Kon-Tiki og Amour konkurrerer om Oscar

Kon-Tiki nominert! Her er årets Oscar-nominasjoner

Da er altså Oscar-nominasjonene offentliggjort, og med et lettelsens sukk kan vi konstatere at årets bukett er blant de penere. Listen nedenfor er både variert og av høy kvalitet – nesten uten fundamentalt håpløse valg. For en gangs skyld har Akademiet stemt frem en sunn miks av gamle travere og nye stjerneskudd, forventede Oscar-grossister og underdogs. Og, ikke minst, en norsk film ved navn Kon-Tiki.

Akademiet er ofte forutsigbart, men i år overrasket de i flere kategorier – ofte med hell. Overvurderte storfavoritter som Tom Hooper og Ben Affleck ble ikke tildelt regi-nominasjoner for henholdsvis Les Misérables og Argo; istedet fikk debutant Ben Zeitlin anerkjennelse for sitt vibrerende arbeide i Beasts of the Southern Wild. Et sprekt valg, og samtidig en bekreftelse på at Oscar alltid vil omfavne “en liten film som blir stor” i større grad enn bransjeprisene. Selv skulle jeg gjerne sett at Wes Anderson tok Zeitlins plass for sin mesterlige Moonrise Kingdom, som bare mottok én nominasjon, for beste originalmanus. Den største skuffelsen for Anderson og kompani må uansett ha vært utelatelsen fra kostyme- og produksjonsdesignkategoriene. Hva i all verden har skjedd her?

Her kunne også Prometheus og The Dark Knight Rises med hell ha vært representert foran Hobbiten: En uventet reise og Les Misérables. Og når vi først er inne på Batman, synes jeg det er vanskelig å akseptere at Christopher Nolans film – som fortsatt må regnes som en av årets mest kritikerroste blockbustere – er uglesett, også i de såkalt tekniske kategoriene. At Thomas Newmans forglemmelige Bond-musikk skal være bedre enn Hans Zimmers mektige partitur til The Dark Knight Rises virker absurd (i denne kategorien er Mychael Danna nødt til å være storfavoritt for nydelige Historien om Pi).

Den aller gledeligste overraskelsen i dag var triumfen som ble Michael Haneke og Amour til del. Trass dens smertefulle skildring av alderdom og død, har Akademiet latt seg overvinne – sannsynligvis fordi filmer er for god til å kunne avspises med den selvfølgelige nominasjonen for beste fremmedspråklige film. At Haneke nå kan smykke seg med nominasjoner for beste regi og originalmanus, og at Emmanuelle Riva blir den eldste skuespilleren som er nominert til Oscar noensinne, er en sann glede for alle cineaster. Nå blir det spennende å se hvordan kappløpet utvikler seg i løpet av de neste ukene, men her og nå tror jeg faktisk at Riva kommer til å ta med seg prisen hjem. Og kanskje blir det Amours eneste, for i kategorien ‘fremmedspråklige film’ kan mye merkelig skje – bare se tilbake på de massivt nominerte Amélie og Pans labyrint (som måtte se seg slått av henholdsvis Ingenmannsland og De andres liv)!

Lincoln

Som du allerede har fått med deg, er også Norge nominert i denne kategorien med Kon-Tiki, hvilket betyr at vi er representert på Oscar-gallaen for andre år på rad (i fjor med kortfilmen Tuba Atlantic). Jeg ville nok vært svært kritisk til Kon-Tikis nominasjon hvis filmen ikke var norsk, men av høflighet og nasjonalfølelse reiser jeg flagget og roper hurra – for dette er jo strengt tatt en betydelig seier for norsk film! Likevel folder jeg hendene og ber til de høyere makter om at denne lettvektige og konvensjonelle liksom-storfilmen ikke skal bli en rettesnor for vår hjemlige filmproduksjon i årene fremover, et slikt håpløst referansepunkt for kunnskapsløse kulturpolitikere. Jeg kan allerede høre det for meg: Hva gjorde vi riktig med Kon-Tiki? (Det er supert at Kon-Tiki høster internasjonal anerkjennelse, og den var garantert et riktig Oscar-valg, men jeg tør våge å påstå at et verk som Dag Johan Haugeruds Som du ser meg likevel bidrar med et viktigere løft for norsk filmkunst, når alt kommer til alt.)

Som forventet står den store kappestriden mellom Steven Spielbergs Lincoln og Ang Lees Historien om Pi, med David O. Russels publikumsfavoritt Silver Linings Playbook som en mulig utfordrer. Spielbergs film har fått overveldende 12 nominasjoner, men adaptasjonen av Yann Martels bestselgende roman puster den i nakken med 11. Lee er en sterk kandidat til å ta regiprisen, da få prestasjoner i 2012 var mer teknisk imponerende eller nyskapende enn hans. Men Lincoln er nok en overlegen favoritt til å vinne den gjeveste prisen; den er mer unisont kritikerrost enn Historien om Pi og vil appellere mye sterkere til den største gruppen av stemmegivere: skuespillerne. Selv om Pi er et teknisk vidunder, er den emosjonelt tilbakeholden og faktisk litt uforløst på akkurat dette området; det er den animerte tigeren vi tar med oss, ikke Piscine Molitor Patel (på tross av en flott prestasjon fra nykommeren Suraj Sharma). Følgelig er ingen av filmens skuespillere nominert, i motsetning til stjernelaget fra Spielbergs historiske drama, der både Daniel Day-Lewis, Sally Field og Tommy Lee Jones har fått klapp på skulderen. Kombinasjonen av kritikerhyllest, et overveldende ensemble og flust med tekniske nominasjoner kan vise seg å bli umulig å slå.

Zero Dark Thirty ble forhåndstippet som Oscar-favoritt i høst, men kanskje har kontroversene tilknyttet filmen (som dreier seg om hvorvidt den implisitt støtter opp om tortur) rammet den hardere enn man skulle tro, for dagens store overraskelse var at Kathryn Bigelow mistet det mange trodde var en skråsikker regi-nominasjon. Eller har det rett og slett blitt slik fordi hun vant for The Hurt Locker i 2009? Jeg setter en knapp på sistnevnte. At Paul Thomas Andersons polariserende The Master bare endte opp med skuespillernominasjoner sjokkerer ikke de oss som har fulgt med på racet de siste månedene – den nøtten ble nok i hardeste laget for det konforme Akademiet (nå har jeg ikke fått anledning til å se filmen selv, men gode kilder forteller meg at den er et mesterverk, så kanskje vil ettertiden se særdeles stygt på denne utelatelsen).

Hva var dagens gledeligste overraskelse? Hvilke nominasjoner reagerer du ekstra negativt på? Kom med dine synspunkter i kommentarfeltet! Utdelingen avvikles med pomp og prakt 24. februar, og innen den tid skal Montages komme med stalltips i samtlige kategorier.

De nominerte for Beste film

Her er den fullstendige listen med årets Oscar-nominasjoner:

Beste film
Beasts of the Southern Wild
Silver Linings Playbook
Zero Dark Thirty
Lincoln
Les Misérables
Historien om Pi
Amour
Django Unchained
Operasjon Argo

Beste regi
David O. Russel (Silver Linings Playbook)
Ang Lee (Historien om Pi)
Steven Spielberg (Lincoln)
Michael Haneke (Amour)
Ben Zeitlin (Beasts of the Southern Wild)

Beste kvinnelige skuespiller
Jessica Chastain (Zero Dark Thirty)
Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook)
Quvenzhané Wallis (Beasts of the Southern Wild)
Naomi Watts (The Impossible)
Emmanuelle Riva (Amour)

Beste mannlige skuespiller
Bradley Cooper (Silver Linings Playbook)
Joaquin Phoenix (The Master)
Denzel Washington (Flight)
Hugh Jackman (Les Misérables)
Daniel Day-Lewis (Lincoln)

Beste kvinnelige birolle
Sally Field (Lincoln)
Jacki Weaver (Silver Linings Playbook)
Helen Hunt (The Sessions)
Amy Adams (The Master)
Anne Hathaway (Les Misérables)

Beste mannlige birolle
Christoph Waltz (Django Unchained)
Phillip Seymour Hoffman (The Master)
Alan Arkin (Operasjon Argo)
Tommy Lee Jones (Lincoln)
Robert De Niro (Silver Linings Playbook)

Beste ikke-engelskspråklige film
Kon-Tiki (Norge)
Amour (Østerrike)
No (Chile)
En kongelig affære (Danmark)
War Witch (Canada)

Beste dokumentarfilm
Broken Cameras
The Gatekeepers
How to Survive a Plague
The Invisible War
Searching for Sugar Man

Beste animasjonsfilm
Frankenweenie
The Pirates! Band of Misfits
Wreck-It Ralph
ParaNorman
Brave

Beste originalmanus
Flight (John Gatins)
Zero Dark Thirty (Mark Boal)
Django Unchained (Quentin Tarantino)
Amour (Michael Haneke)
Moonrise Kingdom (Wes Anderson og Roman Coppola)

Beste adapterte manus
Operasjon Argo (Chris Terrio)
Beasts of the Southern Wild (Lucy Alibar og Ben Zeitlin)
Historien om Pi (David Magee)
Lincoln (Tony Kushner)
Silver Linings Playbook (David O. Russell)

Beste produksjonsdesign
Anna Karenina
Hobbiten: En uventet reise
Les Misérables
Historien om Pi
Lincoln

Beste foto
Anna Karenina (Seamus McGarvey)
Historien om Pi (Claudio Miranda)
Django Unchained (Robert Richardson)
Lincoln (Janusz Kaminski)
Skyfall (Roger Deakins)

Beste kostymedesign
Anna Karenina
Les Misérables
Lincoln
Mirror Mirror
Snow White and the Huntsman

Beste korte dokumentarfilm
Inocente
Kings Point
Mondays at Racine
Open Heart
Redemption

Beste klipp
Operasjon Argo (William Goldenberg)
Historien om Pi (Tim Squyres)
Lincoln (Michael Kahn)
Silver Linings Playbook (Jay Cassidy og Crispin Struthers)
Zero Dark Thirty (Dylan Tichenor og William Goldenberg)

Beste sminke
Hitchcock
Hobbiten: En uventet reise
Les Misérables

Beste musikk
Anna Karenina (Dario Marianelli)
Operasjon Argo (Alexandre Desplat)
Historien om Pi (Mychael Danna)
Lincoln (John Williams)
Skyfall (Thomas Newman)

Beste sang
“Before My Time” (Chasing Ice)
“Everybody Needs A Best Friend” (Ted)
“Pi’s Lullaby” (Historien om Pi)
“Skyfall” (Skyfall)
“Suddenly” (Les Misérables)

Beste animerte kortfilm
Adam and Dog
Fresh Guacamole
Head over Heels
Maggie Simpson in “The Longest Daycare”
Paperman

Beste kortfilm
Asad
Buzkashi Boys
Curfew
Death of a Shadow (Dood van een Schaduw)
Henry

Beste lydklipp
Operasjon Argo
Django Unchained
Historien om Pi
Skyfall
Zero Dark Thirty

Beste lydmiks
Operasjon Argo
Les Misérables
Historien om Pi
Lincoln
Skyfall

Beste visuelle effekter
Hobbiten: En uventet reise
Historien om Pi
The Avengers
Prometheus
Snow White and the Huntsman

Oscar

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 53 kommentarer

  1. Veldig morsomt at KON-TIKI er nominert! Gratulerer til alle de involverte!

    Nominasjonslisten for øvrig er full av herlige overraskelser, og et ekstremt velforjent fokus på Michael Hanekes prestasjon med AMOUR. Moro!

  2. Alt ligger til rette for at Deakins endelig skal få sin velfortjente statuett. Herlig!

  3. Samtidig har alltid Deakins tøff konkurranse de årene han er nominert – jeg tror både Mirandas vidunderlige arbeid på «Historien om Pi» og Kaminskis knallsolide «Lincoln» er større favoritter. (Og etter min mening er ikke «Skyfall» i nærheten av Deakins’ på sitt beste.)

  4. Gøy med Kon-Tiki, men Amour er jo neste matematisk garantert å vinne for beste fremmedspråklige film. Ellers ikke så veldig overraskende, sammenlignet med Golden Globe-nominasjonene, men skuffet over at The Dark Knight Rises ikke er nominert til en eneste pris – ikke de tekniske heller.

  5. Ja, jeg skal spise gamasjene mine om ikke AMOUR vinner den fremmedspråklige kategorien.

    Jeg er glad for at PROMETHEUS fikk en nominasjon for beste visuelle effekter, men jeg synes den burde fått for produksjonsdesign også. Minst.

    I musikk-kategorien er jeg foreløpig kun godt nok kjent med SKYFALL og LINCOLN. SKYFALL var litt skuffende, synes jeg, mens LINCOLN er fin (i hvert fall på album). De andre må jeg lytte meg opp på, både i og utenfor filmene.

    Det er et rart dilemma med John Williams. Jeg ønsker jo at han skal vinne hvert år han blir nominert (og det er jo nesten hver gang). På den andre siden vil jeg at han skal vinne for en score som er like bra som hans foregående priser (HAISOMMER, STAR WARS, E.T. og SCHINDLERS LISTE, i tillegg til adaptasjonen av FIDDLER ON THE ROOF). LINCOLN er vel strengt ikke helt der oppe.

  6. Høyst sannsynlig (og fortjent) at «Amour» kan komme til å vinne, Eivind, men verdt å merke seg et empirisk eksempel: «Amélie» var storfavoritt og nominert i hele fem kategorier, inkludert beste ikke-engelskpråklige film, i 2002 – men vant ingen av dem. Sistnevnte pris gikk til bosniske «Ingenmannsland».

    Thor Joachim: Mychael Dannas musikk til «Historien om Pi» er fremragende, og nå min favoritt i kategorien.

  7. Karsten: Forskjellen er at Amélie ikke var nominert for beste film i tillegg. Dersom f.eks. Kon-Tiki skulle vinne beste utenlandske film kan man jo spekulere i hvordan den ikke samtidig ble nominert til beste film når Amour ble det.

  8. Hmm, kanskje, men når en film som er nominert til beste fremmedspråklige og beste film (og ingen av de andre i førstnevnte er nominert til sistnevnte), burde det jo tilsi at akademiet regner Amour som den beste filmen i fremmedspråklige. Men avgjørelsene/stemmingene blir kanskje ikke gjort så rett frem som det kan virke.

  9. Emil Wahl sier:

    Utrolig kjipt at TDKR ikke har fått en eneste nominasjon. Synes blant annet at Thomas Newman kunne blitt byttet ut med Hans Zimmer i musikk kategorien. Men det mest skuffende for min del er nok mangelen på trøste-nominasjon til Michael Fassbender for rollen som David. Ikke fordi han nødvendigvis spilte så utrolig bra (selv om han faktisk gjorde det i min mening), men fordi han fikk ingen i fjor for SHAME.

  10. Blant de mange hyggelige overraskelsene i år, er det tragisk at The Dark Knight Rises blir snytt over hele linja. Ingen vil vel påstå at Thomas Newmans forglemmelige Bond-musikk kan måle muskler med Zimmers gåsehudfremkallende arbeide? At Moonrise Kingdom ikke er nominert til film, kostymer og produksjonsdesign er like sørgelig. Prometheus burde også vært nominert i sistnevnte kategori!

  11. Magnus Nikolaisen sier:

    Først og fremst utrolig bra at Amour er med i så mange kategorier! Registrerer også at The Master kun har fått skuespillernominasjoner, noe den selvsagt fortjener i aller høyeste grad, men savner særlig en regi-nominasjon i tillegg til tekniske.

    Det er selvsagt hyggelig at en norsk film blir nominert, men jeg kunne så inderlig ønske at det var med en annen film enn Kon-tiki det skulle skje. Alt man kjemper for med norsk film blir jo motarbeidet med denne nominasjonen. Men trass i at det er en dårlig – og ikke minst kjip – film er det jo på et vis moro å være representert i det gjeve selskap…

  12. Petter Humphrey sier:

    Håper på velfortjente statuetter til mesteren Haneke.

    Gleder meg for øvrig til dere skal ta for dere Django. I etterkant kan dere kåre tidenes verste cameo-roller. Jeg tror godeste Quentin kunne hevdet seg der…

  13. Fernando Nikolic sier:

    Hårreisende å se så få nominasjoner til The Master, og helt villt at filmen ikke er å se i Cinematography-kategorien!

    Veldig sterkt av William Goldberg å ta to nominasjoner i egen kategori, og at Quvenzhané Wallis slåss om beste kvinnelige er en fryd å se!

  14. Øyvind Rype sier:

    Kon-Tiki-nominasjonen føles mer som et nikk til dokumentaren som stakk av med prisen for drøye 60 år siden. “Først vant dokumentaren, nå vinner spillefilmen. The circle is complete!” Som Magnus sier: moro være med men jeg får litt dagen-derpå smak i munnen av at akkurat den skal representere Norge.

  15. Tore André sier:

    Magnus: etter min mening er det i det store og hele positivt at akkurat Kon-tiki nå fronter norsk film utad, og “Hodejegerne” med, all den tid norsk filmproduksjon i all tid har vært alergisk mot og bevisst motarbeidet kommersiell velfungerende film. Så, endelig blir norsk film sett som noe annet enn sært og smalt! ;)
    At filmen egentlig kun bare er helt grei er nå sannheten, men universell, pen og effektiv er den like fullt, noe som sammen med at den er basert på den virkelig syke historien og ferden tilsammen har gjort seg bemerket utover de andre mednominerte…

    Ellers spennende med ung/gammel-nominasjonene innen skuespillerne. Lille Wallis i “Beasts of the Southern Wild” føles imidlertid litt feil, hun spiller da virkelig ikke skuespill, hun “bare” ER den hun er liksom… må føles litt kjipt for alle andre voksnere skuespillere kanskje….?

  16. Lars Klevberg sier:

    Fantastisk med Kon-Tiki! Det er jo helt suverent at den klarte det.

    Jeg forstår ikke hvorfor noen mener at en smalere film skulle representert Norge? Hodejegerne nominert i Bafta. De er begge publikumsuksesser og gode filmer. At noen er skuffa for at det var Kon-Tiki som skulle representere filmen fra Norge er så bakvendt at jeg har ikke ord!

    Ikke nok med at Norge er kjent for å lage mange gode, smale og kunstneristiske filmer. Men jaggu klarer man å bli nominert for Oscar og Bafta for kommersielle storfilmer av høy kvalitet.

    DET er bra det! Uansett hva man måtte mene om filmene.

    Lars

  17. Magnus Nikolaisen sier:

    Lars Klevberg: “Ikke nok med at Norge er kjent for å lage mange gode, smale og kunstneriske filmer”, dette er vel så langt fra sannheten som man kommer??

    Det er dyrkelsen og opphausingen av middelmådighet her til lands jeg har problemer med, men jeg skal ikke bruke dagen i dag på å ta opp den store, kritiske debatten om norsk film og norsk filmkultur. Jeg skal prøve å legge det til siden at jeg mener Kon-Tiki er en mislykket film, og et eksempel på en rekke norske filmer man skulle tro var produsert av Tv2.

    For utover det er jeg helt enig, det kjempestort at vi har en film nominert til Bafta og en til Oscar, og det vil nok for det meste bare føre godt med seg for norsk filmindustri. Det er en stor seier for den norske satsningen på sjangerfilm og storproduksjoner – og det i seg selv er noe vi absolutt trenger i den norske filmindustrien! Så jeg skal unngå å være festbrems og juble med om den skulle vinne – selv om det skulle være helt sjukt med tanke på motkandidatene ;)

  18. Anders Narverud Moen sier:

    Når det gjelder Amelié, tror jeg det gikk litt politikk i prisen den gangen. Amerikanerene og franskmennene er ikke alltid på talefot. Samtidig som den da unge nasjonen Bosnia, kom med en kritisk film om Europas håndtering av konflikten i eks-jugoslavia (hvor amerikaneren var parkert på sidelinjen) gikk den ganske hjem hos akademiets medlemer. Hvis Kon-tiki skulle vinne over Amour er en større overaskelse enn da De andres liv vant. Jeg er ganske sikker på at Amour plukker et par priser.

    Selv synes jeg kvinnelig hovedrolle har mange interessante navn og filmer representert. I motsetning til de mer safe filmene representert i de mannlige skuespillerkategoriene. Mennene fortjener sine nominasjoner, synes bare at filmene er et hakk hvasere.

    TIl slutt: Stop Motion er virkelig trenden innenfor animasjonsfilmer. Etter mange år med nesten total dominans av dataanimerte filmer er hele tre av fem i god gammal dukkefilmformat. Sist det skjedde noe lignende var i 2006 da både var også Tim Burton i kamp mot Ardman, med hver sin stop motion film. Den samme kampen får vi i år igjen.

  19. Magnus Nikolaisen sier:

    ps. jeg kan vel si at jeg skriver under på Lars Oles kommentar om Kon-Tiki:

    “Jeg ville nok vært svært kritisk til Kon-Tikis nominasjon hvis filmen ikke var norsk, men av høflighet og nasjonalfølelse reiser jeg flagget og roper hurra – for dette er jo strengt tatt en betydelig seier for norsk film! Likevel jeg folder hendene og ber til de høyere makter om at denne lettvektige og konvensjonelle liksom-storfilmen ikke skal bli en rettesnor for vår hjemlige filmproduksjon i årene fremover, et slikt håpløst referansepunkt for kunnskapsløse kulturpolitikere. Jeg kan allerede høre det for meg: Hva gjorde vi riktig med Kon-Tiki? “

  20. Jeg vil bemerke at jeg synes det er langt mer fortjent og morsomt at “Hodejegerne” får oppmerksomhet fra BAFTA enn “Kon-Tiki”s Oscar-nominasjon. Tyldums film er langt bedre mottatt av internasjonale kritikere og er – i mine øyne – faktisk en av de sterkeste norske sjangerfilmene noensinne. Kanskje Norge burde ha valgt den som Oscar-bidrag istedet for “Sykt lykkelig” i fjor? Gudene vet.

  21. Lars Klevberg sier:

    @Magnus Nikolaisen. Jeg synes ikke det er så veldig langt fra virkeligheten. Norge har gjort seg bemerket internasjonalt de siste årene. Trier, Johnsen, Sewitsky m.m Og også innenfor andre sjangre en spillefilm har filmnorge tatt noen ganske store skritt på den internasjonale arena.

    Men det sier jo selvfølgelig ikke noe om kvaliteten eller hva majoriteten mener om filmene.

    Synes uansett det er superkult at Norge blir nominert med en SÅNN film. En skikkelig eventyrfilm for faen! En skikkelig slugger av en produksjon. Fisker, haier, blod og damer. Bra musikk og pokkerimeg sykt bra lyddesign. Og utrolige cg bilder! Og for et skuespill!

    Haneke kan flytte inn til pensjonistparet for i mine øyne ble han parkert!

  22. Apropos skuespill: Du var med andre ord ikke like imponert over Riva/Trintignant som ensemblet i “Kon-Tiki”? Men for all del, Valheim Hagen er veldig bra!

  23. Veldig enig i at føles litt rart at Kon-Tiki er filmen som skal representere oss, men jeg tok tydeligvis veldig feil da jeg tidligere i høst uttalte at den aldri hadde sjangs i Oscar-sammenheng. Men men, Amour får prisen for beste fremmedspråklige uansett. Og bare for å påpeke det om eksemplene med Amelié og Pans Labyrint: ingen av dem var nominert til hovedkategorien for beste film, noe som etter all logikk burde tilsi at når Amour faktisk er det, mener akademiet at det også må være den beste filmen i fremmedspråklig-klassen. Ellers ville det jo strengt tatt vært flere av dem i beste film-kategorien også.

    Og hvem vet? Tidligere har man gjerne klaget over at akademiet stort sett består av gamle gubber med gammelmodig smak, men kanskje det denne gangen faktisk taler til Amours fordel?

  24. Morten Steingrimsen sier:

    Oscar-nominasjonene skaper alltid diskusjon, og det er mye å skrive – og snakke om her. Først og fremst må jeg vedgå at jeg er stolt på norsk films vegne med hensyn til Kon-Tiki og nominasjonen kan få positive ringvirkninger for norsk film, selv om jeg personlig håper mesterlige Amour vinner (om Amour mot formodning ikke vinner, må vel anses som en skandale?)

    Jeg vil gjerne trekke frem noe som kanskje ikke så mange har fått med seg. Og det er kanskje ikke så mange som bryr seg i grunn; men for Bond-fansen er dette en veldig stor dag:

    Skyfall er nominert i hele fem kategorier. Det er en sjeldenhet at en Bond-film er nominert til Oscar. Så årets nominasjoner er historisk. Skyfall er den Bond-filmen som har fått flest Oscar-nominasjoner – noensinne.

    Sist gang en Bond-film var nominert til Oscar var i 1982, den gang ble Sheena Eastons tittelmelodi til For Your Eyes Only nominert i kategorien Music: Original Song. Tidligere har Bond-serien blitt nominert syv ganger, og vunnet to Oscar-statuetter i årenes løp (Goldfinger og Thunderball). Men stort sett har akademiet oversett Bond-filmene (og andre liknende actionfilmer, vel å merke). Men i år ble det altså noen nominasjoner på Bond, noe jeg synes er vel fortjent.

    Skyfall har nå spilt inn over 1000 millioner dollar, slått The Dark Knight i inntjening og er den mest innbringende Bond-filmen noensinne (uansett hvordan men enn vrir og vrenger på det) – og nå er det altså blitt Oscar-nominasjoner (og for øvrig en rekke BAFTA-nominasjoner). Gode tider for Bond- franchisen.

    Mendes’ Bond-film er nominert i følgende fem kategorier:

    1) Music: Original Score (Thomas Newman)

    2) Cinematography (Roger Deakins)

    3) Music: Original Song (Adele Adkins og Paul Epworth)

    4) Sound Editing (Per Hallberg og Karen Baker Landers)

    5) Sound Mixing (Scott Millan, Greg P. Russell og Stuart Wilson)

    Fantastisk at Deakins ble nominert, igjen. Nå er han nominert for tiende gang :) Så får vi se om ti er et lykketall for den eminente, britiske fotografen. Er nok enig med Kartsen at Skyfall ikke er det aller beste arbeidet til Deakins (selv synes jeg kanskje The Man Who Wasn’t There er Deakins på sitt aller beste), men hans arbeid på Skyfall er likevel bedre enn det aller meste og han er blant de beste i filmverdenen.

    Skyfall nådde dessverre ikke opp i kategorier som Visual Effects og Production Design (Dennis Gassner hadde virkelig fortjent en nominasjon for sitt arbeid med denne filmen, synes han imponerte stort – særlig med arbeidet med sekvensene i Kina og Skottland). Men Bond-fansen bør være storfornøyd med hele fem nominasjoner. For det er ikke verst for en Bond-film!

    At akademiet også skal hedre agent 007 under årets show, er en fantastisk anerkjennelse/heder. Academy Award-produsentene har avslørt de inkluderer en spesiell sekvens under prisutdelingen. De holder kortene tett til brystet hva dette rent konkret innebærer og hvor omfattende det hele blir, men ryktene vil ha det til at Adele gjør en spesiell opptreden og at samtlige Bond-skuespillere er til stede (inkludert selveste pensjonerte Sean Connery, som de siste årene har holdt en svært lav medieprofil og har holdt seg borte fra alt som har med Bond og film å gjøre).

    Passer godt med en hyllest under showet, siden Bond fyller 60 år i 2013.

    Ellers noen bemerkninger:

    At TDKR er uglesett, fremstår som ganske forunderlig. Hva dette skyldes er ikke godt å vite, men akademiet pleier jo ikke å vise stor interesse for slike action-/stor-filmer og mottakelsen av TDKR var jo polariserende.

    Hadde håpet og forventet flere nominasjoner til Moonrise Kingdom. Hvorfor ble ikke denne nominert til Production Design? Den er jo på mange måter som skapt for kategorien.

    Gledelig at Silver Linings Playbook er å finne i flere kategorier, en perle av en film og Bradley Cooper er strålende.

    Har foreløpig ikke sett The Master, men hadde forventet å finne den i flere kategorier, som for eksempel Cinematography, Directing og Best Picture.

  25. Anette sier:

    Jeg synes det er trist at norsk film bare er en blek kopi av Hollywood. De eneste norske filmene som gjør det bra på kino er sjangerfilm (for det meste elendige skrekkfilmer eller hårreisende dårlige komedier). Her føyer både Hodejegerne og Kon-Tiki seg inn i rekken av middelmådighet, også er det disse filmene som hylles med store priser i utlandet. Det er trist. Veldig enig med det som sies i artikkelen.

  26. Angående dette med Amour nå er “sikret” prisen for beste ikke-engelskspråklige film… hold your horses! Det er selvfølgelig en gigantisk favoritt (jfr. de fire andre prisene den er nominert til), men Oscar-akademiet er uforutsigbart i hvordan de stemmer. Som The New York Times skriver om dette i dag:

    «Will the presence of “Amour” in the more publicized and more prestigious categories somehow dilute its support in the foreign language race? Will Academy voters be tempted to vote for “Amour” for best picture or best director and figure that some other film should as a result be given recognition in the less-heralded foreign language competition.»

    Hvem vet? Jeg er også noenlunde sikker på at det blir «Amour», men når temaet først er på banen mener jeg det er viktig å si at ingen bør være skråsikre på noenting.

    Morten: Morsomt med Bond, ja! Absolutt. Vi får se med Deakins. Han er uansett en av årets nominerte som ingen vil bli furten over at eventuelt vinner. For en fortjent Oscar det ville vært!

  27. Daniel Flyum Neira sier:

    Fantastisk at Django Unchained er nominert til beste film. Dette øker bare forventingene til neste ukes premiere ytterligere et hakk. Det blir fantastisk for oss spaghetti-western entusiaster å se kjærlighetsbrevet til sjangeren.

  28. Hausart sier:

    Finnes det noen filmer som har dratt hjem med statuett for både beste fremmedspråklige- og beste film?

    Kan vitterlig ikke skjønne hva hensikten er med disse to kategoriene, dersom man kan nomineres til begge.

  29. Øystein Nielsen sier:

    Apropos Norges bidrag til Oscars: Erik Aadahl er nominert for beste lydklipp med Argo. Han var nominert ifjor også, for Transformers DOTM, verdt å nevne :-)

  30. Tore Andre sier:

    Bare for å slenge en brannfakkel… I “Amour” har “tre” personer laget en film, hovedpersonene+regissør Haneke (selvsagt flere bak kamera, o.l. da men…), mens i “Kon-Tiki” har man støtt på utfordringer, logistikk, finansielle utfordringer +++, ikke akkurat sammenlignbart med ‘hjemme i stuen’-produksjonen i “Amour” kan man si… Kan dette løfte “Kon-Tiki” i kred, sånn rent produksjonsmessig?!? “Amour” er jo latterlig enkelt laget, dog knallsterk det som kommer frem i filmen selvsagt, men likevel…?!

    Ellers kan det da ikke være så rart at oldies-akademiet setter pris på det utrolige og sanne Heyerdahl-eventyret, på lik linje som de trykker “Amour” til sitt bryst, er det vel?

    Magnus Nikolaisen: bare lurer på hvordan du mener “Kon-Tiki” er direkte mislykket?! Kommersiell og klassisk på mange måter, joda, men blir dette automatisk mislykket?!

    Ellers håper jeg virkelig ikke Sandberg/Rønning fortsetter i samme like trygge spor som regissører, men heller utvikler seg mer bort i fra Max Manus/Kon-Tiki-uttrykket, de har vist at de mestrer kommersielle blockbustere nå liksom…

  31. Mathias Midbøe sier:

    Vi får se positivt på det. Om Kon-Tiki er en middelmådig norsk film, men blant de fem beste ikke-engelsk-språklige, kan det ikke stå så alt for galt til med norsk film for tiden.

    Noe annet: Jeg regner med at det er den norske versjonen som er nominert, men kan det være sannsynlig at de som nominerer har sett den engelske versjonen?

  32. Christoffer Ødegården sier:

    “Finnes det noen filmer som har dratt hjem med statuett for både beste fremmedspråklige- og beste film?”

    Nei, dette har aldri skjedd. Kun åtte ikke engelsk språkelige filmer har blitt nominert til Beste Film. Av disse hadde fire av dem ikke muligheten til å konkurere for Beste utenlandske film:

    La grande illusion (1937) – Beste utenlandske film eksisterte ikke da.

    Viskningar och rop (1972) – Ikke nominert til beste utenlandske film.

    Il Postino (1994) – – Ikke nominert til beste utenlandske film.

    Letters from Iwo Jima (2006) – Amerikansk film, men språlet var primært japansk.

    Fire kunne ha vunnet begge:

    Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000) – Vant beste utenlandske film, men ikke beste film.

    Life is Beautiful (1997) – Vant beste utenlandske film, men ikke beste film.

    The Emigrants (1971) – Nominert til beste film og beste utenlandske film i to forskjellige år. Vant ingen av prisene.

    Z (1969) – Vant beste utenlandske film, men ikke beste film.

    Amour er forøvrig den eneste av de ni filmene nominert til beste film i år jeg har sett. Fantastisk film, men ikke helt på høyde med The White Ribbon and The Piano Teacher for meg. Tror ikke den har noen sjanse til å vinne hovedprisen, men kunne likt å se Haneke vinne Beste regissør – ikke at dette er for sannsynelig heller. Beste utenlandske film derimot – mer eller mindre sikret seier. Hadde heller likt å sett White Ribbon få den et par år tilbake da.

  33. Magnus Nikolaisen sier:

    @Tore Andre

    “Magnus Nikolaisen: bare lurer på hvordan du mener “Kon-Tiki” er direkte mislykket?! Kommersiell og klassisk på mange måter, joda, men blir dette automatisk mislykket?!”

    Nei, det blir ikke automatisk mislykket av å være kommersiell og klassisk. Men likevel kan kommersielle og klassisk filmer være mislykkede. Jeg mener filmen mangler intensitet og den dramturgiske utfordringen med livet på en flåte takles svært dårlig og overflatisk. Karakterskildringene og konfliktene er banale selv til den type film å være. Den mestrer heller aldri å fange den klaustrofobiske (eller omvendt-klaustrofobiske) følelsen det må være å være på havet i så lang tid, etc etc. Fokuset er istedet kun på det spektakulære ved haier, hvaler og uvær. når det var overstått hopper den over 100 dager frem til de er “i mål”. Jeg fant bare ikke filmen interessant, og mener den er mislykket.

    Men det er min personlige mening. Jeg er har litt mer objektive synspunkter for hvorfor jeg mener det er litt synd at det er akkurat den filmen som er nominert til Oscar…. Men det er siste negative kommentar jeg kommer med om Kon-Tikis nominasjon ;)

    Ser ut til å bli en interessant utdeling i år! Gleder meg!

  34. Gisle Storness sier:

    Er helt enig med Magnus Nikolaisen her. Gjør den mannen til filmkonsulent på stedet. Er ganske trist at Kon Tiki er nominert, med tanke på hva dette vil kan med norsk film fra nå hvis bransjen nå faller inn i feile hender. Større og færre filmer med masse dyre effekter og platte fantasiløse historier.

  35. Tore Andre sier:

    Gisle….Tror du virkelig at dette blir linja innen norsk filmproduksjon fremover, etter Kon-Tikis-nominasjon?! Selvsagt ikke! Hvordan kan du trekke slike konklusjoner? Ola Nordmann (les: Norsk filmproduksjon) er da trolig fremdeles alt for sær, anti-kommers og kunstnerisk til at dette kommer til å bli et særlig overhengende preg på norske filmer i årene fremover.

    Og heldigvis kan man si, på mange måter, men la oss håpe vi også tar lærdom av at man bør tenke en krysning mellom det særegne og samtidig lage filmer for massene, hvis ikke kommer norsk film likevel ingen steder internasjonalt, om vi altså ikke snart tar kommersiell lærdom innover oss og TØR å lage film for folket og ikke bare i kunstens navn.

  36. Bastian sier:

    At DiCaprio ikke er nominert er helt uforståelig, er på tide at han vinner en Oscar, han var latterlig god i Django, det samme gjelder s.jackson! Glad for at Waltz er nominert.
    At Kon-Tiki er i det hele tatt er nominert får meg til å miste så mye respekt for hele oscar utdelingen, den skal liksom være en av det 5 beste utlandske filmene fra 2012……

  37. Lars Klevberg sier:

    Bare i Norge man klarer å få en slik polarisert debatt om hvorvidt det er bra eller ikke at Kon-Tiki er nominert til Oscar. Hva er dette for noe?

    Det var da vitterlig ingen fan av kommersielle filmer som stod å klagde på at Mer eller mindre mann vant hovedprisen under Karlovy Vary filmfestival.

    Begge hendelser er fantastisk! Hverken tilhengere av kunsteristiske smale filmer eller av store blockbusters har definisjonsretten på film.

  38. Even G. Benestad sier:

    Det svært hyggelig at Kon Tiki er nominert til Oscar. Hvilken av de nominerte som til syvende og sist vil vinne vet bare juryen. Egentlig er det svært underlig at aviser allerede har begynt å skrive hvorfor Kon Tiki ikke kan vinne. Den norske småligheten finnes det nesten ingen grenser for. Viktigs av alt er at en norsk film faktisk er nominert. Det skjer ikke ofte. Personlig setter jeg mest pris på at Tarantino har fått flere nominasjoner for Django. Hvis det er en film jeg gleder meg til så er det den. Nå mer enn noe annet på denne kloden!

  39. Christoffer Ødegården sier:

    Film i kunstens navn, Tore Andre? Hvor ofte lager nordmenn film i kunstens navn? Det er en grunn til at vi ikke har en historie av å vinne priser på utdelinger/festivaler som setter pris på det mer kunstneriske. Faktisk, i alle fall i min mening, er dette noe som tragisk mangler fra norsk film. Det er heller sjanger filmer uten spesielt gode ideer vi klarer å hoste opp. Innlegget ditt gir derfor ikke så mye mening for meg.

    (Ikke at Norsk filmindustri mangler gode filmer, vi har en god del – og antallet øker. Det er heller de mer kunstneriske filmene som savnes. Tragisk at Erik Løchen kun lagde to).

    Også fantastisk at en norsk film er nominert, men må nå innrømme at jeg er mer begeistret for Amour.

  40. Tore André sier:

    Norske regissører lager som regel KUN film i “kunstens navn”, det vil si mer smale filmer med vekt på innhold og regimessige særegenheter fremfor en minst like stor del kommers profil og tankegang. Se bare på “Oslo 31.august” (Triers filmer generelt), Sara Johnsens “Uskyld”, Margreth Olin, m.fl., + utallige filmer de siste årene som ikke har hatt publikum…

    Disse har jo forsåvidt nettopp gjort seg bemerket utenlands… I det hele tatt er norsk film mer sett og bemerket utenlands de siste årene enn noen gang, så noe må man da ha klart å gjøre bedre, både innen tyngre film og mer kommers film…. Altså; all grunn til å smile også over “Kon-Tiki”! ;)

  41. Lars Klevberg sier:

    Jeg er glad Les Miserables ikke linet opp alle nominasjonene slik musikaler som oftest gjør. Jeg er ikke helt enig i at Beast of the.. har fått så mange nominasjoner. Jeg syntes ikke den var så bra, altså.

    Og merkelig at Bigelow ikke ble nominert som beste regissør – jeg tror ZKT kommer til å bli en av årets desidert beste filmer.

    Også merkelig at Phister ikke er nominert for foto til TDKR.

    David O.Russel nominert igjen. Han kan komme til å bli en outsider på lik linje med Ang Lee.

    Kanskje det blir en Spielberg – kveld?! At han drar avgårde med de viktigste prisene.

    Krysser fingrene for Kon-Tiki. De kan ta storeslem. Satte kaffen i halsen når jeg åpnet aftenposten. Et stort bilde av Harvey Weinstein. Smilende. Med blomster i bakgrunnen. En total motsetning av hvordan han egentlig er. Anbefaler alle å lese artiklene om han på nett om hvordan han har gjennomført kampanjer før. Mannen er jo gal – skruppeløs og metodisk til det fulle. Han kan bli den avgjørende faktor.

    Tenk at Amanda ikke nominerte Hodejegerne. Filmen som nå er Bafta nominert.

    DET er noe til ettertanke det. Fy søren.

    Lars

  42. Christoffer Ødegården sier:

    Dette er en ganske ny trend, Tore Andre. En trend som, ja, holder på å gjøre Norge mer bemerket i utlandet, nettopp fordi vi har mer å gi nå. Men at Norge endelig har fått en liten økning av regissører som lager litt smale personlige filmer så er det fortsatt ekstremt merkelig at du prøver å ikke bare gjøre dette til normen, men forandre norsk filmhistorie …

    Jeg vil ikke ta noe vekk fra de store publikumsfilmene, eller sjangerfilmer for den saks skyld. Alle typer filmer kan være fantastiske. Alle typer kan ha tyngde og/eller kunstnerisk verdi. Men at Norge har en tradisjon for smale kunstneriske filmer med tungt innhold, er noe jeg aldri har hørt før.

  43. Even G. Benestad sier:

    Ser man tilbake er vel ikke Norge kjent for noen som helst trend eller særegenhet.

    Ofte har norske filmskapere prøvd på en eller annen måte å kopiere noe som er laget før. Enten det har vært Twin Peaks, Scream eller noe annet. Forøvrig et fenomen som ikke er særnorsk egentlig. Det som har manglet her i landet er de få skaperne som gjør noe helt annet. Danmark, Sverige og Finland har noen av dem. Navnene kjenner dere… Hvor mange slike navn finnes i Norsk filmhistorie? Navn som popper om om du spør fem på gaten i Tyskland?

    En ting som nok har styrket den norske filmen er at en del filmskapere har fått lov til å lage mer enn en film. En stund var det overflod av regissører som kun laget nettopp en film. Med tanke på hvor mye Bergman gjorde før han fant stilen sin er det absolutt til ettertanke.

    Dermed har den norske filmen blitt langt proffere de siste årene. Regissører har ikke blitt overkjørt av fotografer med manglende sosiale antenner og den norske historiefortellingen har blitt langt mer presis. Naturlig nok. I tillegg har ekte norsk søppelfilm faktisk skapt seg et lite marked der ute, men fremdeles mangler de få helt særegne stemmene.

    Vi har tendenser. Jeg tror bare de gale og rare må få lov til å være enda galere og enda litt rarere.

    Her har nok NFI en utfordring. Konsulentene må tørre å gi litt ekstra gass. Rett og slett legge seg ut på hoggestabben. Tåle at enkelte prosjekter blir helt katastrofale. Vi har nemlig ikke så mange katastrofale filmer heller.

    De trenger vi også…

  44. Andreas Moss sier:

    Maken til historieløshet om norsk film her inne! Selv fra folk som burde vite bedre ala herr Benestad. Vet man ikke i hvilke fotspor man tråkker, så tråkker man over! Vi har da såvisst en intellektuell filmtradisjon i Norge også. Litt mer neglisjert, men man har da prøvd. Hva med filmene til Erik Løchen, Arild Kristo, Oddvar Einarson Per Blom, Bredo Greve, Pål Løkkeberg, Lasse Glomm, Knut Erik Jensen osv osv osv…? Ingen særtegn og trender? Hva med AKP(m-l) perioden med politiske arbeiderfilmer? Hva med revyfilmene våre? Er vel få land i verden med en så stor produksjon av rendyrkede folkelige komedier som i Norge. Ellers må gjerne Kon Tiki vinner der borte i Hollywood. Ser for meg at Roenberg-maskinen kanskje ikke kommer tilbake til Norge isåfall, og det er vel et komprimiss vi alle kan leve med.

  45. Even G. Benestad sier:

    Det var ikke poenget mitt Moss! Poenget var at trendene kommer i etterkant av andre trender. Arild Kristo laget Kristoball. Selvsagt. Kristo kjenner nok noen til der ute, men mest for fotografiene han tok. Som filmskaper laget han en spillefilm!

    Bredo Greve!?! Nevn navnet i utlandet! Jeg snakker om stemmer som har markert seg utover grensene. Blitt til noe det ute! Nevn Oddvar Einarson i utlandet??? Det har blitt laget mye film i Norge. Den har blitt i Norge. For faen. Før du pisser! Se hva jeg og andre skriver!!!

  46. Even G. Benestad sier:

    Å prøve gjør man hele tiden!

  47. Tore Andre sier:

    Hehe, som vanlig vanskelig å holde de hissige hestene sine her inne ser jeg…

    Christoffer Ødegården; “Men at Norge endelig har fått en liten økning av regissører som lager litt smale personlige filmer så er det fortsatt ekstremt merkelig at du prøver å ikke bare gjøre dette til normen, men forandre norsk filmhistorie …”

    Eh…Jeg prøver ikke å forandre den norske filmhistorien, det var da en stor grøtsleiv av overdrivelse… Det jeg prøver å poengtere med at Norge “kun” alltid har laget kunstneriske særegne filmer er at vi aldri har tenkt utover landegrensene med de filmer som har blitt laget, i det lengste fall kun for det norske markedet. Ergo er ikke dette filmer for de store massene, bare tafatte filmer med størst preg av smale personlige trekk, fremfor universelle.

    Ellers tenker jeg på særnorske filmtradisjoner som ståltunge tristesser av noen dramaer, med navn som Løkkeberg, Ullmann, m.fl i bresjen… Et ganske godt stykke fra disse opp til “Kon-Tiki” og Sandberg/Rønning, er det ikke?! ;)

  48. Christoffer Ødegården sier:

    At vi ikke har hatt så mye suksess utenfor landegrensene før i nyere tid tror jeg er grunnet det motsatte. Dette burde ha blitt bevist av Oslo 31. August, osv. Vi har hatt en mangel på kunstneriske og/eller særegne filmer, og istedet hatt, for det meste, tafatte sjanger filmer og dramaer uten spesielt kreative eller nyskapende ideer – oftest kopiert fra utlandet. At vi ikke har fokusert på det internasjonale publikum derimot er nok ganske riktig. Men jeg skulle ønske at film historier til Norge var mer eller mindre slik som du beskriver den.

    @Andreas – Prøvde ikke å si at norsk filmhistorie er uten kunstneriske personligheter – men heller at dette var langt, langt fra normen. Poengterte selv Løchen. Men se på de tragisk små filmografiene til alle disse. Løchen var uten tvil et geni i min mening, og lagde filmen jeg regner som den beste norske (Motforestilling) – men han har kun to filmer. Begge fantastiske (og hvis jeg husker riktig, begge på Natt & Dags topp 25 Norske filmer gjennom tidene) – men kun to. Må ærlig innrømme at jeg ikke er kjent med alle navnene du lister opp. Skal prøve å lete frem noen filmer jeg ikke har sett der. Men som Even G. Benestad peker ut er ikke disse navnene spesielt(hvis i det hele tatt) kjent utenfor Norge. Men det er forøvrig irrelevant, de kan fortsatt være flotte filmskapere.

    Og selv om de kanskje ikke er i den “kunstneriske” kategorien har vi da hatt flere gode regissører gjennom tidene. Ikke at de er spesielt kjent i utlandet heller, norge har jo aldri vært regnet som noe stort filmland – Men av den klassiske garden kan vi være relativt stolte av Ibsen, Carlmar, Skouen, osv. Men noen Bergman, Dreyer, Stiller, Sjöström, Widerberg, Carlsen, osv. hadde vi dessverre aldri hatt.

    Men nå har vi snakket ned norsk filmhistorie nok. Det er tid til å feire en voksende norsk filmindusti ikke følge janteloven.

  49. Even G. Benestad sier:

    Selvsagt har vi hatt gode filmskapere i Norge. Skouen laget til og med ganske mange av dem og tok turen over til Cannes med Ni Liv. Filmen ble også Oscar Nominert.

    Hvorfor Norge ikke har klart å dyrke frem de virkelig store internasjonale filmskaperne er vanskelig å si, men smale filmografier har nok noe av skylden. Kristo laget en spillefilm. Trolig hadde han vel litt av skylden for det selv. Andre regissører har nok smuldret bort i janteloven.

    Jeg er sikker på at det finnes tusen grunner til dette.

    De siste årene har sjangerfilmene vært de som har solgt best til utlandet. Død Snø har solgt som hakket møkk. Trolljegeren var nummer en på videotoppen i England kjempelenge og Fritt Vilt har jommen gjort sitt den også.

    Filmer som 31 August er det dessverre forsvinnende få av. I det hele tatt ser jeg ikke at kunsten har preget den norske filmen. Til tider kanskje.

    Uansett snakkes det mer om kontinuitet enn noen gang. Filmskapere kan til og med komme under ordninger som gjør det mulig for dem å teste både form og språk. Slik sett går vi kanskje gode tider i møte.

  50. Knutsvik sier:

    storartet at Kon Tiki er nominert, og det ville være aldeles strålende om den vant – om ikke annet så for å sette alle de smålige kommentatorene som ikke har gjort annet enn å snakke filmen ned siden det ble kjent at den var påmeldt som Norges Oscar-kandidat ettertrykkelig på plass.

    en ren underholdningsfilm kan selvfølgelig vinne – beste utenlandske film _må_ ikke være utilgjengelig geriatri!

    grattis til Tarantino også, forresten!

  51. Lars Klevberg sier:

    Streaming Golden Globe! Noen her som vet om nettsteder / linker som funker????

    Lars

  52. Michael Wynn sier:

    Interessant debatt om norsk film dere har i kommentarfeltet. Det er nok sjangerfilmen som er typisk norsk, skulle jeg tro. Den blir stadig bedre, syntes jeg. Det er vel ingenting å klage på. Vi har også noen intellektuelle filmskapere som holder mål, bla Trier, sara johnsen og bent Hamer.
    Ellers syntes jeg det er påfallende hvor mange norske regissører som nå til dags får anledning til å jobbe i Hollywood. Alt fra zwart og øvredal til Trier, næss, poppe og roenberg. Jeg håper dette kan føre til at norsk filmer blir teknisk bedre.

  53. Christian sier:

    Det er selvsagt stas for Norge at vi er nominert. Men Kontiki er IKKE beste utenlandske film i 2012, og vinner den er det ikke fortjent. Det har ikke noe med å vær norgespatriot å gjøre, det har bare med at beste film må vinne. Vinner den er den like ufortjent som da Chicago vant foran filmer som The Pianist og The Hours i 2002, akademiets mest håpløse valg noensinne.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>