingdom, som bare mottok én nominasjon, for beste originalmanus. Den største skuffelsen for Anderson og kompani må uansett ha vært utelatelsen fra kostyme- og produksjonsdesignkategoriene. Hva i all verden har skjedd her?

Her kunne også Prometheus og The Dark Knight Rises med hell ha vært representert foran Hobbiten: En uventet reise og Les Misérables. Og når vi først er inne på Batman, synes jeg det er vanskelig å akseptere at Christopher Nolans film – som fortsatt må regnes som en av årets mest kritikerroste blockbustere – er uglesett, også i de såkalt tekniske kategoriene. At Thomas Newmans forglemmelige Bond-musikk skal være bedre enn Hans Zimmers mektige partitur til The Dark Knight Rises virker absurd (i denne kategorien er Mychael Danna nødt til å være storfavoritt for nydelige Historien om Pi).

Den aller gledeligste overraskelsen i dag var triumfen som ble Michael Haneke og Amour til del. Trass dens smertefulle skildring av alderdom og død, har Akademiet latt seg overvinne – sannsynligvis fordi filmer er for god til å kunne avspises med den selvfølgelige nominasjonen for beste fremmedspråklige film. At Haneke nå kan smykke seg med nominasjoner for beste regi og originalmanus, og at Emmanuelle Riva blir den eldste skuespilleren som er nominert til Oscar noensinne, er en sann glede for alle cineaster. Nå blir det spennende å se hvordan kappløpet utvikler seg i løpet av de neste ukene, men her og nå tror jeg faktisk at Riva kommer til å ta med seg prisen hjem. Og kanskje blir det Amours eneste, for i kategorien ‘fremmedspråklige film’ kan mye merkelig skje – bare se tilbake på de massivt nominerte Amélie og Pans labyrint (som måtte se seg slått av henholdsvis Ingenmannsland og De andres liv)!

Lincoln

Som du allerede har fått med deg, er også Norge nominert i denne kategorien med Kon-Tiki, hvilket betyr at vi er representert på Oscar-gallaen for andre år på rad (i fjor med kortfilmen Tuba Atlantic). Jeg ville nok vært svært kritisk til Kon-Tikis nominasjon hvis filmen ikke var norsk, men av høflighet og nasjonalfølelse reiser jeg flagget og roper hurra – for dette er jo strengt tatt en betydelig seier for norsk film! Likevel folder jeg hendene og ber til de høyere makter om at denne lettvektige og konvensjonelle liksom-storfilmen ikke skal bli en rettesnor for vår hjemlige filmproduksjon i årene fremover, et slikt håpløst referansepunkt for kunnskapsløse kulturpolitikere. Jeg kan allerede høre det for meg: Hva gjorde vi riktig med Kon-Tiki? (Det er supert at Kon-Tiki høster internasjonal anerkjennelse, og den var garantert et riktig Oscar-valg, men jeg tør våge å påstå at et verk som Dag Johan Haugeruds Som du ser meg likevel bidrar med et viktigere løft for norsk filmkunst, når alt kommer til alt.)

Som forventet står den store kappestriden mellom Steven Spielbergs Lincoln og Ang Lees Historien om Pi, med David O. Russels publikumsfavoritt Silver Linings Playbook som en mulig utfordrer. Spielbergs film har fått overveldende 12 nominasjoner, men adaptasjonen av Yann Martels bestselgende roman puster den i nakken med 11. Lee er en sterk kandidat til å ta regiprisen, da få prestasjoner i 2012 var mer teknisk imponerende eller nyskapende enn hans. Men Lincoln er nok en overlegen favoritt til å vinne den gjeveste prisen; den er mer unisont kritikerrost enn Historien om Pi og vil appellere mye sterkere til den største gruppen av stemmegivere: skuespillerne. Selv om Pi er et teknisk vidunder, er den emosjonelt tilbakeholden og faktisk litt uforløst på akkurat dette området; det er den animerte tigeren vi tar med oss, ikke Piscine Molitor Patel (på tross av en flott prestasjon fra nykommeren Suraj Sharma). Følgelig er ingen av filmens skuespillere nominert, i motsetning til stjernelaget fra Spielbergs historiske drama, der både Daniel Day-Lewis, Sally Field og Tommy Lee Jones har fått klapp på skulderen. Kombinasjonen av kritikerhyllest, et overveldende ensemble og flust med tekniske nominasjoner kan vise seg å bli umulig å slå.

Zero Dark Thirty ble forhåndstippet som Oscar-favoritt i høst, men kanskje har kontroversene tilknyttet filmen (som dreier seg om hvorvidt den implisitt støtter opp om tortur) rammet den hardere enn man skulle tro, for dagens store overraskelse var at Kathryn Bigelow mistet det mange trodde var en skråsikker regi-nominasjon. Eller har det rett og slett blitt slik fordi hun vant for The Hurt Locker i 2009? Jeg setter en knapp på sistnevnte. At Paul Thomas Andersons polariserende The Master bare endte opp med skuespillernominasjoner sjokkerer ikke de oss som har fulgt med på racet de siste månedene – den nøtten ble nok i hardeste laget for det konforme Akademiet (nå har jeg ikke fått anledning til å se filmen selv, men gode kilder forteller meg at den er et mesterverk, så kanskje vil ettertiden se særdeles stygt på denne utelatelsen).

Hva var dagens gledeligste overraskelse? Hvilke nominasjoner reagerer du ekstra negativt på? Kom med dine synspunkter i kommentarfeltet! Utdelingen avvikles med pomp og prakt 24. februar, og innen den tid skal Montages komme med stalltips i samtlige kategorier.

De nominerte for Beste film

Her er den fullstendige listen med årets Oscar-nominasjoner:

Beste film
Beasts of the Southern Wild
Silver Linings Playbook
Zero Dark Thirty
Lincoln
Les Misérables
Historien om Pi
Amour
Django Unchained
Operasjon Argo

Beste regi
David O. Russel (Silver Linings Playbook)
Ang Lee (Historien om Pi)
Steven Spielberg (Lincoln)
Michael Haneke (Amour)
Ben Zeitlin (Beasts of the Southern Wild)

Beste kvinnelige skuespiller
Jessica Chastain (Zero Dark Thirty)
Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook)
Quvenzhané Wallis (Beasts of the Southern Wild)
Naomi Watts (The Impossible)
Emmanuelle Riva (Amour)

Beste mannlige skuespiller
Bradley Cooper (Silver Linings Playbook)
Joaquin Phoenix (The Master)
Denzel Washington (Flight)
Hugh Jackman (Les Misérables)
Daniel Day-Lewis (Lincoln)

Beste kvinnelige birolle
Sally Field (Lincoln)
Jacki Weaver (Silver Linings Playbook)
Helen Hunt (The Sessions)
Amy Adams (The Master)
Anne Hathaway (Les Misérables)

Beste mannlige birolle
Christoph Waltz (Django Unchained)
Phillip Seymour Hoffman (The Master)
Alan Arkin (Operasjon Argo)
Tommy Lee Jones (Lincoln)
Robert De Niro (Silver Linings Playbook)

Beste ikke-engelskspråklige film
Kon-Tiki (Norge)
Amour (Østerrike)
No (Chile)
En kongelig affære (Danmark)
War Witch (Canada)

Beste dokumentarfilm
Broken Cameras
The Gatekeepers
How to Survive a Plague
The Invisible War
Searching for Sugar Man

Beste animasjonsfilm
Frankenweenie
The Pirates! Band of Misfits
Wreck-It Ralph
ParaNorman
Brave

Beste originalmanus
Flight (John Gatins)
Zero Dark Thirty (Mark Boal)
Django Unchained (Quentin Tarantino)
Amour (Michael Haneke)
Moonrise Kingdom (Wes Anderson og Roman Coppola)

Beste adapterte manus
Operasjon Argo (Chris Terrio)
Beasts of the Southern Wild (Lucy Alibar og Ben Zeitlin)
Historien om Pi (David Magee)
Lincoln (Tony Kushner)
Silver Linings Playbook (David O. Russell)

Beste produksjonsdesign
Anna Karenina
Hobbiten: En uventet reise
Les Misérables
Historien om Pi
Lincoln

Beste foto
Anna Karenina (Seamus McGarvey)
Historien om Pi (Claudio Miranda)
Django Unchained (Robert Richardson)
Lincoln (Janusz Kaminski)
Skyfall (Roger Deakins)

Beste kostymedesign
Anna Karenina
Les Misérables
Lincoln
Mirror Mirror
Snow White and the Huntsman

Beste korte dokumentarfilm
Inocente
Kings Point
Mondays at Racine
Open Heart
Redemption

Beste klipp
Operasjon Argo (William Goldenberg)
Historien om Pi (Tim Squyres)
Lincoln (Michael Kahn)
Silver Linings Playbook (Jay Cassidy og Crispin Struthers)
Zero Dark Thirty (Dylan Tichenor og William Goldenberg)

Beste sminke
Hitchcock
Hobbiten: En uventet reise
Les Misérables

Beste musikk
Anna Karenina (Dario Marianelli)
Operasjon Argo (Alexandre Desplat)
Historien om Pi (Mychael Danna)
Lincoln (John Williams)
Skyfall (Thomas Newman)

Beste sang
“Before My Time” (Chasing Ice)
“Everybody Needs A Best Friend” (Ted)
“Pi’s Lullaby” (Historien om Pi)
“Skyfall” (Skyfall)
“Suddenly” (Les Misérables)

Beste animerte kortfilm
Adam and Dog
Fresh Guacamole
Head over Heels
Maggie Simpson in “The Longest Daycare»
Paperman

Beste kortfilm
Asad
Buzkashi Boys
Curfew
Death of a Shadow (Dood van een Schaduw)
Henry

Beste lydklipp
Operasjon Argo
Django Unchained
Historien om Pi
Skyfall
Zero Dark Thirty

Beste lydmiks
Operasjon Argo
Les Misérables
Historien om Pi
Lincoln
Skyfall

Beste visuelle effekter
Hobbiten: En uventet reise
Historien om Pi
The Avengers
Prometheus
Snow White and the Huntsman

Oscar