Filmfrelst #104: Den norske filmhøsten 2012 - del 1

Filmfrelst

Filmfrelst #104: Den norske filmhøsten 2012 – del 1

Den norske filmhøsten 2012 startet med kinopremieren på eventyrfilmen Kon-Tiki, og fortsatte med noe helt annet: kinodokumentaren Til ungdommen. Videre fikk vi tenåringskomedien Tina & Bettina – The Movie, etterfulgt av to filmer som er mer for samtidsdramaer å regne: Mer eller mindre mann og Som du ser meg.

Alle disse kinofilmene er som vanlig gått nærmere inn på i vår spalte Analysen – alle disse artiklene finnes dere samlet her på ett sted. Men som et tillegg til Analysen har vi denne “sesongen” ønsket å utvide vår dekning av de norske filmene med en mer muntlig og uhøytidelig diskusjon her i podkasten vår, og i denne første runden er det redaktør Karsten og redaksjonssjef Lars Ole som har satt seg ned for å snakke om disse første fem filmene.

Benytt også gjerne kommentarfeltet til å dele deres tanker om disse første fem filmene i den norske filmhøsten! Planen er å følge opp senere i høst med en ny episode av Filmfrelst om neste bunt norske filmer.

Inntil videre, her er del 1 – God lytting!

På forhånd, beklager en smule romklang i dette opptaket.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 7 kommentarer

  1. Egentlig krise at Som du ser meg er tatt av programmet i Lillehammer allerede. Og selvfølgelig krise for min egen del at jeg bare rakk å se den én gang :(
    Også veldig gøy hvordan Tina og Bettina blir tatt litt mer seriøst … ved å ikke bli tatt spesielt seriøst ;)

  2. Ole Rodberg sier:

    ‘Tore Ryen-aktig iscenesatt’ – Det er den mest omfattende og analyserende betraktningen gjort på montages så langt! Jeg klarer ikke å legge den fra meg. Det sier så mye om den filmen.
    Men hvor fantastisk var ikke ‘Som du ser meg’? Fantastisk!

    Jeg vil presisere to punkter dere tar opp bare for å bekrefte det videre. Festsekvensen, så blir en karakter ved navnet Even presentert som Lege. Som om det er det som ‘er’ Even. Ikke hvem han er, men hva han gjør som er viktig. Slik også nettverksbygging også kan bli sett, og dette blir en gjenganger av noe Grete Maigret misliker. Det er hvertfall slik jeg ser det. Grete har nettopp satt seg på senga, og har et lite illebefinnende, men legen blir ikke presentert som en som kan lege henne, men som en person som er viktig å kjenne fordi han er lege.

    Nummer to: Million-sekvensen, Her vil jeg prøve å bekrefte at Svigerinnen vil Anne Marit Jacobsen vil henne godt. Mannen, Kristian kommer inn og foreslår at de heller kjøper en hytte Jacobsen-karakteren kan bruke. Dette sier hun seg (forsåvidt) enig i, for da trenger hun ikke på lik linje å føle at hun må alltid bære byrden av å ha blitt reddet, iom hytten også er en gode for ekteparet. I denne situasjonen stille svigerinnen seg spørrende til mannens forslag og ser ikke noen behov for en hytte på Rondane, da blir hennes forslag om å gi en million vekk betydningsløs. Jeg tror hennes forklaring angående broren (Erling?) pengesløsing er mer et forsøk på å rettferdiggjøre Jacobsen, og ikke for å forklare seg selv. Hun vil heller forklare det slik for Jacobsen sin karakter slik at hun slipper å føle vondt for å ta imot pengene.

    Ellers handler filmen mye om integritet, og det viser jo Haugerud på alle måter. Jeg er overbegeistret over filmen, og den vil fortsette å gi meg noe!

    Jeg trekker ofte sammenlikninger med filmer, slik som Sørhaugs 90 minutter og dens umiddbelbare assosiasjon til Hanekes Cache og relative labre forsøk på å kopiere von Trier i kapittelbygging både i Lønsj og førstnevnte film på hver sin måte. Men Haugeruds Som Du Ser Meg står som et enestående stykke filmkunst som ikke trekker noen likhetstrekk med andre filmer utenom i det konseptuelle eller i tankegang. Dere nevner Reprise, men det er ikke fordi Reprise er lik, men fordi den er like sterk om en sammenlikner sjanger og virkningskraft i norsk films historie. Det er vanskelig å finne inspirasjonskilder utover Haugeruds egne grunner til å lage filmen, og historien han vil fortelle. Og jeg har til gode å finne noen svakhetstrekk, bortsett fra et altfor overeksponert shot da forlagsredaktøren blir blindtarmsoperert – Og det sier jo sitt! I tillegg virket jo den norske skuespillerstanden dansk! Goody var helt fenomenal! Jeg har aldri brukt så mye utropstegn før, men denne filmen fortjente det!

  3. Ole Jon Tveito sier:

    Det er svært uheldig med denne opphopningen av gode norske filmer på høsten. Noen bør ta tak i fordelingen av premieredatoer.

    Skulle gjerne fått med meg de to smalere filmene, som har fått gode kritikker. Nå er jeg redd jeg må vente til DVD.

    Kon-Tiki og Tina & Bettina, Til ungdommen, 90 minutter og nå Flukt har alle fått prioritet i min hjemby.
    Det har ført til at min lokale kino, som liker å vise norske filmer, ikke har satt opp Som du ser meg og Mer eller mindre mann på plakaten ennå.
    det er ennå mulig, men muligheten er mindre ettersom kinohøsten ser tung ut med gode titler.

    Noen må sørge for at fordelingen av norsk film skjer annerledes, og vi får mer på vår og sommer. At to norske filmer har samme premierehelg er ikke bra for noen av dem, og spesielt ikke med en blockbuster som Kon-Tiki helgene før.

  4. Jørn sier:

    Når kjem del 2?

  5. Hei Jørn! Del 2 kommer neste uke :)

  6. Jørn sier:

    Heisann. Kvar vart det eigentleg av del 2?

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>